انتشار: ۱۳:۲۱ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵
کتاب «ساز شکسته» نوشته منوچهر سهیلی با موضوع «آثار جاویدان استاد مهدی خالدی» منتشر شد.
به گزارش تابناک  فرهنگی ، منوچهر سهیلی درباره انتشار این کتاب می‌گوید: احساس مسئولیت نسبت به حفظ موسیقی اصیل ایرانی که در چهار دهه گذشته به میزان چشمگیری از مسیر خود خارج شده و مورد تهاجم انواع دیگر از موسیقی و همزمان کم‌لطفی برخی افراد واقع شده است و مسائل مطروحه اخیر در خصوص موسیقی و بویژه کنسرت‌ها، من را بر آن داشت تا این اندازه که در بضاعت دارم و میراث‌دار گذشتگان و امانت‌دار فرزندان آینده این مرز و بوم هستم تا آنجا که می‌توانم خدمت خود به موسیقی را دریغ ندارم و به صورت اجرا و لوح شده و در صورت امکان اجرای کنسرت به شیوه‌ همان نسلی که متعلق به آن هستم، لیکن با نوگرایی‌های لازم، دین خود را به موسیقی این سرزمین ادا کنم.

او می‌افزاید: پس از تالیف و انتشار بسیار موفق کتاب «برگ خزان» که شامل ۳۵ آهنگ از ساخته‌های استاد بی‌بدیل موسیقی مرحوم پرویز یاحقی بود، هم‌اکنون و بالاخره پس از دو سال سعی و اهتمام، موفق به تالیف و نشر کتاب آثار استاد مرحوم مهدی خالدی به نام «ساز شکسته» شدم. این‌کتاب شامل ۳۰ قطعه از آهنگ‌های جاویدان استاد مهدی خالدی است که با موافقت دو فرزند ایشان (شهرزاد و مهرداد خالدی) توسط اینجانب نت‌نویسی و همچنین با نرم‌افزار سیبلیوس آن‌را نوشته‌ام و برای آشنایی آیندگان با این آهنگ‌ها، اجرای آن‌ها را نیز شخصا انجام داده و به‌صورت لوح فشرده به همراه کتاب منتشر کرده‌ام. توزیع کتاب و لوح فشرده توسط انتشارات موسیقی عارف در حال انجام است.

در کتاب «ساز شکسته» زندگی‌نامه‌ای از مهدی خالدی به نقل از مهرداد خالدی فرزند او آمده که بخشی از آن به این شرح است:

 شادوران استاد مهدی خالدی در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی در یک روز گرم تابستان، ششم مردادماه در محله سنگلج شهر تهران متولد شد. تحصیلاتش را در مدرسه دارالفنون گذراند و از سن 13 سالگی چون علاقه به هنر موسیقی داشت و پدرش هم در نواختن ساز سه‌تار مهارت داشت و همچنین از دوستان نزدیک استاد ابوالحسن صبا بود و نسبت فامیلی هم با شادروان استاد روح‌الله خالقی داشت (استاد روح‌الله‌ خالقی، عموی استاد مهدی خالدی بوده است)، لذا از این روز پسرش را برای آموختن نزد استاد صبا سپرد و چندی نگذشت که استعداد و ذوق مهدی در فراگیری ساز ویلن و سه‌تار نزد استادش صبا به اثبات رسید. تا سن ۱۶ سالگی تمامی فنون ساز ویلن را در کلاس ایشان فراگرفت وتا ۱۸ سالگی که آماده می‌شد به خدمت مقدس سربازی برود، دوره‌های سه‌تار و تمبک را نیز تا حدی آموخت. در جلساتی که استاد صبا با هم‌کیشان خود داشت راجع به این شاگرد خلف خود صحبت می‌کرد. تا اینکه در جلساتی هم مهدی خالدی در حضور میهمانان استاد صبا ساز می‌نواخت و همه آنها را شگفت‌زده می‌کرد.

همچین وی این افتخار را داشت که در زمان غیبت استاد خویش که برای پرکردن صفحه به خارج از کشور رفته بود، کلاس استاد صبا را برای مدت شش ماه اداره و سرپرستی کند. در سال تاسیس رادیو تهران ۴ اردیبهشت ۱۳۱۹ بنا به دعوت استادان بنام آن زمان" روح‌الله خالقی"، "استاد صبا"، "دوامی"، "ابراهیم خان منصوری"، "کلنل علی نقی‌خان وزیری"، "استاد نی‌داود"، "رضا محجوبی"، "حبیب سماعی"، "عبدالحسین شهبازی" و "سروان آژنگ" که در آن زمان ریاست موسیقی رادیو را داشت پس از امتحان و آزمون بسیار سخت دعوت به همکاری در رادیو شد. وی دومین کسی بود که پس از استاد صبا به‌طور زنده در رادیو برنامه تکنوازی اجرا کرد.

سه سبک در نواختن ساز سلوی ویلن شناخته شده است که هنرآموزان از این سه سبک پیروی می‌کنند. اول سبک استاد صبا،‌ دومین سبک استاد حسین یاحقی و سوم سبک مهدی خالدی. ایشان را در عرصه موسیقی اصیل ایرانی یکی از بدعت‌گذاران سبک نو می‌دانند و می‌شناسند. زیرا او بود که روال همیشگی پیش‌درآمد، چهارمضراب، آواز، تصنیف و گاهی قطعه‌های رنگ را در برنامه‌های موسیقی به هم ریخت وتصنیف‌هایی ساخت که به‌جای پیش‌درآمد، دو بند شعر داشت و ارکستر با تصنیف شروع می‌شد و با تصنیف خاتمه می‌یافت.

استاد حسین یاحقی، در خاطرات خود، نواختن ساز خالدی را این‌طور توصیف می‌کند که سر وته آرشه ساز مهدی در هنگام نواختن معلوم نیست و به گفته استاد صبا ایشان در هنگام نواختن ساز پنجه را تحت تاثیر آرشه قرار می‌دهد و در یک‌ زمان هم بر عکس عمل می‌کند. ایشان اولین آهنگسازی است که روی فیلم موسیقی متن ساخت که بعدها دیگران از این ابتکار وی پیروی کردند.

کتاب «ساز شکسته» و لوح فشرده آن به تازگی در ۱۱۸ صفحه با قیمت ۲۰ هزار تومان  از سوی انتشارات موسیقی عارف منتشر شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: