انتشار: ۱۶:۱۱ - ۲۵ مهر ۱۳۹۵
به گزارش سرویس میراث فرهنگی وگردشگری ؛دنیا بر مدار طعم تند قرار گرفت و ایران نیز از دنیای مدرن عقب نماند؛فرهنگ غذایی مان از عطر غذای دیگ های مسی مادربزرگ فاصله گرفت که هیچ ، ذائقه ها هم دیگر شد ! سفره های ساده و خانگی به فست فودها رنگ باختند و شاید نان برکت سفره نبود.
جهان در اوج مدرنیته در نبود آداب و آئین به سر می برد ، و به تقریب همه چیز موقتی است؛ شهرهای امروزی دنیای بیگانه هاست ؛بیگانگی فرهنگی افزایش یافته و کارشناسان برای درمان این درد بازگشت به فرهنگ اصیل خودمانی را هشدار می دهند و می گویند: باید ایرانی ماند اما از تمدن و فرهنگ روز دنیا نیز عقب نماند.
آنان معتقدند هنوز آنچنان بی اقبال نشده ایم که باز نگردیم!هنوز کوچه باغ های روستاهایمان از عطر داغ نان تنور آگنده است و هنوز می توان بازگشت! و در فرهنگ غنی روستاهایمان سلامت زیست .
و بر اساس این بازگشت ،امروز که رشت در کنار آدلاید استرالیا ، بارسلونا از اسپانیا ، برگن از نروژ ، بوداپست از مجارستان ، دیترویت از آمریکا ، لیورپول از انگلیس ، رم از ایتالیا ، مونته ویدئو از اروگوئه ، سالوادور برزیل و سنگاپور به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان پیوسته؛ باید از این فرصت در راستای ثبت جهانی غذاهای محلی گیلان بهره گرفت.
الهه حاجتی کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی است و به شدت معتقد به پاسداشت اصالتهای خودمانی است.
وی که بخشی از تحقیقاتش در ارتباط با فرهنگ گیلان است می گوید: چناچه از تحقیقات مردم نگاری شهرهای استان گیلان برمی آید ،به تقریب هیچ آئین و سنتی از اهالی این منطقه (از تولد و دندان درآوردن نوزاد تا ازدواج و بارداری ،از مراسم مذهبی تا آئین های ملی و از بیماری تا سوگواری ) بدون وجود غذای خاص آن مراسم رسمیت نداشته است .
وی ادامه می دهد: به خاطر می آورم عطر نان های محلی اکا، خلفه، گندم لاکو، باریک نان ،تمی جان و ...که برکت سفره مان بود و باخود می گویم فرزندم چه به یاد خواهد آورد؟کیک های صنعتی، بیسکویت هایی با مواد نگهدارنده ؟ و یا پیتزا و لازانیا که اصالت های دیگریست؟
حاجتی می گوید به گذشته که می نگرم می بینم چه تندرست و بر پایه اصول اخلاقی و کمک به همنوع می زیستیم ؛ تمام تلاشم اینست تا در هویت معلم ، از آموزش اصالت های خودمانی به نسل نو سرزمینم دریغ نورزم.
چندی پیش بمناسبت هفته گردشگری نخستین همایش 'شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو- رشت' با حضور جامعه رستوران داران و هتلداران گیلان برگزار شد و بهروز مهدی زاده بعنوان سه رستوران دار برتر استان در زمینه ارائه غذاهای بومی برگزیده شد.
مهدی زاده ،دانش آموخته کارشناسی ارشد کشاورزی است و معتقد است فرهنگ غذایی و سفره مادربزرگان گیلانی قابلیت جهانی شدن را داشت که جهانی شد و اینک می بایست در این زمینه سرمایه گذاری شود.
وی که نام رستورانش نیز برگرفته از یکی از غذای محلی گیلان به نام ' شورکولی'است، می گوید : 40 نوع غذای اصیل گیلانی از چهار سوی گیلان با تحقیق و پژوهش انتخاب شده و با وفاداری کامل نسبت به دستور ارائه پخت ، در این رستوران سرو می شود.
وی ادامه می دهد: همه دستورالعمل ها با تحقیق میدانی از چهار سوی گیلان و پیرزنان و پیرمردان این سرزمین بدست آمده و حفظ اصالت در این رستوران به میهمانان ارائه می شود.
مهدی زاده افزود: استقبال گردشگران ،بویژه گردشگران خارجی بسیار دلچسب است و ارتباط مداوم گردشگران خارجی و داخلی با این رستوران گام هایم را در ادامه این راه محکم تر می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: روز جهانی غذا، تلنگری برای بیداری وجدان های به خواب رفته و روز هم دردی با گرسنگانی است که از ابتدایی ترین حق زندگی، یعنی غذا محرومند؛ضمن پاس داشت این روز معتقدیم ،در معرض فراموشی قرار گرفتن برخی از فرهنگ ها و آداب کهن گیلانی زنگ خطری برای فرهنگ های اصیلمان خواهد بود.
رضا علیزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، وجود واحدهای اقامتی و پذیرایی متعدد در گیلان را ماحصل بهره مندی از جاذبه های بی نظیر گردشگری و فرهنگی دانست و بر ضرورت ارائه خوراک و غذاهای محلی در این مراکز تاکید کرد.
وی کیفی سازی خدمات و لحاظ نمودن اصول بهسازی، لازمه رسیدن به نظامی جامع در حوزه جهانی شدن است؛ لذا باید در زمینه طراحی و اجرای ایده های ممتاز کوشش کرد.
وی بیان کرد: امروز که رشت در کنار آدلاید استرالیا ، بارسلونا از اسپانیا ، برگن از نروژ ، بوداپست از مجارستان ، دیترویت از آمریکا ، لیورپول از انگلیس ، رم از ایتالیا ، مونته ویدئو از اروگوئه ، سالوادور برزیل و سنگاپور به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان پیوسته؛ باید از این فرصت در راستای ثبت جهانی غذاهای محلی گیلان بهره گرفت.
علیزاده بر ضرورت فعالیت اماکن پذیرایی استان در زمینه برندسازی تاکید کرد و افزود: باید بر رویدادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی استان نگاه نافذتری صورت گیرد تا بتوان همپای جاذبه های گردشگری متنوع ، خلاقیت غذایی را نیز در کانون توجه قرار داد.
گیلان با 170 نوع غذای محلی یکی از استان های غنی در زمینه گردشگری فرهنگی بویژه تنوع غذایی مطرح است که این موضوع می تواند بعنوان یکی از گونه های گردشگری تخصصی غنی در بحث گردشگری برجسته و مورد اهتمام قرار گیرد.
سال گذشته نیز، در نشست یونسکو در پاریس، رشت و 46 شهر دیگر از 33 کشور جهان، به شبکه شهرهای خلاق جهان پیوستند.
نیک می دانیم ،روز جهانی غذا تلنگری برای بیداری وجدان های به خواب رفته و روز هم دردی با گرسنگانی است که از ابتدایی ترین حق زندگی، یعنی غذا محرومند؛ و پاس می داریم اصالت های خودمانی این سرزمین را که بر پایه کمک به همنوع قوام یافته است ؛چنانکه در دیالوگی از فیلم مادر زنده یاد علی حاتمی می گوید: سفره به صفای میزبان خرم می شود و نه از مرصع پلو...
بیست و پنجم مهر ماه، برابر با شانزدهم اکتبر، سالروز جهانی غذاست و همچنان که با ثبت جهانی نام رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی عطر غذای مادربزرگان گیلانی جهانی شده ، تلاش بر اینست تا شکوه اصالت های خودمانی این سرزمین بر مبنای کمک به همنوع بیش از همیشه قوام یابد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: