انتشار: ۱۸:۴۰ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۵
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: سه اثر خراطی دزفول مربوط به عبدالرحیم فروتن ، خراط صاحب نام دزفولی در انتظار کسب نشان اصالت یونسکو است.
به گزارش تابناک فرهنگی ،حجت آریایی نیا روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این آثار شامل یک منبر به ارتفاع حدود 2 متر و 70 سانتیمتر، شیدانه (نمادی چوبی که در آیین های عزاداری استفاده می شود) به ابعاد 2.5 در 6.5 متر و یک شیرینی خوری با گل لوتوس است.
وی اظهار کرد: تاکنون 2 اثر هنرمند صاحب نام دزفولی شامل آجیل خوری هفت سین و شکلات خوری 2 طبقه، نشان اصالت از سازمان یونسکو دریافت کرده است.
آریایی افزود: برای برگزاری کلاس های آموزش خراطی توسط این هنرمند، زیرزمین خانه تاریخی تیزنو به وی معرفی شد، ولی مورد استقبال این هنرمند قرار نگرفت؛ در صورتی که این هنرمند مکانی برای آموزش ارائه کند پیشنهاد وی از سوی اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بررسی می شود.
عبدالرحیم فروتن نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بهمن ماه امسال نمونه خراطی شامل منبر ، شیدانه و ظرف چوبی به شکل گل لوتوس برای کسب نشان اصالت به سازمان یونسکو ارائه می شود.
این هنرمند خراط که با ساخت کارهای خراطی با طرح های جدید و ابتکاری و در نوع خود منحصر بفرد در جهان شناخته شده و کارهای سفارشی زیادی از برخی کشورها نیز در دست ساخت دارد؛ افزود: حدود هشت هنرمند خراط در دزفول فعالیت دارند که به ساخت کارهای ساده خراطی مشغول هستند.
وی گفت:گردشگران و میهمانان خارجی که به دزفول سفر می کنند سفارش ساخت کارهای خراطی دارند که سفارش مورد نظر تهیه شده و در اختیار آنان قرار می گیرد ولی به دلیل سختی ارسال پستی این وسایل تاکنون کارهای سفارشی خراطی توسط پست به دیگر کشورها ارسال نشده است.
فروتن به بیان مشکلات هنر خراطی در دزفول پرداخت و گفت: کارگاه کوچکی در کهنه بازار دزفول دارم که با توجه به کوچکی محل کارگاه امکان گسترش کار و آموزش افراد علاقه مند وجود ندارد .
وی افزود:با وجود محل نامناسب در حال حاضر به هشت نفر در این کارگاه بصورت رایگان آموزش خراطی ارائه می شود تا این هنر 43 ساله به نسل های دیگر نیز منتقل شود.
این صنعتگر دزفولی با تاکید بر ضرورت حفظ هنر خراطی اظهار کرد:علاقه شخصی و تامین هزینه زندگی باعث روی آوردن من به خراطی شده و با وجود مشکلاتی که در این راه وجود دارد همچنان فعالیت می کنم.
وی به بازار خوب این هنر اصیل دزفولی اشاره کرد و گفت:تنوع بالای کار هنر خراطی باعث شده سفارش های زیادی در این خصوص ارائه شود و مشکلی برای بازار فروش این محصولات وجود ندارد.
2 مهر اصالت یونسکو و 12 نشان ملی از افتخارات عبدالرحیم فروتن هنرمند خراط دزفولی است.
آثار خراطی این هنرمند تاکنون در کشورهای ترکیه ، روسیه و صربستان به نمایش درآمده و مورد استقبال قرار گرفته است.
صنایع دستی دزفول شامل 50 تا 60 شاخه اصلی و بیش از 100 زیرشاخه است که توسط هنرمندان دزفولی تولید می شوند.
تاکنون خراطی دزفول به ثبت جهانی رسیده است.
در گذشته نه چندان دور بیش از 500 کارگاه تولید 100 نوع صنایع دستی در دزفول فعال بود.
شهرستان دزفول در شمال استان خوزستان واقع شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: