انتشار: ۱۲:۱۷ - ۱۱ دی ۱۳۹۵
افتتاحیه اولین نمایشگاه انفرادی خانم فریناز بخشی در سبک آبستره با حضور پر شور جمعی از هنر دوستان و هنرمندان و اساتید مطرح ، در گالری برسام
جمعه دهم دی ماه ساعت 16:30 افتتاحیه اولین نمایشگاه انفرادی خانم فریناز بخشی در سبک آبستره با حضور پر شور جمعی از هنر دوستان و هنرمندان و اساتید مطرح ، در گالری برسام صورت پذیرفت .



مهدی لطیفی مدیر برنامه ریزی ودستیار کارگردان ، دکتر منصور مهر نگار گرافیک ، غفار قنبرپور هنرمند برجسته خوشنویسی و نقاشی خط و سید منصور میر مرادی ، معاون توسعه مدیریت بنیاد شهید و امور ایثارگران و رامین شهوق ، هنرمند معاصر سبک آبستره از کسانی بودند که در روز افتتاحیه در این نمایشگاه حضور داشتند .



مروری بر تاریخچه سبک آبستره

یکی از اقدامات متهورانه که در نقاشی قرن بیستم به وقوع پیوست، نهضت هنر «آبستره» بود. عده‌ای لغت «آبستره» را به معانی «انتزاع و تجرید» تعبیر و معنی می‌کنند و معتقدند که کلیه‌ ی آثار انتزاعی و تجریدی، معنی ترجمه‌شده‌ای از کلمه‌ ی آبستره هستند در حالی‌که چنین نیست؛ می‌توان گفت هنر «آبستره» به آن‌گونه آثاری گفته می‌شود که بسیار مجهول و نامحسوس و غیر قابل پیش‌بینی و به‌دور از انتظار مخاطبان است و در این خصوص یکی از معروف‌ترین مفسرین و مبلغین هنر آبستره «میشل سوفِر» فرانسوی گفته است: « من هنری را آبستره می‌نامم که یادآور هیچ‌گونه واقعیت شکلی نباشد، حتی اگر نقطه‌ای باشد که هنرمند از آن آغاز به کار کرده باشد» .



کلیه ی آثار آبستره از نوع نقاشی، صرفاً برای دیدن و تماشا کردن و از نوع آثار حجمی، صرفاً برای لمس کردن نه برای لذت بردن و به خاطر سپردن ساخته می‌شوند؛ بنابر این هیچ‌یک از مخاطبان نباید در مواجهه ی این آثار انتظار رؤیت یک صفت اخلاقی یا یک فضیلت معنوی را داشته باشند؛ زیرا هنرمندان این‌گونه آثار بدون در نظر گرفتن هیچ‌گونه قصد و موردی به خلق آن دست می‌زنند به همین دلیل آثار آبستره هرگز مشمول نقد منطقی نمی‌شوند، چون از یک ذهن و فکر منطقی تراوش نکرده‌اند که انتظار چنین نقدی از آنان برود. هنرمندان آبستره‌ساز هرگز نمی‌دانند که (چرا و چگونه) به این اثر رسیده‌اند ولی هنر انتزاع و تجرید، دارای هدف و مقصودی کاملاً معنی‌دار و غایتی اخلاقی-انسانی است.



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: