انتشار: ۱۴:۰۴ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۵
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پیامی به مناسبت 21 شهریور (روز سینما) گفت: سینمای کودک نیازمند شور و نشاطی کودکانه است.
به گزارش سرویس سینما وتئاتر تابناک  فرهنگی به  نقل از کانون پرورش فکری، علیرضا حاجیان زاده در پیام خود نوشته است: در سال های اخیر نهادهای مختلف در تلاشند تا کودکان و نوجوانان بیشتر به کتاب و کتاب خوانی علاقه مند شوند و آمار کتاب خوانی در نسل آینده بالاتر برود اما کمتر مسوول و نهادی در دو دهه اخیر به فکر ترویج سینما رفتن در بین کودکان و نوجوانان بوده است.
در ادامه پیام مدیرعامل کانون آمده: بسیاری از دست اندرکاران و مخاطبان سینمای کودک و نوجوان کشور، از سال های اوایل دهه 60 تا اوایل دهه 70، به عنوان دهه طلایی سینمای کودک و نوجوان نام می برند.
بر اساس این پیام، در آن دوره، شاد کردن کودکان و نوجوانان و تقویت حس امیدواری، نشاط و شادابی در میان آنان به عنوان نیازی جدی شناخته می شد، در آن سال ها گروه سینماهای کودک و نوجوان برای نمایش فیلم های مناسب این گروه سنی تعریف شده بود و نشان ویژه خود را داشت.
این پیام می افزاید: بسیاری از علاقه مندان و دست اندرکارانِ امروز سینمای ایران، با تماشای فیلم های کودک و نوجوان ایرانی در سینماهای مخصوص کودکان و نوجوانان در دهه 60 و 70 که با نشان خورشید خندان علامت گذاری شده بودند به سینما علاقه پیدا کردند، در آن سال ها در کنار تولید، مرحله پس تولید هم مورد توجه قرار داشت.
بر اساس این پیام، اکران فیلم های کودک و نوجوان و جذب کودکان و نوجوانان به سینماهای ویژه خود از طریق مدارس و با همراهی پدران و مادران از اهمیت ویژه ای برخوردار بود؛ اتفاقی که سال هاست فراموش شده گرچه گویا هنوز آن خورشید خندان بالای سر در سینما سعدی تنها باقی مانده و دلش برای شور و هیجان کودکان و نوجوانان تماشاگر سینما تنگ شده است.
این پیام اضافه می کند: امسال طلسم سینما نرفتن بزرگسالان شکسته شد و حالا شاهد روزهای خوش و روبه رونق صنعت سینمای کشور در این بخش هستیم از این رو بیشتر می توان به حل مساله نمایش فیلم های گروه کودک و نوجوان امیدوار بود.
حاجیان زاده تاکید می کند: نباید فراموش کرد که صرف برقراری چرخه عرضه و تقاضا، ساخت و اکران، ساختن فیلم و سینمارفتن و تماشای فیلم ، همه نیازهای این حوزه را برطرف نمی کند، دنیای امروز اقتضا می کند که هم به مرحله پیش تولید و مطالعات و تحقیقات لازم در آن مرحله اهمیت بدهیم و هم به فضای کلی سالن های نمایش فیلم برای این دسته از مخاطبان توجه ویژه ای داشته باشیم.
این پیام می افزاید: شاید اگر بار دیگر چرخه اکران و نمایش فیلم ها به حرکت درآید، کودکان و نوجوانان با همراهی خانواده ها و مدارس شور و هیجان خود را به این عرصه آورند و فضایی متفاوت از سال های اخیر آفرینند، سرمایه گذاران به این بخش بیشتر توجه کنند و متناسب با وضعیت زندگی امروزی کودکان و نوجوانان، به طراحی فضای داخلی و بیرونی سالن ها و امکانات و قابلیت های جنبی نمایش فیلم برای این گروه نیز بپردازند.
مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این پیام اضافه می کند: شاید اینچنین هم اقتصاد این هنر- صنعت بتواند رونق گیرد و هم با برخورداری از فضای بازی در کنار عروسک ها و مجسمه هایی از شخصیت های فیلم، مسابقه، وسایل نقاشی و تفریح، روزهای لذت بخش و خاطره انگیزی برای کودکان فراهم شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: