انتشار: ۱۴:۱۵ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۵
روزنامه وابسته به سازمان صدا و سیما از رخشان بنی اعتماد، پوران درخشنده، مرضیه برومند و نرگس آبیار به عنوان چهار زن فیلمسازی که پس از انقلاب توانستند حضور موثر و تعیین کننده داشته باشند نام برد.
به گزارش تابناک  فرهنگی ، رونامه «جام جم» که نشریه وابسته به سازمان صدا و سیما است در گزارشی 4 فیلمساز زن را نام برده است که پس از انقلاب در سینمای ایران به فعالیت پرداخته اند، این روزنامه در توضیح دلایل انتخاب پوران درخشنده، رخشان بنی اعتماد، مرضیه برومند و نرگس آبیار به عنوان فیلمسازان زن موفق نوشته است؛ یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سینمای پس از انقلاب، حضور موثر و تعیین‌کننده زنان است که پیش از انقلاب یا بسیار محدود بود و یا عمدتا از زنان به عنوان پاسخ دادن به امیال بیمار سینمایی و ذائقه سطح پایین استفاده می‌شد، اما در سینمای پس از انقلاب بود که زنان جرات و جسارت شعورمند و آگاهانه و واقعا هنرمندانه را پیدا کردند.
این روزنامه در توضیحی درباره مرضیه برومند نوشته؛ مرضیه برومند در فیلمسازی یک پا مرد است. در واقع «جام جم» در تمجید از این فیلمسازان زن باز هم از صفات مردانه استفاده کرده است و توچهی به توانایی زنان در نگاه تیزبینانه به مسائل جامعه ندارد.

اما مهم ترین نکته ای که می توان در این گزارش به آن اشاره کرد این است که نام تهمینه میلانی به عنوان فیلمسازی که از اواخر دهه 60 به ساخت فیلم روی آورد به چشم نمی آید. در عوض نرگس آبیار که سال ها پس از میلانی وارد عرصه سینما شده است از نگاه روزنامه «جام جم» به عنوان فیلمساز زن برجسته به شمار آمده است. تهمینه میلانی از سال 1368 فعالیت خود را در سینما آغار کرده و با ساخت فیلم هایی چون «دو زن»، «واکنش پنجم»، «زن زیادی»، «نیمه پنهان»، «سوپر استار» و «آتش بس» مخاطبان فراوانی را به سینما کشاند و اکثر فیلم های او در جهت احقاق حقوق زنان در جامعه ایرانی است.

این روزنامه در ادامه می نویسد:

رخشان بنی‌اعتماد

رخشان بنی‌اعتماد، یکی از مهم‌ترین چهره‌های فیلمسازی سینمای ما در پس از انقلاب است که آثارش نه‌تنها دست‌کمی از فیلمسازان مرد ندارد، بلکه در برخی مواقع حتی جلوتر از بسیاری از ساخته‌های همتایان مرد قرار می‌گیرد. «روسری آبی»، «گیلانه» و «زیر پوست شهر» برخی از مهم‌ترین فیلم‌های این کارگردان سینمای اجتماعی است.

پوران درخشنده

اهمیت پوران درخشنده در این است که سراغ برخی از مشکلات و مصائب نوجوانان بویژه معلولان رفت و توانست در قالبی هنرمندانه و با خلق آثاری چون رابطه و پرنده کوچک خوشبختی، نگاه بی‌اعتنای جامعه را به سمت آنان جلب کرد. درخشنده در ادامه فیلمسازی‌اش هم دست روی موضوعات بسیار مهم و مغفولی گذاشت و هر اثرش هشداری به یک معضل اجتماعی است. هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند آخرین ساخته این کارگردان هم گواه این ادعاست.

مرضیه برومند

مرضیه برومند در فیلمسازی یک پا مرد است یا به عبارت دیگر شیرزنی است که در عرصه سینمای کودک و نوجوان، پای کمتر مرد فیلمسازی به پای او می‌رسد. برومند استاد بی‌چون و چرای این سینماست و طی سه دهه فیلمسازی سعی کرده، چراغ این سینمای مظلوم و کمتربها داده شده را روشن نگه دارد. شهر موش‌ها1 و 2 و مربای شیرین، برخی از مهم‌ترین آثار برومند در سینماست، ضمن این‌که بچه‌های دیروز و امروز خاطرات دلنشینی از ساخته‌های ماندگار و تلویزیونی‌اش دارند.

نرگس آبیار

از چهره‌های جدید و از امیدهای تازه بانوان سینماگر است و با ساخت فیلم‌هایی چون شیار143 و نفس، نشان داد درخشش فیلمسازان زن در سینمای ایران تمام‌شدنی نیست. آبیار با تکیه بر پیشینه نویسندگی و حضور موفق در دنیای ادبیات، فیلم‌هایی پرقصه می‌سازد و با همین توانایی، مخاطب را تا پایان با آثارش همراه می‌کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
  • ناشناس
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
0
0
شان خانم میلانی اجل از انکه این روزنامه جناحی انتخابش کند