انتشار: ۱۲:۴۷ - ۰۸ دی ۱۳۹۵
تک تک ما به روایت کردن، بازگویی و بازخوانی تاریخ‌مان محتاجیم؛ چرا که هر ملتی برای شناخت هویت و پاسداری فکری، فرهنگی، جغرافیایی و عقیدتی‌اش نیازمند شناخت تاریخ خود است. تاریخی که غرور، آزادگی و سربلندی‌اش را مدیون پدران، مادران و اساطیری است که با توکل و توسل به خداوند و هدایت رهبر و ولی امر خود از هستی و نیستی‌شان گذاشته‌اند و در بزنگاه‌های تعیین کننده‌ای که هر نسل یکی از آنها را پیش رو دارد و بقای وطن و فرهنگش به عملکرد آنها بستگی، از جان و مال و خون خود گذشته‌اند.

بسیاری از نظریه‌پردازان و اسطوره‌شناسان دنیا همچون ارنست کاسیرو (فیلسوف نوکانتی آلمانی و تاریخ‌‌نگار فلسفه غرب) و ژوزف کمپل (اسطوره‌شناس آمریکایی) اثبات کرده‌اند که اساطیر هر ملت جزیی از تاریخ آن ملت بوده و تاثیر عظیمی بر تفکر و عملکرد آنها در زمان معاصر دارد به گونه‌ای که می‌توان گفت: هر ملت داستان‌های اساطیری خودش را بارها و بارها در طول قرن‌ها و عصرها تکرار می‌کند.

ریزش‌ها و رویش‌ها در ادبیات سیاسی ما، نخستین بار از سوی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مطرح شد و ایشان تاکید داشتند که همه انقلاب‌ها، عملکردها و جریان‌های گوناگون فردی و اجتماعی، هم ریزش دارند و هم رویش.

ریزش‌ها و رویش‌های ما ریشه در اساطیری دارند که در آنها ظلم همواره محکوم به شکست، بصیرت منشاء عزت و سربلندی و آگاهی بقای آزادگی بوده است. لذا آنجا که سخن از ریزش‌ها و رویش‌ها به میان می‌آید افزایش خودآگاهی دینی ، مصون سازی افراد نسبت به ویروس های اعتقادی ، ترویج فرهنگ ناب الهی، تبیین بایدها و نبایدها و حفاظت از جوانان مومن معنا می یابد .

در دنیای به اصطلاح متمدن امروز که عصر انفجار اطلاعات ، تبادل افکار و دهکده جهانی نام گرفته ، دسترسی عموم مردم به‌ خصوص جوانان به انواع آگاهی ها ، زمینه رشد ، دانش ، پیشرفت و فناوری را فراهم کرده است؛ لذا دست اندرکاران فرهنگی باید بیش از بیش هوشیارانه انواع بصیرت ها ، آگاهی های فرهنگی را در اختیار جوانان سرزمین خود قرار دهند تا سوداگران بین المللی و سودجویان سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی در داخل و خارج کشور بیش از دوران گذشته دندان طمع تیز نکنند تا با گرفتن ایمان و اعتقاد جوانان ، نسبت به جدایی آنها از نظام ارزش های دین به مقاصدشان جامه عمل بپوشانند .

باشد که ریزش ها گرداب گمراهی آنانی باشد که بصیرت و آگاهی بشر را دست آویز حق و حقیقت کرده اند و رویش ها نردبان حیات آنانی که نیک سیرتی را در مسیر حق به جریان انداخته و در برابر طوفان تیره و تار دنیا طلبان نامشان را در زمره ثابت قدمان ثبت کرده اند . اَللهُمَّ ارزُقنی حُبَّکَ وَ حُبَّ مَن یُحِبُّکَ وَ حُبَّ کُلِّ عَمَلٍ یوصِلُنی اِلی قُربِک...


خدیجه مهدی‌پور

برچسب ها: تاریخ ایران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: