انتشار: ۱۹:۱۵ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
داوری فیلم توسط خانواده شهدا، حضور آثاری از کشورهای اندونزی و پرو همچنین کارگاه پرویز پرستویی از اهم اخبار امروز جشنواره فیلم مقاومت است.
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی، هیاتی 10 نفره از خانواده شهدا، فیلم های سینمایی چهاردهمین جشنواره بین المللی مقاومت را داوری خواهند کرد.علاوه بر داوری های تخصصی، امسال فیلم های سینمایی جشنواره توسط خانواده شهدا هم مورد ارزشیابی و داوری قرار خواهند گرفت.
داوری توسط هیات منتخب خانواده شهدا باعث می شود تا داوری آثار از چارچوب های متداول تخصصی صرف فراتر رود و با تمرکز بر نگاه صادقانه و محتوای آثار ارزشیابی شوند.
اسامی داوران جایزه «بهترین اثر از منظر خانواده شهدا» به شرح زیر است:
رحیم احمدی روشن (پدر شهید مصطفی احمدی روشن از شهدای هسته ای)
حسین عامریان، دانشجوی دکترا (فرزند بسیجی شهیدمحمدعلی عامریان و نوه بسیجی شهید محمد حسین افتخاری)
پروین سلیحی (همسر شهید دکتر دکتر لبافی نژاد) وی مدیر گروه زنان و خانواده مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای انقلاب فرهنگی و یک دوره نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بوده است.
حجت الاسلام ولی الله لونی الیگودرزی (پدر شهید محمد لونی الیگودرزی) مدرس و استاد حوزه، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های علوم پزشکی لرستان و دانشگاه پردیس قم، عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه های علمیه و نیز تحلیل گر مباحث اندیشه ای و مشاور در عرصه های تربیت و خانواده.
مهندس علی مدق (فرزند شهید منوچهر مدق از فرماندهان لشکر 27 محمد رسول الله)
دکتر فاطمه السادات مرقاتی خویی (فرزند شهید مهندس سید هادی مرقاتی خویی مسئول مهندسی رزمی سپاه خراسان)
کیوان پورمحمدتقی (فرزند شهید جابر پورمحمدتقی از لشکر 64 ارومیه) تحصیل کرده رشته کارگردانی در مقطع کارشناسی ارشد
عاطفه بابانیا بازگیری (فرزند شهید علی محمد بابانیا بازگیری جانشین محور سه لشکر 25 کربلا)
سلیمه رودکی (فرزند سردار شهید حاج عبدالله رودکی از فرماندهان نیروی دریایی سپاه) دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی
مرتضی امامی کوشا (فرزند شهید مهدی امامی کوشا پاسدار حفاظت انصار المهدی) دانشجوی دکتری مدیریت و مدرس دانشگاه

** حضور سینماگر اندونزیایی با فیلم هلال ماه در جشنواره مقاومت
این فیلم تاکنون در جشنواره های مختلف آسیایی و اروپایی از جمله؛ جشنواره بین المللی فیلم توکیو، ژاپن/ نامزد جایزه آینده آسیایی/ آمستردام، هلند اولین اکران اروپایی/ جشنواره بین المللی فیلم سلامیندانا، فیلیپین (نامزد جایزه فیلم برگزیده) به نمایش درآمده است.
بر پایه این خبر، این فیلم داستان سفر محمد (پدر) و حلی (پسر) است؛ محمد، مسلمانی محافظه کار و حلی، جوان آزادی خواه، ناگزیر به همراهی یکدیگر در سفری برای یافتن اولین هلال ماه نو شده اند که فرصتی برای بهتر شدن رابطه شان نیز می باشد.
اسماعیل بثبِت در ونسبو، شهری در شمال یوگیاکارتا، اندونزی در سال 1٩٨٥ متولد شد، و پیش از شناختن علاقه اش به فیلم سازی، تحصیلاتش در موسیقی سنتی و ارتباطات را به پایان رساند. او مطالعات خودآموز خود درباره فیلم را پیش از شرکت در برنامه های بین المللی از جمله آکادمی فیلم آسیایی در کره جنوبی و پردیس استعداد برلین در آلمان آغاز کرد و از سال 2٠٠٨، و پیش از ساخت فیلم های بلند، به تولید و کارگردانی ده فیلم کوتاه برجسته در جشنواره های فیلم در سراسر جهان پرداخت.

** اکران فیلم سینمایی «خانه صورتی» از کشور پرو
فیلم سینمایی 'خانه صورتی' ساخته پالیتو اورتگا ماتوت از کشور پرو در بخش مسابقه سینمای بین الملل جشنواره مقاومت اکران می شود.
این فیلم دهه ٨٠، که جنگ داخلی بین تروریست ها و نیروهای مسلح پرو، به ویژه در شهر ناآرام ایکوچو در گرفت. در طی این جنگ، مادر یک خانواده کشته و پدر، آدریان، که به تروریست بودن متهم می شود، ناگهان ناپدید و به شکنجه گاهی به نام 'خانه صورتی' برده می شود. کودکان آنها، خوان و ماریا ، 1٠ و ٩ ساله، بدون از دست دادن ایمانشان، در شرایطی دشوار، در محلی با بیش از جسد صدها فرد شکنجه شده، سعی در پیدا کردن پدر در حال مرگ و حفظ زندگی خود دارند. بعدها، زمانی که آنها در نهایت برای فرار از خشونت به لیما سفر می کنند، آدریان دوباره به دست نیروهای نظامی دستگیر می شود.
این فیلم ساخته پالیتو اورتگا ماتوت، است. او در سال 1٩٨٨، اولین کار مستند خود درباره ی مهم ترین جشن های ایکوچو، بنام 'هفته مقدس' را ساخت، و در سال 1٩٩٣ وارد دنیای داستان نویسی شده و اولین فیلم بلند سینمایی خود بنام 'در چنگ معاون' را کارگردانی کرد. پالیتو اورتگا تهیه و کارگردانی فیلم را از آن زمان ادامه داده است. تعداد فیلم های ساخته وی جایگاه مهمی در سینمای پرو برای او رقم زده است.

** کارگاه انتقال تجربه پرویز پرستویی در پردیس سینمایی ملت
پرویز پرستویی بازیگر سرشناس و نامدار سینمای ایران در 'کارگاه انتقال تجربه' چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به انتقال تجربه می پردازد.
کارگاه های انتقال تجربه یکی از برنامه های آموزشی و پژوهشی این دوره جشنواره مقاومت است که در آن یکی از بازیگران یا کارگردانان آثار سینمایی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس و سینمای مقاومت به طور مستقیم و رودررو با مخاطب به بیان تجربیات و خاطرات خود از بازی یا ساخت آن اثر می پردازد.
این کارگاه علاوه بر جذابیت عمومی، برای علاقمندانی فعال در حوزه سینما، فرصتی ایجاد خواهد کرد تا از نزدیک با زوایای مختلف فعالیت آن هنرمند در عرصه سینمای مقاومت آشنا شده و در صورت داشتن پرسش، پاسخ خود را بی واسطه از آن سینماگر مطرح دریافت کنند.
کارگاه انتقال تجربه قرار است با 5 چهره مطرح حوزه سینمای دفاع مقدس برگزار شود و در کارگاه 6 مهرماه که در پردیس ملت برگزار می شود، پرستویی پیرامون تجربیات خود در ارتباط با بازی در فیلم های 'آژانس شیشه ای'، ' بادیگارد' و ... می پردازد و به پرسش علاقمندان پاسخ خواهد داد.

** اعلام عناوین آثار بخش جایزه'عماد مغنیه'جشنواره مقاومت
فهرست آثار بخش جایزه ویژه 'عماد مغنیه' چهاردهمین جشنواره بین المللی مقاومت معرفی شدند.
جایزه ویژه 'عماد مغنیه' یکی از بخش های مسابقه سینمای بین الملل این رویداد سینمایی را تشکیل می دهد که قرار است در دوره چهاردهم این جایزه به دلیل اهمیت و جایگاه شهدای مدافعین حرم به برترین اثر با این موضوع اهدا شود.
آثار بخش جایزه ویژه 'عماد مغنیه' 20 اثر است که 2 فیلم سینمایی، 2 فیلم کوتاه داستانی و 16 فیلم آن مستند است.
چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با شعار 'تجلی گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی' به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از 2 تا 9 مهرماه سال جاری در تهران برگزار می شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: