افتتاحیه اولین نمایشگاه انفرادی خانم فریناز بخشی در سبک آبستره با حضور پر شور جمعی از هنر دوستان و هنرمندان و اساتید مطرح ، در گالری برسام
جمعه دهم دی ماه ساعت 16:30 افتتاحیه اولین
نمایشگاه انفرادی خانم فریناز بخشی در سبک آبستره با حضور پر شور جمعی از
هنر دوستان و هنرمندان و اساتید مطرح ، در گالری برسام صورت پذیرفت .
مهدی
لطیفی مدیر برنامه ریزی ودستیار کارگردان ، دکتر منصور مهر نگار گرافیک ،
غفار قنبرپور هنرمند برجسته خوشنویسی و نقاشی خط و سید منصور میر مرادی ،
معاون توسعه مدیریت بنیاد شهید و امور ایثارگران و رامین شهوق ، هنرمند
معاصر سبک آبستره از کسانی بودند که در روز افتتاحیه در این نمایشگاه حضور
داشتند .
مروری بر تاریخچه سبک آبستره یکی
از اقدامات متهورانه که در نقاشی قرن بیستم به وقوع پیوست، نهضت هنر
«آبستره» بود. عدهای لغت «آبستره» را به معانی «انتزاع و تجرید» تعبیر و
معنی میکنند و معتقدند که کلیه ی آثار انتزاعی و تجریدی، معنی
ترجمهشدهای از کلمه ی آبستره هستند در حالیکه چنین نیست؛ میتوان گفت
هنر «آبستره» به آنگونه آثاری گفته میشود که بسیار مجهول و نامحسوس و غیر
قابل پیشبینی و بهدور از انتظار مخاطبان است و در این خصوص یکی از
معروفترین مفسرین و مبلغین هنر آبستره «میشل سوفِر» فرانسوی گفته است: «
من هنری را آبستره مینامم که یادآور هیچگونه واقعیت شکلی نباشد، حتی اگر
نقطهای باشد که هنرمند از آن آغاز به کار کرده باشد» .
کلیه
ی آثار آبستره از نوع نقاشی، صرفاً برای دیدن و تماشا کردن و از نوع آثار
حجمی، صرفاً برای لمس کردن نه برای لذت بردن و به خاطر سپردن ساخته
میشوند؛ بنابر این هیچیک از مخاطبان نباید در مواجهه ی این آثار انتظار
رؤیت یک صفت اخلاقی یا یک فضیلت معنوی را داشته باشند؛ زیرا هنرمندان
اینگونه آثار بدون در نظر گرفتن هیچگونه قصد و موردی به خلق آن دست
میزنند به همین دلیل آثار آبستره هرگز مشمول نقد منطقی نمیشوند، چون از
یک ذهن و فکر منطقی تراوش نکردهاند که انتظار چنین نقدی از آنان برود.
هنرمندان آبسترهساز هرگز نمیدانند که (چرا و چگونه) به این اثر رسیدهاند
ولی هنر انتزاع و تجرید، دارای هدف و مقصودی کاملاً معنیدار و غایتی
اخلاقی-انسانی است.