انتشار: ۱۷:۳۸ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵

به گزارش سرویس میراث فرهنگی وگردشگری تابناک  فرهنگی ؛انجمن رفتگران طبیعت شهرستان دماوند،اولین برنامه ی خود را در روز 28 مرداد ماه برگزار کرد.
برنامه ی افتتاحیه انجمن رفتگران طبیعت شهرستان دماوند،در منطقه ی سنگ  پل - بوستان کوثر با حضور 34 نفر از حامیان محیط زیست همراه بود که مورد توجه حاضرین و اعضا قرار گرفت.
پس از آن در 5 شهریور،رفتگران طبیعت در منطقه گردشگری چشمه اعلا گرد هم آمدند تا با وجود حضور تعداد زیادی از مسافرین بتوانند فرهنگسازی را در کنار پاکسازی پیاده کنند که این برنامه تا آنجا مورد استقبال قرار گرفت که حاضرین این منطقه گردشگری درخواست دستکش و پلاستیک برای همراهی میکردند.این برنامه نیز با حضور 43 نفر از علاقمندان حفظ محیط زیست که بطور تقریبی 6-7 نفر این عزیزان از اعضای با سابقه رفتگران طبیعت کشور و شهر تهران بودند برگزار شد.
سومین برنامه کمی از شهر خارج شد و در روستای بسیار خوش آب و هوای مراء که آن را با عنوان روستای هزار ساله ی قلب دماوند میشناسند با استقبال اهالی روستا و همچنین حضور 36 نفر از علاقمندان حفظ محیط زیست برگزار شد.
مرا یکی از روستاهای شهرستان دماوند در استان تهران است که دارای محدوده های با ارزش طبیعی، چشم اندازهای زیبا، باغ ها و محیط بکر می باشد. افزون بر این،  دیرینگی و آثار تاریخی اش نیز درخور توجه است.
در سوی شرقی روستا قلعه تاریخی مروان بر بالای یکی از یال های کشیده کوه قرار گرفته است. پیشینه این قلعه به سده های نخستین اسلامی باز می گردد.
قلعه یاد شده دستخوش دگرگونی های بسیاری قرار گرفته و ویران شده است.
امامزاده دو برادر مرا هم که در خرداد 82 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده مربوط به دوره ایلخانی یا تیموری است.
دیرینگی حمام تاریخی روستا به آغاز دوره صفویه و پایان زندیه می رسد. این حمام هم  در شمار بناهای به ثبت رسیده قرار دارد.

انجمن رفتگران طبیعت شهرستان دماوند،تا کنون 76 عضو را در لیست اعضای خود میبیند که از این تعداد 49 نفر آقا و 27 نفر خانم می باشند.
رفتگران طبیعت مجموعه‌ایست از افراد داوطلب که برای پاکسازی طبیعت ایران از حجم انبوه زباله‌ها گرد هم آمده اند.هدف‌های مهم این گروه موارد زیر هستند:
پاکسازی مناطق آلوده به زباله
فرهنگسازی در مورد تمیزی و حفظ محیط زیست
فرهنگسازی در مورد تولید کمتر زباله و عدم ریختن زباله در طبیعت
همراهی از سوی علاقمندان محیط زیست از سرتاسر شهرستان دماوند و کشور عزیزمان ایران بلامانع است که در طول این برنامه ها شاهد همراهی علاقمندان به حفظ محیط زیست شهرستان دماوند،بخش رودهن و شهر تهران بودیم.
رفتگران طبیعت محدودیت سنی ندارد و هر کس با هر سنی علاقمند باشد میتواند برای حفظ محیط زیست تلاش کند.
از مسئولین و ادارات شهرستان دماوند بصورت جداگانه برای حضور در برنامه دعوت نشد،رفتگران طبیعت یک انجمن مردم نهاد است و همه در برنامه ها به دور از هرگونه شغل و مسئولیت دولتی،به عنوان عضو کوچکی از حافظان محیط زیست فعالیت میکند.
تنها دعوت رسمی از اهالی و اصحاب رسانه شهرستان دماوند برای حضور در برنامه اول صورت گرفت که پس از پایان برنامه سوم هیچیک از اهالی رسانه شهرستان دماوند در برنامه ها حضور پیدا نکردند.
همچنین انتظار بالاتری از انجمن های محیط زیستی که قبل از رفتگران طبیعت در شهرستان دماوند فعالیت داشتند برای حضور در برنامه ها میرفت.

 تصویر برنامه اول

انجمن رفتگران طبیعت دماوند افتتاح شد


تصویر برنامه دوم

انجمن رفتگران طبیعت دماوند افتتاح شد


تصویر برنامه سوم

انجمن رفتگران طبیعت دماوند افتتاح شد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
  • مریم
  • Iran, Islamic Republic of
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
0
0
دمِ همه یِ دوستدارانِ طبیعت و حامیانِ محیط زیست گررررررررررررررم
ب امید روزی ک هیچکس،تحت هیچ شرایطی و در هیچ نقطه ای زباله ای رو ب زمین نندازه