انتشار: ۰۰:۲۸ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه‌ای به استانداران خراسان جنوبی، کرمان و سیستان بلوچستان، درباره‌ حفاظت از حریم بیابان لوت هشدار داد و خواستار توجه به ضوابط حریم این اثر طبیعی شد.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی، به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، «زهرا احمدی‌پور» در نامه‌هایی جداگانه به سیدعلی اکبر پرویزی، استاندار خراسان جنوبی، علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان و علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به ثبت «بیابان لوت» به عنوان نخستین میراث طبیعی ایران، خواستار توجه همه جانبه به ضوابط حریم این میراث ارزشمند طبیعی شد.

در بخشی از این نامه آمده است:

«در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مصوب دی ماه ۱۳۸۲ و آئین‌نامه اجرایی آن، مصوب چهارم مرداد ۱۳۸۴ هیئت وزیران، نقشه محدوده عرصه حریم و ضوابط حفاظتی مربوط به میراث طبیعی «بیابان لوت». محدوده حریم اثر مذکور تحت نظارت این سازمان است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد بود.»

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه خود از استانداران خراسان جنوبی، کرمان و سیستان وبلوچستان خواسته است تا مراتب جهت اطلاع و اجرا به مقامات ومسئولین ذیربط در استان ابلاغ و نتیجه را به سازمان میراث فرهنگی اعلام کنند.

وی در نامه خود به استاندار خراسان جنوبی، محدوده‌ی عرصه حریم بیابان لوت در این استان را شهرستان نهبدان، بخش مرکزی، دهستان نه و روستاهای دهسلم، چاه داشی و حیدر آباد بیان کرده است.

احمدی‌پور هم چنین در نامه خود به علیرضا رزم‌حسینی، استاندار کرمان محدوده عرصه حریم این اثر طبیعی را بخش شهداد، دهستان تکاب، روستاهای شفیع آباد و ده سیف ذکر کرده است.

معاون رئیس جمهور در نامه به علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز عرصه محدوده حریم بیابان لوت را شهرستان زاهدان، بخش نصرت آباد، دهستان نصرت آباد و روستای گراغه عنوان کرده است.

براساس این گزارش، بیابان لوت به عنوان یکی از ارزشمندترین آثار طبیعی ایران، پس از ثبت «قنات‌های ایرانی» در فهرست جهانی یونسکو ۲۷ تیرماه سال جاری ازسوی کمیته جهانی یونسکو در کانون قرار گرفت و ثبت جهانی شد.

کویر لوت با مساحتی در حدود ۱۷۵ هزار کیلومتر، در شمال شرقی استان کرمان قرار دارد و در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده شده و حدود ۱۰ درصد وسعت کشور را دربر گرفته است.

سابقه‌ تمدنی بیش از پنج هزار سال در حاشیه‌ کویر لوت و کشف حدود سه‌هزار اثر تاریخی از این منطقه در نوع خود بی‌نظیر است که از جمله این کشفیات می‌توان به درفش پنج‌ هزارساله‌ شهداد اشاره کرد که قدیمی‌ترین درفش جهان محسوب می‌شود.

این کویر به عنوان گرم‌ترین نقطه‌ زمین شناخته می‌شود، چنانکه در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، و ۲۰۰۹ این رکورد ثبت شد و در سال ۲۰۰۵ با دمای ۷۰.۷ درجه‌ سانتی‌گراد، رکورد گرم‌ترین دما در تمام زمین را به خود اختصاص داد.

بیابان لوت به سه واحد جغرافیایی لوت شمالی، لوت مرکزی که کلوت‌ها و تپه‌های ماسه‌ای در آن قرار دارد و لوت جنوبی که غنی‌ترین پوشش گیاهی این کویر را دارد، تقسیم می‌شود
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: