انتشار: ۱۰:۵۵ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
آلبوم موسیقی «گفت و شنید» با خوانندگی غلامرضا رضایی و سعید ادیب و آهنگسازی پیمان سلطانی به زودی منتشر می شود.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی ؛سعید ادیب خواننده این آلبوم  با اعلام این خبر گفت: همکاری من، غلامرضا رضایی و پیمان سلطانی تقریبا اتفاقی بود. من و جناب رضایی از شاگردان کارگاه آقای شجریان بودیم.استاد بعد از چند سال که کارگاه تشکیل شده بود مرتبا از شاگردان می خواستند که به فعالیت و نشر اثر بپردازند و حتی این را یکی از شرایط حضور در دوره های بعدی کلاس می دانستند. البته برخی مانند آقای رضایی پیشتر اثر و یا آثاری نشر داده بودند .من هم از جهت اطاعت امر استاد و هم علاقه مندی به تداوم حضورم در کلاس استاد عزمم جزم شد که کاری انجام دهم. این بود که به همراهی و راهنمایی غلامرضا رضایی به دیدن پیمان سلطانی رفتم.
وی ادامه داد: پیمان سلطانی یکی از آهنگسازان اندیشه مند و کارآشناست که عموما آثارش روی یک خط فکری خاص با هدف اعتلای موسیقی و فرهنگ ملی به وجود می آید. این ویژگی را در آثار متعدد ایشان می شود دید. آقای سلطانی پس از شنیدن صدای من پیشنهاد داد که ما دو نفر با هم متحدا اثری را تولید کنیم و سرانجام اعلام آمادگی کرد که خود هم در مقام آهنگساز می تواند به ما بپیوندد و عملا اینجا مثلث اصلی این کار شکل گرفت.
ادیب بیان کرد: به واسطه حضور دو خواننده او پیشنهاد داد ما دو نفر در نقش باربد و نکیسا و یا فرهاد و خسرو خوانندگی کنیم و مثلا کاری بر روی مناظره فرهاد و خسرو انجام شود. منتها بعد دیدیم که به واسطه نقش برجسته راوی مناظره فرهاد و خسرو شکل نمایشی آن مناسب درنمی آید و عملا نمی شود که دو خواننده به عنوان دو پرسوناژ مستقل در این کار حاضر شوند. اما همین موجب شد تا تمرکز ما بر روی نظامی بیشتر شود و از بقیه طرحها مثل بوسعید خوانی و...صرف نظر کنیم.
وی درباره درونمایه اشعار این اثر نیز گفت: چون تمایل ما ارایه یک کار با حال و هوای عاشقانه و تغزلی بود آقای سلطانی پیشنهاد داد محتوای کار روی بن مایه عشق در فرهنگ ایرانی انجام شود. به عبارتی نگاه فرهنگی نخبگان ایرانی از زمان باستان به بعد به مساله عشق و جایگاه آن در زندگی و تفکر ایرانی محور اصلی کار قرار گرفت. همانطور که می دانید جوهرعشق در فرهنگ ایرانی و آنچه در منظومه های شاعران ادب پارسی است نسبت به منظومه هایی که در همین ادبیات است ولی ریشه غیر ایرانی مثلا سامی دارد ،متفاوت است و این را به خوبی مثلا در تمایز میان ویس و رامین یا خسرو شیرین با مثلا وامق و عذرا و به ویژه لیلی مجنون ها می توان دید.
این خواننده اظهار داشت: پس ما به سراغ این مساله رفتیم که عشق، مراتب عشق و مراتب عاشق و معشوق را بخصوص در منظومه های عاشقانه پیدا کنیم و ابیاتی هم از آنها انتخاب کردیم به طوری که دامنه آن از فخرالدین اسعد گرگانی یعنی قرن پنجم تا زلالی خوانساری قرن یازدهم گسترده بود. اما باز به این نتیجه رسیدیم که وحدانیت اثر روی یک شاعر به مراتب بیشتر حفظ می شود،خصوصا که نظامی سرآمد داستان سرایی عاشقانه بود. در نهایت آن شد که نظامی مرجع اصلی ما در توصیف عشق و مراتب آن شد و شخصیت ها و وقایعش منحصر به آثار نظامی شد. یعنی عملا به این نتیجه رسیدیم که اشعاری را از نظامی انتخاب کنیم که یک نوع مانیفست یا بیانیه ای در مورد عشق از نظر یک شاعر ایرانی اصیل طرح شود.افزون بر آن باید بدانید که ما نمی توانستیم خود را درگیر داستانها و روایات آثار نظامی کنیم چون امکان موسیقایی و آوازی ما چنین نبود و در این صورت از فضای تغزل و اندیشگی به روایت و نقالی میل می کرد.
این خواننده افزود: براین اساس ما از اشعار خمسه استفاده کردیم و در نهایت اصلا ساختاری که کار ما پیدا کرد شبیه خود کارهای نظامی شد، یعنی اولش از مناجات نامه شروع می شود و بعد شروع می شود به گفتن و بعد مثل این است که آفرینش گیتی و عشق و عاشق و معشوق و نهایتا پایان زندگی را در چند پرده مختلف بیان می کند.
ادیب درخصوص ویژگی های موسیقایی اثر نیزگفت: این اثر در مقام های مختلف موسیقی رفت و آمد کرده ولی در عین حال برخوردار از وحدانیت و یک پارچگی است و ادغام سازهای غربی و ایرانی به تشتت نگراییده و یک شخصیت ویژه ای بدان بخشیده است.دقیقا عین خود نظامی که در مرز میان فرهنگ مسیحی و اسلامی رشد و تربیت یافته است و یا شخصیتهای داستانی اش مثل شیرین ارمنی. جالب توجه آنکه بخش اصلی موسیقی این اثر توسط نوازندگان ارکستر فیلارمونیک ارمنستان در همان کشور نواخته و ضبط شده است.

وی همچنین با اشاره به خاص بودن این اثر گفت: به نظر می آید ما در این کار نوعی مخالف خوانی و روزمره ستیزی کردیم .چرا که این روزها سلیقه بازار جور دیگری است، یعنی به سمت آواز و شعرهای کهن نیست و نوع سازبندی و نوع موسیقی هم که جامعه می خواهد موسیقی رایجی هست، اما کار ما اینگونه نبود یعنی هم به لحاظ موسیقی و هم از لحاظ بافت شعری و هم به لحاظ اینکه تمرکز روی آواز داشت کاری متفاوت است و شاید به همین دلیل هم حامی مالی حاضر به حمایت نشد.در ابتدا قرار شد کار را ضبط کنیم و به چند ناشر ارائه کنیم اما ناشرها به خاطر اینکه کار به قول خودشان خیلی فاخر و سنگین است و مخاطب خاص دارد، زیر بار نرفتند.
این خواننده افزود: ما این کار پرخرج را با هزینه شخصی منتشر کردیم چون هم نظامی مسئله ما بود و هم آواز و نوع موسیقی، لذا کار را با عشق منتشر کردیم، به نظرم می آید که کار ما هم از لحاظ کلام و هم از لحاظ موسیقی سازی و آوازی آن کار متعهدی است.


گفتنی است آلبوم "گفت و شنید" به خوانندگی غلامرضا رضایی و سعید ادیب و آهنگسازی پیمان سلطانی در اواسط شهریورماه رونمایی می شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: