انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
مجموعه‌ای از عکس‌های امیتیس سلطانی که طی ۱۰ سال عکاسی کرده این روزها در گالری ایوان برپاست و بخشی از عواید حاصل از فروش آثار صرف امور خیریه می‌شود.
به گزارش تابناک فرهنگی ، نمایشگاه عکس امیتیس سلطانی عباسیون با عنوان «پرده‌ی پندار» که تا ۲۴ شهریور در گالری ایوان ۲۰ عکس سیاه و سفید و بعضا انتزاعی را با موضوع «زن» در معرض دید مخاطبان قرار داده است.

فیگورهای یک زن روی بومی سفید پوشیده در پس نقابی که خود بوم است نگاه این نمایشگاه را به سمت عکاسی هنری سوق داده تا جایی که در بسیاری مواقع نمی توان گفت هنرمند چیزی جز لکه های سیاه بر تابلو نقش بسته و خود را به انتزاع در عکاسی نزدیک کرده است. ایجاد کنتراست های بالا و پایین و شدت بخشیدن به آنها در ارائه این عکس های مفهومی نقشی مهم داشته است.

امیتیس سلطانی عباسیون که مجموعه‌ای از عکس‌ها و فتوکلاژهای او در گالری ایوان به نمایش درآمده است در مورد سوژه آثار و تکنیک آنها  گفت: من نزدیک به ۱۰ سال «زن» را در ادبیات سرزمینم دنبال کردم و بیشتر به تصویری خیالی مانند رسیدم. هر چند در هر دوره نماد «زن» هویتی متفاوت پیدا می کند اما این عنصر «پاکی» را در همه دوران حفظ می کند که من این خیال را با نشان دادن زن در پشت پرده های بوم نشان دادم.

وی ادامه داد: سوژه را در پس یک پرده و چند لایه پوشش عکاسی و تلاش کردم فضایی روحانی و معنوی در عکس‌ها به وجود بیاورم. چاپ کردن آنها روی بوم نیز به دلیل علاقه همیشگی من به نقاشی بود و از سوی دیگر بافت بوم باعث می‌شود چشم از یکنواختی نجات یابد.

سلطانی که در کارهایش بعضا از حروف نستعلیق استفاده کرده است در این باره توضیح داد: وقتی عمیق‌تر به خصوصیات خط نستعلیق نگاه کنیم در آن غنایی وجود دارد که به خودم اجازه دادم در کنار هسته اصلی کارهایم از آن استفاده کنم. زن‌های این مجموعه در پس لایه‌های گوناگون قرار دارند که نشانه‌ای از پندارهایی است که آن زن را از زیبایی‌های کمال‌گرایانه‌اش بازمی‌دارد اما در کنار آنها خط نستعلیق را قرار دادم و این تنها لایه‌ای است که به واسطه آن زن زیبایی ایرانی تثبیت و تکمیل می‌شود.

او در مورد آبستره بودن تعدادی از عکس‌های این نمایشگاه نیز گفت: با توجه به سوژه آثارم قصد داشتم از مرز حقیقت عبور کنم و دنیایی از زیبایی و پاکی و زلالی را چنان بازگو کنم که در عین نمایش خاصیت فیگوراتیو، ترکیب پوشش‌های سایه‌وار و خیال‌گونه حسی از خیال و رویا را در ذهن متبادر کند. آبستره برای هر هنرمندی راهی برای بیان شخصی این دغدغه‌ها است و در مسیر پیدایش این آثار عبور از دنیای فیگوراتیو به مرزهای آبستره، بخشی از حرکت فکری، ذهنی و احساسی من بوده است.

نمایشگاه «پرده پندار» تا ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۵ در گالری ایوان به آدرس الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ برقرار است و علاقمندان می‌توانند هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این آثار دیدن کنند
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: