/
انتشار: ۰۱:۴۸ - ۰۸ دی ۱۳۹۵
برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مدیر کل هنرهای نمایشی، دبیر جشنواره تئاتر فجر و رضا کیانیان هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون دیدار کردند.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در این دیدار حجت الاسلام احمد مازنی، طیبه سیاوشی و پروانه سلحشوری نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی سه شنبه با مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی، سعید اسدی دبیر و مدیران بخش‌های مختلف این جشنواره در جریان مسائل هنرهای نمایشی کشور قرار گرفتند.
مهدی شفیعی در این جلسه با اشاره به افزایش توان علمی و نیروی انسانی در حوزه هنرهای نمایشی تصریح کرد: در دهه اخیر شاهد افزایش چشمگیر فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان هنر بوده‌ایم اما زیرساخت‌های نمایشی و لازمه ارائه اثر متناسب با این رشد، گسترش نداشته است.
وی افزود: یکی از راهکارهای کوتاه مدت برای حل این موضوع توجه به ظرفیت بخش غیر دولتی بود که با استفاده از قوانین موجود در زمینه موسسات فرهنگی هنری و موسسات تک منظوره تئاتری و تسهیل شرایط متقاضیان و گروه‌های نمایشی گروه‌های جوان و خلاق و پیشرو برای تشکیل این موسسات شدند و اتفاق‌های خوبی را نیز شاهد بودیم.
شفیعی با اشاره به قوانینی که دربرنامه‌های سوم و چهارم توسعه برای حضور بخش خصوصی در ساخت و سازهای فرهنگی و هنری وجود داشت و زمینه‌های افزایش سالن‌های تئاتری را ایجاد کرد، از بی توجهی به این قانون در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه گلایه کرد و گفت: با حمایت‌های قانونی وزارت آموزش و پرورش برای رفع کاستی‌های شناسایی شده در زمینه کیفیت آموزش و رفع آن در سال‌های اخیر حوزه تئاتر به نهضتی برای استفاده از ظرفیت‌هایی که خودمان ایجاد شده، نیاز دارد.
به گفته وی می‌توان با ایجاد تالارهای کم هزینه نمایشی و در اختیار قرار دادن گروه‌های نمایش از این ظرفیت استفاده کرد زیرا این گروه‌ها ظرفیت افزایش مخاطب دارند و این را می‌توان با مشاهده سایت‌های فروش بلیط مشاهده کرد.
مهدی شفیعی در بخش دیگری از این جلسه نیاز تئاتر به بنیانگذاری ساختار جدید با حمایت قوه قانونگذار را مورد تاکید قرار داد و با برشمردن سهم تئاتر از اعتبارات یارانه‌های فرهنگی هنری ، میزان اعتبار اختصاص یافته به تئاتر از اعتبار بخش هنر ، بی توجهی به اعتبار فصل پنج در موافقت نامه‌های اعتبارات استان‌ها لزوم شفاف شدن اعتبار تئاتر در بودجه را مطالبه هنرمندان تئاتر عنوان کرد.
شفیعی، مشخص بودن اعتبار بیمه هنرمندان ، تصویب قوانین مشوق برای استفاده از حمایت‌های بخش غیر دولتی مانند معافیت‌های مالیاتی برای بخش‌های اقتصادی و تجاری در جهت سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ را یک خواست عمومی در جامعه تئاتری بیان کرد.
همچنین سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز با قدردانی از توجه نمایندگان مجلس به حوزه تئاتر در دوره جاری مجلس گفت: یک تئاتر می‌تواند یک جامعه را بسازد و بهبود اعتبارات حوزه تئاتر و جشنواره تئاتر فجر یک ضرورت است.
اسدی در ادامه به آغاز شدن فرایند برگزاری جشنواره از پاییز سال جاری اشاره کرد و افزود: تا کنون بخش‌های نمایشنامه‌نویسی ، نمایشنامه‌خوانی ، همایش تئاتر استان‌ها ، کارگاه‌های بین‌المللی برگزار شده و همایش شهر و شهروندی به صورت همایش یک روزه نیز برگزار می‌شود.
وی با تشریح محورهای موضوعی جشنواره‌ای که عصاره فعالیت یک ساله تئاتر را در بر می‌گیرد، افزود: در زمینه مسئولیت‌پذیری اجتماعی نیز فعالیت‌هایی ترتیب داده‌ایم مثلا با پیوستن به کمپین «من صدای آب هستم» و توجه به کم توان‌های اجتماعی و جسمی در این جشنواره برنامه‌های ویژه‌ای خواهیم داشت.
وی با اشاره به وجود قوانین موکد در زمینه حمایت از برپایی رویداد ملی تئاتر فجر برای تمامی نهادها خواستار پیگیری نمایندگان درمورد اجرای این قوانین شد.
اسدی بازسازی اعتماد متقابل بین هنرمندان و مسئولان سیاسی و فرهنگی را یک ضرورت دانست و پیشنهاد داد که جلسه‌ای نیز با حضور هنرمندان برای شنیدن مسائل آنها تشکیل شود.
رضا کیانیان هنرمند عرصه تئاتر و سینما کشور نیز با اشاره به 115 اجرا در هر شب گفت: تئاتر در جامعه فرهنگ گفت و گو به وجود می‌آورد و در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که به این گفت و گو نیاز داریم.
کیانیان افزود: در زمان کنونی شهر به ابعاد جدیدی رسیده که تبلیغ و شیوه‌های رساندن حرف‌ها به مردم عوض شده است و حالا شیوه آن هنر است.
این بازیگر با اشاره به خیل گسترده فارغ‌التحصیلان تئاتر ادامه داد:با این تعداد دانش آموخته یعنی هر سال یک لشگر بیکار به جامعه افزوده می‌شود و مسئله این است که این نیروی کار بلد چطور باید مورد استفاده قرار بگیرند.
کیانیان در بخش دیگر صحبت‌هایش به هزینه‌هایی که برای یک بیلبورد تبلیغاتی
در سطح شهر می‌شود، اشاره کرد و گفت: با هزینه تنها یک بیلبورد می‌توان پنج گروه جوان تئاتری را به کار گماشت. اگر دری را به عنوان نمایش باز کنیم 3 هزار نفر سر کار می‌روند و این سه هزار نفر تبلیغ کنندگان ما هستند و نه دشمن ما.
پروانه سلحشوری تعامل دو جانبه هنرمندان و نمایندگان مجلس را برای شناخت بیشتر نمایندگان با مسائل این حوزه مورد تاکید قرار داد پیشنهاد کرد که قوانین مغفول مانده و یا قوانین بازدارنده را در حوزه تئاتر به اطلاع نمایندگان مجلس و کمسیون فرهنگی برسانند.
سیاوشی نیز گفت: علیرغم همه توجهی که دولت به اقتصاد و فرهنگ داشته، متاسفانه کمتر کاری در این زمینه برای تئاتر صورت گرفته و ما در کمیسیون فرهنگی در این زمینه توجه بیشتری خواهیم داشت.
وی حضور تماشاگران در سالن‌های تئاتر را قابل توجه دانست و از این که تمامی تماشاگران تا ساعت 11 شب برای حضور در جلسه نقد و بررسی نمایش در سالن مانده بودند، ابراز شگفتی کرد.
حجت الاسلام مازنی از توجه و احساس مسئولیت هنرمندان تئاتر در زمینه مشکلات کلان اجتماعی از شکل گیری کمپین در حوزه آب استقبال کرد و گفت: نیازمند تجمیع نگاه‌های متخصصان در این حوزه هستیم.
مازنی هم افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی و هنری و همچنین نگاه متوازن در این بخش را یک نیاز اساسی در حزوه هنر تئاتر عنوان کرد و افزود: شفاف سازی و پاسخگویی در حوزه اعتبارات لازم است و انتظار داریم دوستان هنرمند در این هم افزایی و توازن کمک کنند و مرحله بعد نیز دیدار با هنرمندان پیشکسوت خواهد بود که مسائل را از سمت خود هنرمندان دریافت کنیم.

وی با اشاره به این که در ابتدای جلسه تئاتر را مادر هنرها عنوان کرده و همین عنوان خود مظلومیت این حوزه را نیز با خود دارد، تاکید کرد: در کمیته‌های تخصصی و کمیسیون و صحن مجلس آماده همکاری با هنرمندان هستیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: