انتشار: ۱۴:۱۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵
فیلم مستند «اعتراض وارد نیست» با موضوع زندگی پنج مهاجر افغانی در ایران، متقاضی شرکت در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شده است.
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در خلاصه فیلم مستند «اعتراض وارد نیست» به کارگردانی فرناز و محمدرضا جورابچیان، آمده است: «این فیلم زندگی پنج مهاجر افغان در ایران را به تصویر می‌کشد که به شکلی کاملاً اتفاقی در زمین تنیس‌های شمال شهر تهران مشغول به کار می‌شوند؛ توپ جمع می‌کنند و در اوقات بی‌کاری تنیس بازی می‌کنند. تنیس یاد می‌گیرند و در آن پیشرفت می‌کنند، اما هرقدر در ورزش تنیس جلو می‌روند، جامعه جدید زندگی‌شان پذیرای آن‌ها نیست و به چشم غریبه به آن‌ها نگاه می‌شود. زندگی آن‌ها در برزخ سختی، روزمرگی و ترس از بازداشت و بازگردانده شدن به افغانستان می‌گذرد که با آرزوی تنیس‌باز شدن و شرکت در مسابقات تنیس همراه است و برای آن‌ها چاره‌ای جز ماندن در شرایط اقامت غیرقانونی و یا رفتن به سمت آینده‌ای نامعلوم در غرب نمی‌گذارد. در حالی که سیل مهاجرت غیرقانونی به اروپا معضل کنونی عصر معاصر به‌شمار می‌رود، این فیلم بیننده را با بخشی مهم و اغلب نادیده گرفته شده از معضلات این مهاجران در خاورمیانه روبه‌رو می‌کند...»

عوامل ساخت این فیلم مستند 58 دقیقه‌ای که تولید سال 1395 است، به این شرح هستند: پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: فرناز و محمدرضا جورابچیان؛ تصویربردار: محمدرضا جورابپچان؛ صدابردار و صداگذار: آرش اسحاقی؛ تدوینگر: بهمن کیارستمی؛ عکاس: مروارید پیدا.

مستند «اعتراض وارد نیست» منتخب بخش مسابقه فیلم‌های نیمه‌بلند و World Show Case جشنواره فیلم مستند «هات‌داکس» کانادا، منتخب بخش مسابقه فیلم‌های مستند جشنواره «بیروت» لبنان و نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم مستند از جشنواره بین‌المللی فیلم «کلکته» هند بوده است.

فرناز جورابچیان و محمدرضا جورابچیان تا کنون فیلم‌های کوتاه داستانی، مستند و تجربی زندگی، نمایشگاه مجسمه‌های رضا لواسانی، واپسین اجرا، آخرین تصویر یک خاطره، خانه غریبه‌ها، شام، آخرین روز را تهیه و کارگردانی کرده‌اند که در جشنواره‌های مختلف داخلی و بین‌المللی به‌نمایش درآمده است.

 مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 14 تا 21 آذرماه 1395، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: