انتشار: ۱۶:۰۱ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد آغازی برای ثبت دیگر شهرهای خشتی و تاریخی ایران خواهد بود و بر این اساس اهمیت زیادی برای کشورمان دارد.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی وگردشگری تابناک فرهنگی ، محمدحسن طالبیان روز چهارشنبه در نشست مسئولان مرتبط با ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد با 'ماریانا کوریا' ارزیاب سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO) افزود: باتوجه به همت جمعی در یزد و پشتیبانی همه دستگاهها و مسئولان، پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در اولویت قرار گرفت و سال گذشته به یونسکو ارسال شد.
وی ادامه داد: پرونده ثبت جهانی میراث فرهنگی ابتدا در یونسکو از نظر شکلی بررسی و سپس به ایکوموس ارسال می شود تا از جنبه های مختلفی ارزیابی و به یونسکو بازگردانده شود که در این بین از کارشناسان برجسته نیز بهره می گیرند.
وی یادآور شد: پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد تیرماه سال آینده در کمیته ثبت جهانی یونسکو در لهستان مورد قضاوت قرار می گیرد و نتیجه نهایی مشخص خواهد شد.
معاون سازمان میراث فرهنگی با تبیین اهمیت بافت تاریخی شهر یزد گفت: وضعیت این شهر نسبت به دیگر شهرهای کشورمان مناسب تر و یکی از بهترین نمونه هایی است که از نیاکان ما برجای مانده است.
طالبیان افزود: نیاکان ما از موضوع توسعه پایدار و نحوه زندگی در کویر، استفاده از آب و مصالح بومی مطلع بودند و یزدی ها در این خصوص و موضوع اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است الگویی برای نسل کنونی و آینده هستند.
وی اظهار امیدواری کرد که اگر در گذشته ناملایماتی در شهر بافت تاریخی شهر یزد وجود داشته با همت و اتحاد مسئولان و دستگاه های مختلف رفع شود.
معاون سازمان میراث فرهنکی با تبیین برنامه مدیریتی شهر یزد خاطر نشان کرد: باید با وحدت رویه و مسئولیت پذیری همه دستگاهها فعالیتها به نحو مطلوبی ادامه یابد.
طالبیان افزود: ماموریت ماریانا کوریا ارزیاب یونسکو بخشی از فرایند ثبت جهانی بافت تاریخی یزد است و در این راستا گزارشی از برنامه مدیریت، حریم و عرصه این بافت تاریخی تهیه و به یونسکو ارایه می شود.
سال گذشته 140 هکتار بافت تاریخی یزد برای ثبت در فهرست جهانی به یونسکو معرفی شد تا این شهر تاریخی به عنوان نخستین شهر تاریخی جهان توسط جمهوری اسلامی ایران به دنیا معرفی شود.
بافت تاریخی یزد منحصر به فرد است و اگر کسی بخواهد یک شهر تاریخی و زنده اسلامی را به واقع ببیند باید به یزد سفر کند.
در استان یزد بالغ بر دو هزار و 200 هکتار بافت تاریخی وجود دارد که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و این افتخار بزرگی برای یزد محسوب می شود.
درسالهای گذشته چغازنبیل، میدان امام اصفهان، تخت جمشید، تخت سلیمان، ارگ بم، پاسارگاد، سلطانیه، بیستون، مجموعه قره کلیسای آذربایجان، سازه های تاریخی - آبی شوشتر، بازار تبریز، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، 9 باغ ایرانی شامل اکبریه بیرجند، فین کاشان، شاهزاده ماهان، ارم شیراز، عباس آباد بهشهر، چهلستون اصفهان، دولت آباد یزد، پاسارگاد شیراز، پهلوان پور یزد (در مجموع به عنوان یک اثر)، گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان، کاخ گلستان، شهر سوخته، محوطه باستانی شوش و چشم انداز فرهنگی میمند از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
همچنین مجموعه قناتهای ایرانی شامل 11 قنات از جمله قنات زارچ و حسن آباد مهریز در استان یزد و کویر لوت به عنوان نخستین میراث طبیعی ایران در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو در استانبول به ثبت رسید تا شمار آثار ثبت شده ایران در یونسکو به 21 اثر برسد.
در طرح پنج ساله از سالجاری تا سال 1400 برنامه های متنوع برای توسعه استان یزد در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدارک دیده شده است.
استان یزد در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.
این استان 2270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: