انتشار: ۱۴:۴۷ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵
معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه دزفول با ابراز نگرانی از روند تخریب بافت تاریخی این شهر گفت: اعتباری برای حفاظت از بافت تاریخی دزفول وجود ندارد.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛افزون بر 200 هکتار بافت قدیم دزفول با بناها و آثار معماری منحصر بفرد، دزفول را به شهر آجر معروف کرده است.
 حبیب الله آصفی روز چهارشنبه در همایش آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران در تالار شیخ انصاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول افزود:در حالی که روند تخریب بافت قدیم دزفول شتاب گرفته اعتبار و بودجه ای برای حفاظت از این بافت ارزشمند تاریخی وجود ندارد.
وی با تاکید بر حفظ خانه های تاریخی این بافت و نیز شناسایی و معرفی آنها اظهارکرد: بافت قدیم دزفول با وجود بناهای منحصربفرد و معماری زیبا ظرفیت ثبت ملی را دارد.
فرماندار دزفول همچنین با ابراز نگرانی نسبت به روند تخریب آثار و بناهای دوره ساسانی، پل ها و بندهای منطقه گفت: حفظ و نگهداری این آثار با اعتبار محدود و ناچیز میراث فرهنگی امکانپذیر نیست و نیاز است بخش خصوصی در این راستا وارد عمل شود.
آصفی با تاکید بر اینکه شهر دزفول با ویژگی های منحصربفرد باید بیشتر معرفی شود افزود: ظرفیت های ملی و جهانی دزفول در بخش های مختلف به ویژه در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی باید بیشتر معرفی شوند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول نیز در این همایش با معرفی برخی آثار باستانی منطقه از جمله پل باستانی 1700 ساله ، آسیاب های آبی ، ساباط ، ایوان کرخه، و تپه چغامیش به عنوان نخستین منزلگاه خط گفت: این آثار نمادی از تمدن اصیل ایران هستند که در دزفول جای گرفته اند.
ناصر سراج خرمی افزود: اگر این آثار و بناهای منحصربفرد مورد توجه و حفاظت قرار نگیرد و نابود شوند تمدن خود را از دست خواهیم داد.
رئیس شورای اسلامی شهر دزفول نیز بر توجه و رویکرد شورای اسلامی و شهرداری دزفول در راستای حفظ معماری اصیل ایرانی اسلامی تاکید کرد و گفت:از آنجا که بیشتر ساکنان بافت قدیم دزفول از قشر ضعیف جامعه هستند لذا باید آموزش شهروندی و ارائه های راهکارهای تشویقی به ساکنان این بافت در راستای حفظ بناها مورد توجه قرار گیرد.
عظیم سرافراز افزود: در صورتی که به نقش مردم در حفظ بافت قدیم دزفول توجه نشود در راستای حفظ این بافت نمی توان کار جدی انجام داد.
همایش آجر و آجر کاری در هنر و معماری ایران به عنوان پیش همایش دزفول شهر آجر روز چهارشنبه به همت فرهنگستان هنر و همکاری دانشگاه آزاد اسلامی ، فرمانداری ، شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول برگزار شد.
برپایی نمایشگاه عکس از بناها و خانه های تاریخی دزفول از سوی استاد حمید تجلی فر از حاشیه های این همایش یک روزه بود.
در این نمایشگاه 26 اثر عکاسی در ابعاد بزرگ از بافت قدیم دزفول به نمایش در آمده است که برخی از این بناها اکنون تخریب شده و اثری از آنها در دزفول نیست.
دزفول از شهرستان‌های استان خوزستان در جنوب غربی ایران است.این شهرستان از شمال به استان لرستان، از غرب و شمال به شهرستان اندیمشک از شرق به استانهای چهارمحال وبختیاری از جنوب شرقی به شهرستان مسجد سلیمان و از جنوب به شهرستان‌های شوشتر و گتوند و از جنوب غربی به شهرستان شوش محدود می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: