انتشار: ۱۵:۱۷ - ۲۸ مهر ۱۳۹۵
سازمان انرژی اتمی ایران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای شناسایی اشیای تاریخی همکاری می کنند.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی  ، سمینار کاربردهای صنعت هسته ای در میراث فرهنگی با مشارکت کارشناسان دو سازمان در محل سازمان انرژی اتمی برگزار شد.
استفاده از فناوری های هسته ای در باستان شناسی از 1950 با کشف کربن14آغاز شده است؛ کربن 14نیمه عمر 5700سال دارد در عین حال خواص شیمیایی آن با کربن12وکربن13یکسان است. کربن 14در بدن هر موجود زنده ای وجود دارد و در زمان حیات ، از لحاظ کربن 14، میان درون و بیرون بدن موجود زنده تعادل وجود دارد. به محض اینکه موجود زنده می میرد، ساعت نهفته کربن 14در بدن وی شروع به کار می کند که بر اساس آن می توان عمر اجساد را تشخیص داد.
بخش دیگر از کاربرد فناوری هسته ای در مورد خواص اشیا هست و با استفاده از آن می توان در باره نحوه و موادی که اشیاء از آنها ساخته شده اند آسیبهای وارده بر آن و اصیل و یا جعلی بودن اشیا اظهار نظر کرد.
با استفاده از شتابگر واندوگرافی که در سال1336خریداری شد، از سال 49 اشیای تاریخی مورد بررسی قرار گرفته است. با خرید شتابگر جدید می توان آنالیز بیشتری روی قطعات و اشیای باستانی انجام داد.
سمینار امروز با همکاری سازمان انرژی اتمی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با حضور علی اکبر صالحی و مسعود سلطانی فر با هدف تهیه این شتابگر برگزار شد.
هزینه مورد نیاز برای تامین این دستگاه هشت میلیون یورو برآورد می شود که هزینه های جانبی نصب هم باید به آن اضافه شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: