انتشار: ۱۴:۱۶ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۵
سرپرست هیات باستان شناسی تپه قلعه ازنای لرستان گفت: تعیین حریم این قلعه به شناسایی داده های سفالی مس سنگی، مفرغ، آهن و دوران تاریخی و اسلامی و کشف لایه فرهنگی دوره ساسانی منجر شد.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهزاد حسینی سربیشه اظهار کرد: در عملیات باستان شناسی تپه قلعه خرابه که قدمت آن به دوران پیش از تاریخ تا اسلامی می رسد و با شماره 4385 به ثبت ملی رسیده است، امکان سنجی ایجاد سایت موزه باستان شناسی نیز صورت گرفت.
وی اضافه کرد: دامنه ساخت و سازهای بوستان فرهنگ که شهرداری ازنا در سال 1385بر روی این تپه باستانی ایجاد کرده از سال 1391 رو به توسعه نهاده و روز به روز قسمت های بیشتری از سایت تخریب شده است.
این باستان شناس با اشاره به تخریب های صورت گرفته در تپه افزود: داده های دوره های مختلف نظیر ساختارهای مسکونی (چینه و سنگ چین) ، داده های سفالی و سنگی، استخوانهای انسانی و حیوانی و... در سطح تپه به فراوانی مشاهده می شوند.
وی با اشاره به شروع تعیین حریم این تپه از مرداد ماه امسال افزود: بافت مسکونی و جاده سازی و سایر فعالیتهای انسانی یک حریم اجباری برای این تپه بوجود آورده و دراضلاع مختلف تپه عوارض مختلفی ایجاد شده است.
حسینی سربیشه گفت: یک جاده دور تپه را احاطه کرده است و در جبهه شمال شرقی، شرق و جنوب شرق بعد از جاده سازی رودخانه ازنا قرار دارد، در قسمت جنوبی، جنوب غربی و غرب بعداز جاده سازی بناهای مسکونی ایجاد و در جبهه شمال و شمال غربی پارک شهید بهشتی ساخته شده است.
وی با اشاره به اینکه این عوامل کار تعیین حریم و انتخاب جای گمانه ها رادشوار کرده است، یادآور شد: تعدادی گمانه بر روی آسفالت خیابان یا کوچه های اطراف تپه ایجاد شد و از 18 گمانه ایجاد شده 11 گمانه به آثار فرهنگی رسید.
حسینی همچنین درخت کاری های بی رویه و آبیاری پرفشار را نیز یکی دیگر از عوامل مخرب این تپه اعلام کرد
وی اظهار کرد: به طور کلی می توان گفت که تپه قلعه خرابه تقربیا دو برابر وسعت فعلی بوده است و گمانه هایی که برای تعیین حریم ایجاد شدند در اولین لایه فرهنگی به آثار دوران ساسانی رسیده که این امر اهمیت این تپه را در دوران ساسانیان نشان می دهد.
حسینی سربیشه افزود: برای امکان سنجی برای تاسیس سایت موزه باستان شناسی بررسی سطحی نیز صورت گرفت که داد های سفالی مس سنگی، مفرغ، آهن و دوران تاریخی و اسلامی شناسایی شدند .
حسینی سربیشه خاطرنشان کرد: امید است با اعلام همکاری مسئولین شهر ازنا برای اجرایی شدن طرح سایت موزه و حمایت پژوهشکده باستان شناسی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان بتوانیم در مرحله نخست مانع تخریب این تپه مهم باستانی شده و در ادامه با راه اندازی یک سایت موزه باستان شناسی گامی مهم برای باستان شناسی منطقه برداریم.
دشت ازنا، به عنوان یکی از دشتهای شرق زاگرس مرکزی، ادامۀ طبیعی دشت سیلاخور بوده که از شهر بروجرد آغاز شده و در امتداد ارتفاعات زاگرس گسترش یافته است و به علت شرایط جوی یکسان از زیست بومی یکسان نیز برخوردار است.
تپه قلعه خرابه در کنار بوستان شهید بهشتی در مرکز شهر واقع شده و در حال حاضر با وسعتی در حدود 1.5 هکتار و ارتفاعی نزدیک به 20 متر در مرکز دشت ازنا و در کنار رودخانه اصغرآباد بعنوان یکی از مهمترین محوطه های موجود در دشت ازنا به شمار می رود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: