انتشار: ۱۳:۳۹ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵
پوئم سمفونی «سوگ ساز» به عنوان یکی از برنامه های سوگواره «خیمه ها و نجواها» شب گذشته دوشنبه ۱۰ آبان ماه با رهبری سعید اردیانی و همچنین تجلیل از حسام‌الدین سراج برگزار شد.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی، این پوئم سمفونی با نوازندگی بیش از ۶۵ نفر از هنرمندان و حضور مهیار شادروان و محمد هاشم احمد وند به عنوان خوانندگان قطعات این سمفونی شکل گرفته است.

سعید اردیانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این پوئم سمفونی توضیح داد: این پوئم سمفونی در قالب ۹ قطعه است که تلاش کرده ام هر قطعه بر اساس نوحه ها و تعزیه های شهرستان های مختلف باشد و هر قطعه اختصاص به یکی از بزرگان کربلا دارد که شامل قطعات کاروان عشق (کاروان امام حسین(ع)، سفیر عشق (مسلم بن عقیل)، دو یاس کوچک (طفلان مسلم)، حر (اندیشه، توبه، شهادت)، شش ماهه سرباز (حضرت علی اصغرع)، یوسف لیلا (حضرت علی اکبر (ع)، شاه شمشاد قدان (حضرت عباس سلام الله علیه)، هنگامه محشر (حضرت عباس (ع)، باز این چه شورش است (شام غریبان و کاروان اسرا) است.

اردیانی با بیان اینکه تلاش شده است که با کمک آواز و کلام محتوای هر قطعه را به مخاطب منتقل کنیم، توضیحات خود را اینگونه تکمیل کرد: تنها تعداد محدودی از سازهای این سمفونی سازهای زهی غربی است و مابقی سازها، سازهای ایرانی است.

این آهنگساز و رهبر ارکستر گفت: در تلاش هستیم تا این پوئم سمفونی را برای روز اربعین در مرز مهران برای زائران اباعبدالله الحسین اجرا کنیم و همچنین در تلاش هستیم تا این پوئم سمفونی را به جهان اسلام نیز معرفی کنیم.

پوئم سمفونی «سوگ ساز» در دو شب ۱۰ و ۱۱ آبان ماه اجرا می شود که در نخستین اجرای این سمفونی حسام الدین سراج به همراه مدیرعامل برج میلاد تهران به تماشای این سمفونی نشستند.

علی درویش پور در پایان اجرای شب نخست این پوئم سمفونی ضمن تقدیر از حسام‌الدین سراج خواننده موسیقی سنتی گفت: برج میلاد نماد مجسم ایرانی می تواند و ایرانی ایستاده است، بوده و امروز بسیار خوشحالیم که در یادمان ملی ایرانیان میزبان گروه های هنرمندان برای اجرای سومین سوگواره «خیمه ها و نجواها» هستیم.

وی ادامه داد: واقعه کربلا ستون اصلی و نگهدارنده فرهنگ تشیع و فرهنگ ایرانی- اسلامی است و ما در برج میلاد با همین نگاه و اندیشه به استقبال سومین سوگواره خیمه ها و نجواها می رویم.

درویش پور تصریح کرد: در سوگواره «خیمه ها و نجواها» تلاش شده است که با بهره گیری از هنرهای مختلف همچون هنرهای تجسمی، موسیقی، تئاتر و سینما فرهنگ عاشورایی را تا پایان ماه صفر به شهروندان و مخاطبان منتقل کنیم که اجرای سمفونی «سوگ ساز» نخستین برنامه ما در این سوگواره بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: