انتشار: ۱۶:۴۳ - ۱۶ آبان ۱۳۹۵
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: پیشنهاد ثبت فن و هنر فیروزه تراشی در فهرست میراث ناملموس جهانی به شورای سیاست گذاری ثبت جهانی ارائه شده و موافقیت اولیه در این زمینه صورت گرفته است.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی وگردشگری تابناک فرهنگی  به نقل از روابط عمومی این اداره کل، حسین زارع صفت افزود: شهرهای نیشابور، فیروزه و مشهد از گذشته محل تراش و عرضه سنگ فیروزه بوده و تراش آن در ایران مرغوب ترین نوع تراش در دنیا محسوب می شود.
وی اظهار کرد: بسیاری در این دیار فیروزه تراشی را نسل به نسل به یکدیگر آموخته اند و این پیشه را کسب خانوادگی خود می دانند.
وی گفت: فیروزه مرغوب نیشابور که در زمره جواهرات قرار می گیرد چهار نوع است که بعد از فیروزه عجمی، شامل فیروزه عربی، فیرزوه توفال، فیروز توفال سفید رنگ و فیروزه توفال نیم رنگ است.
زارع صفت افزود: از مهمترین زیرشاخه های این حرفه باید به فیروزه کوبی و معرق فیروزه اشاره کرد.
وی اظهار کرد: این حرفه با توجه به زائر پذیر بودن شهر مشهد از قرون و سده های پیشین در این شهر وجود داشته و افراد بسیاری در طول زمان از راه اشتغال به این حرفه معیشت زندگی خود را فراهم کرده اند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: با وجود کارگاههای متعدد تراش سنگ فیروزه در مشهد، باید این پایتخت معنوی را جایگاه و مرکز فیروزه و تراش این سنگ در کشور و خارج از مرزهای ایران معرفی کرد.
وی افزود: به همین دلیل شهرهای مشهد، نیشابور و فیروزه به عنوان کانون فیروزه تراشی کشور معرفی شده اند.
وی ادامه داد: طی سالهای اخیر در شهرستان فیروزه به دلیل نزدیک بودن به معدن فیروزه، باغ نشاط روستای تقی آباد و در شهر نیشابور در محل بازار زرگرها، رباط شاه عباسی، محوطه آرامگاه خیام و امامزده محروق تعداد بسیاری کارگاه تراش فیروزه ایجاد شده است.
زارع صفت اظهار کرد: شهر فیروزه محل معدن این سنگ است و به طور تقریبی بیش از 500 کارگاه فیروزه تراشی در روستای معدن فیروزه و بیش از 200 کارگاه در شهر نیشابور دایر و مشغول فعالیت است.
وی گفت: سنگ های تراش داده شده فیروزه نیشابور به دلیل دارا بودن کیفیت مطلوب و مرغوبیت، مشتریان بسیار در استانهای دیگر و کشورهای خارجی بویژه مناطق عرب نشین حاشیه خلیج فارس از جمله کویت، سوریه، عراق، عربستان و مناطق مجاور آن دارد.
وی افزود: فیروزه تراش خورده توسط هنرمندان شهرهای مشهد، نیشابور و فیروزه جوابگوی نیاز بازارهای داخلی و خارجی است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: به رغم گسترده بودن تراش سنگ فیروزه در شهر مشهد و وجود کارگاههای متعدد، واردات نگین های مصنوعی از کشورهای مختلف که مرغوبیت خاصی هم ندارند، می تواند خطری برای این حرفه باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: