انتشار: ۱۳:۳۴ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵
نشست خبری سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امروز صبح 11 مهر با حضور فرید فرخنده‌کیش، علیرضا کریمی صارمی و حسن دزواره برگزار شد.
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی ، فرید فرخنده کیش دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در ابتدای نشست با اشاره به قدمت این جشنواره گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان یکی از قدیمی ترین فستیوال‌های کشور که فیلم کوتاه اختصاص دارد معرفی شده است. این جشنواره امسال از 18- 24 آبان در پردیس سینمای چارسو برگزار می‌شود. این فستیوال از سه بخش تشکیل شده که عبارتند از بخش های بین‌الملل، ملی و بخش جنبی، در بخش ملی 1894 اثر به دبیرخانه جشنواره فرستاده شده است که 1050فیلم داستانی، 428 مستند، 278 تجربی و 138 اثر پویانمایی را شامل می‌شود.

او ادامه داد: فیلم‌ها هنوز در مرحله بازبینی قرار دارند اما دربخش جنبی بزرگداشت از افرادی را داریم که در این عرصه به عنوان پیشکسوت شناخته شده اند. کنفرانس فیلم کوتاه که برای اولین بار در جشنواره سی و سوم اتفاق می‌افتد از دیگر قسمت‌های بخش جنبی جشنواره است. کنفرانس فیلم‌های کوتاه با عنوان اولین همایش بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گذشته، حال و آینده برگزار می‌شود و روزهای 18 و 19 آبان به این کنفرانس اختصاص خواهد داشت.

وی افزود: 50 مقاله از سراسر جهان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است و باعث خوشحالی است که از کشورهایی چون کلمبیا، ترکیه و انگلستان هم پیشنهاداتی برای حضور در این کنفرانس ارائه شده است. در بخش جنبی مانند سال‌های گذشته ورک‌شاپ‌هایی هم خواهیم داشت، ورک‌شاپ های تخصصی و جلسات نقد و بررسی برگزار می‌شود که توجه خاص به محیط زیست و سینمای اقتباسی در راس برنامه‌های این وورک‌شاپ‌ها خواهد بود.

او ادامه داد: امسال در بخش جنبی با همکاری خانه کتاب به فیلم‌های اقتباسی جوایزی را اهدا می کنیم. داوری این بخش برعهده همراهان ما در خانه کتاب خواهد بود. یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در جشنواره امسال این است که در جشنواره سی و سوم برای نخستین بار شکل انتخاب فیلم‌ها تغییر کرده است و این در راستای جهانی شدن سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران خواهد بود. امسال از طریق معرفی تعدادی مشاور مطلع و متخصص که از جشنواره سی و دوم تا امسال فیلم‌ها را رصد کرده از مشورت‌شان استفاده کردیم تا با اطمینان بیشتری فیلم‌ها را برای حضور در این فستیوال انتخاب کنیم. 20 مشاور این وظیفه را برعهده داشتند و به محض معرفی فیلم‌ها که قبل از 15 مهر خواهد بود اسامی این افراد را اعلام می‌کنیم.

فرخنده کیش افزود: همکاری ما با خانه کتاب امسال در بخش چاپ نشریات جشنواره هم خواهد بود. مجموعه مقالاتی که در کنفرانس مطرح خواهد شد هم با همکاری خانه کتاب به چاپ خواهد رسید.

حسن دزواره مدیر بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره اقداماتی که این جشنواره در راستای جهانی تر شدن انجام داده گفت: انجمن سینمای جوانان ایران جهانی شدن را از سال 2007 میلادی شروع کرده است و ما 9 سال پیش این جهانی شدن را آغاز کردیم. اما آنچه که امسال فستیوال فیلم کوتاه تهران را متمایز می‌کند این است که با استفاده از مکان‌هایی به نام پلت فرم شرت فیلم دپو وجود دارد که فرم‌های جشنواره را برای فیلم سازان ارسال می کند. امسال ما هم از این امکان ویژه استفاده کردیم و با استفاده از پلات فرم؛ فرم درخواست جشنواره را به آدرس فیلم‌سازان فرستادیم.

وی ادامه داد: جشنواره سی و سوم اولین جشنواره ای در ایران است که از این پلات فرم استفاده می‌کند ما از سه پلات فرم اسپانیایی، آلمانی و انگلیسی استفاده کردیم و با استفاده از این امکان امسال از تمام سال‌های گذشته فیلم‌های بیشتری به دبیرخانه ارسال شد و در کمال فروتنی باید بگویم که نه تنها در ایران بلکه در کل منطقه هیچ جشنواره‌ای به اندازه جشنواره فیلم کوتاه تهران تاکنون فیلم دریافت نکرده است. ما حتی از جزیر کوچکی به نام مورتسیوس که 32 هزار جمعیت دارد هم برای دبیرخانه فیلم فرستاده است.

دزواره ادامه داد: امسال برای اولین بار یک فیلم از آلمان به نام بازگشت در جشنواره حضور خواهد داشت که تاکنون در هیچ فستیوال دیگری ارائه نشده است اما در مورد مدت زمان فیلم‌ها این نکته حائز اهمیت است که هر فیلم حتما باید 30 دقیقه باشد و اگر بیش از این زمان باشد برای حضور در جشنواره تایید نمی‌شود موضوع فیلم‌های پذیرفته شده هم آزاد است و تنها مسوولیت ما در پذیرش فیلم‌ها مدت زمان آنها خواهد بود. در بحث فیلم‌های بین‌الملل دو بخش مسابقه فیلم‌های آسیایی و فیلم‌های جهان اسلامی را داریم یک بخش غیررقابتی هم وجود دارد به نام ویدئو آرت، فیلم‌سازان مانند سال‌های گذشته فقط در این بخش می‌توانند فیلم‌های خود را ارائه دهند. مدیر بخش بین‌الملل جشنوراه فیلم کوتاه تهران ادامه داد: از 3 هزار 668 فیلم خارجی رسیده به جشنواره 88 درصد در بخش بین‌الملل، 6/6 درصد در بخش مسابقه کشورهای آسیایی و 9/4 درصد در بخش غیررقابتی ویدئوآرت و 3 درصد نیز در بخش فیلم‌های اسلامی فیلم های خود را برای جشنواره ارسال کرده‌اند.

او ادامه داد: در راستای جهانی‌تر شدن جشنواره به مانند دیگر جشنواره‌های معتبر دنیا امسال آقای فرخنده کیش جزء هیات انتخاب فیلم‌های بخش‌بین‌الملل هم خواهند بود اما درمورد سانسور فیلم‌ها باید بگویم چون تعداد فیلم‌های بسیار زیادی به جشنواره ارسال شده نیازی به قیچی کردن فیلم‌ها نداریم چون آنقدر اثر خوب به دبیرخانه رسیده است که می‌توانیم از بین آنها انتخاب کنیم.

دزواره درباره جوایز جشنواره گفت: جایزه بزرگ جشنواره هزار یورو است و داوران می توانند این جشنواره را به فیلم‌های داستاانی، مستند، تجربی و انیمیشن دهند. ما 4 جایزه 3 هزار یورویی هم داریم که به فیلم‌های داستانی، مستند، تجربی و انیمیشن تعلق می‌گیرد اما دو جایزه 2 هزار یورویی اهدا خواهد شد به فیلم‌های آسیایی و اسلامی.

در ادامه این نشست علیرضا کریمی صارمی مدیر سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره بخش های مختلف جشنواره توضیحاتی را ارائه داد، او گفت: آنچه امسال در جشنواره شاهدش هستیم علاوه بر نمایش فیلم‌ها در بخش مسابقه و جمعی نگاه ویژه‌ای به بخش جنبی شده است این نگاه به منظور بهره‌وری درست از زمان و مکان است. برنامه‌هایی در روزهای جشنواره وجود دارد که هر کدام می‌تواند یک جشنواره کوچک محسوب شودروز اول جشنواره به محیط زیست مربوط می‌شود، و با شعار من زمین را دوست دارم آغاز خواهد شد. 19 آبان روز کتاب و سینما، 20 آبان روز جهانی علمی در خدمت صلح و توسعه، 21 آبان روز خلاقیت و سینما است که در این روز بزرگداشت عباس کیارستمی را خواهیم داشت. 22 آبان روز دانشجویان سینما 23 آبان روز شاهدان سینما که این روز به نمایش فیلم‌های گروه 40 شاهد اختصاص دارد که در واقع فیلم‌هایی از دفاع مقدس که دیده نشده و یا کمتر دیده شده به نمایش درخواهند آمد. 24 آبان هم روز اختتامیه جشنواره است.

فرید فرخنده کیش در پایان گفت: امسال داوری بخش مردمی جشنواره از طریق سایت فیلم کوتاه میسر خواهد بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: