انتشار: ۱۰:۳۶ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی ، داوود رشیدی بازیگری که بیشتر او را با نقش خاطره انگیزش در سریال «هزار دستان» به خاطر دارند، در سال ۱۳۱۲ در تهران متولد شد. او از خاندان حایری مازندرانی دارای اصالت بابلی است. پدر او عبدالامیر رشیدی حائری دیپلمات بود و در چند کشور سفیر نیز شد. پدربزرگش علامه ابن‌الشیخ حائری از روحانیان مشروطه خواه و جدش زین‌العابدین حائری مازندرانی از مراجع تقلید عصر قاجار است.
داوود رشیدی فارغ التحصیل کنسرواتوار ژنو در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر بود. او اولین بار، زمانی که هفت ساله بود توسط دختر عمه‌اش دکتر طوسی حایری به عبدالحسین نوشین برای بازی در نمایشِ مردم معرفی شد.
سال ۱۳۴۳ خورشیدی پس از اتمام تحصیلات در ژنو به تهران آمد و در اداره تئاتر آن زمان وابسته به وزارت فرهنگ و هنر استخدام شد. سپس گروهِ تئاترِ «امروز» را پایه‌گذاری نمود که هنرپیشگانی همچون پرویز فنی‌زاده، داریوش فرهنگ، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار، سیاوش طهمورث، مرضیه برومند، سوسن تسلیمی، به عضویت در این گروه درآمدند.

اما شروع فعالیت رشیدی در سینما از سال ۱۳۵۰ خورشیدی آغاز شد، او با فیلم سینمایی «فرار از تله» وارد عرصه بازیگری سینما شد. بازیگر نقش خاطره انگیز «مفتش شش انگشتی» در سال ۱۳۵۲ خورشیدی از اداره تئاتر به تلویزیون ملی ایران رفت و در سمَت مدیریت گروهِ نمایش‌ها و سرگرمی‌های آن سازمان (شامل: سریال‌ها، مسابقات، تئاترهای تلویزیونی) مشغول به کار شد.
از دیگر نقش های این بازیگر بزرگ تئاتر و سینما که در یادها ماندگار شده است، نقش «آقا حسینی» است که در فیلم «کندو» برای ایفای آن جلوی دوربین رفت. این فیلم در سال 1354 به کارگردانی فریدون گله ساخته شد، داوود رشیدی «کندو» را از موفق‌ترین فیلم‌هایش دانسته و درباره تاثیرگذاری نقشش در این فیلم گفته بود؛ حتی الان بچه‌های نوجوان هم به من «آقا حسینی» می‌گویند.
پیش از انقلاب اسلامی بخش عمده ای از فعالیت‌های حرفه‌ای او صرف مدیریت گروه نمایش و سرگرمی در تلویزیون ایران می‌شد.
با تحولات پس از انقلاب اسلامی، در سال 1358 او از تلویزیون اخراج شد، با این وجود سال‌های نخستین پس از انقلاب ایران، پرکارترین دوره فعالیت بازیگری داوود رشیدی است. او در چهار-پنج سال اول انقلاب نزدیک به ۲۰ فیلم بازی کرد. «شیلات»، «خانه عنکبوت»، «کمال‌الملک» و «گل‌های داوودی» از مشهورترین این فیلم‌ها بودند.

اما به ناگاه داوود رشیدی 10 سال از حضور در سینما منع شد، این اتفاق پس از حضور او در دو فیلم از کیومرث پوراحمد با نام های «بی بی چلچله» و «تاتوره» در سال 1363 افتاد. با این حال او همچنان در اواسط دهه شصت و اوایل دهه هفتاد خورشیدی در حالیکه اجازه فعالیت در سینما را نداشت، حضور پررنگی در سریال‌های تلویزیونی ایران داشت. «گرگ‌ها» و «عطر گل یاس» از جمله فعالت های این بازیگر در سال هایی بود که در سینما نمی توانست حضور داشته باشد.
اما مشهورترین نقشی که از داوود رشیدی از آن سال‌ها در خاطره مردم مانده است، مفتش شش انگشتی سریال هزاردستان، به کارگردانی علی حاتمی است که ساخت آن از سال 1358 آغاز شده و تا 1364 ادامه یافت.
سال ۱۳۷۰ او «پیروزی شیکاگو» را در تئاتر شهر تهران به روی صحنه برد که به پرفروش‌ترین تئاتر ایران پس از انقلاب تبدیل شد.

«آوای فاخته»، «گل پامچال»، «تنهاترین سردار»، «ولایت عشق»، «مختارنامه» و «کلاه پهلوی» از دیگر کارهای تلویزیونی مشهور رشیدی در سال‌های گذشته بوده است.

سال ۱۳۹۱ نشان درجه یک فرهنگ و هنر ایران از سوی ریاست جمهوری ایران به داوود رشیدی اعطا شد.
احترام برومند، مجری برنامه‌های کودک در تلویزیون همسر او و لیلی رشیدی دختر این دو هنرمند است. فرهاد، پسر داوود رشیدی نیز در سوئیس استاد دانشگاه است.

داوود رشیدی در سال‌های آخر عمرش به بیماری آلزایمر مبتلا شده بود. او صبح روز ۵ شهریور ماه ۱۳۹۵ در سن ۸۳ سالگی بر اثر ایست قلبی در منزلش رخ در نقاب خاک کشید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: