انتشار: ۱۴:۰۸ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵
رئیس ایکوم (شورای غیردولتی موزه ها) ایران گفت: قلعه قمیشلو شهرستان تیران و کرون از توابع استان اصفهان توسط یک سازمان غیردولتی و با همکاری اهالی این منطقه بهسازی و مرمت شد.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ، روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری روز چهارشنبه به نقل از سید احمد محیط طباطبایی اضافه کرد: برای نخستین بار و به همت یاسر جلیلیان یکی از اعضای ایکوم، سازمان مردم نهاد میراث فرهنگی به منظور مرمت قلعه قمیشلو تشکیل و با بهره گیری از کمک های مالی و پشتیبانی مردم توانست این پروژه را به انجام رساند.
وی با اشاره به اینکه بخش اصلی هزینه های این پروژه از محل وام تأمین می شود، افزود : شرکت کنندگان در این طرح با کمک های نقدی و خدماتی که درتوان دارند به پرداخت وام و مرمت این اثر ارزشمند کمک می کنند.
هیأت اجرایی ایکوم متشکل از سید محمد بهشتی، حسن طالبیان، سید احمد محیط طباطبایی ،علیرضا قلی نژاد و مهدخت محیط طباطبایی در این سفر از پروژه مرمت و بهسازی قلعه قمیشلو تیران بازدید و در جریان روند اجرایی آن قرار گرفتند.
قلعه تاریخی قمیشلو (قلعه شاهزاده قاجار) در دشتی پهناور بنا شده و از آثار تاریخی شهرستان تیران و کرون به شمار می رود.
قلعه تاریخی قمیشلو، یک بنای قاجاری است که به استناد کتاب خاطرات مسعود میرزا ظل السلطان این قلعه بخشی از بناهایی است که به دستور این شاهزاده جهت ییلاق و شکار، بنا شده و بعد از وی نیز توسط پسرش صارم الدوله مورد استفاده قرار گرفته است.
قلعه تاریخی قمیشلو دارای بخش های مختلفی از جمله شاه نشین، حرمسرا، بارعام، مطبخ، اصطبل، شربت خانه، محل اسکان تفنگچی ها، رعایا و باغبانان و همچنین باغ بزرگی در سمت شرقی آن است.
شهرستان تیران و کرون در 45 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: