انتشار: ۲۱:۰۰ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۵
هفته فرهنگی چین اول شهریور در فرهنگسرای نیاوران تهران افتتاح شد.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، همزمان با چهل‌وپنجمین سالگرد روابط ایران و جمهوری خلق چین، هفته فرهنگی چین با حضور چوی یوینگ - معاون وزارت فرهنگ چین -، علی مرادخانی - معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -، پانگ سن - سفیر جمهوری خلق چین -، عباس خامه‌یار - معاون امور بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامی -، احد محمدی - رییس انجمن دوستی ایران و چین و سیدعباس سجادی - رئیس فرهنگسرای نیاوران - افتتاح شد.

در ابتدای این برنامه که با حضور مهمانان ویژه و نمایندگان سفارتخانه‌های کشورهای مختلف در گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، چوی یوینگ پیام وزیر فرهنگ چین را خواند.

در بخشی از این پیام آمده بود: «منطقه شین جیانگ منطقه مهم تجاری، فرهنگی، علمی و آموزشی در روابط با کشورهای دیگر بخصوص برای کشورهای منطقه جاده ابریشم و کشورهای اروپایی است. برگزاری رویدادهای فرهنگی پیرامون این منطقه و در کشورهای دوست همچون ایران اتفاق بسیار خوبی است که موجب تقویت روابط دوجانبه می‌شود. به همین دلیل، از عوامل برگزاری این هفته تشکر می‌کنم.»

معاون وزیر فرهنگ جمهوری خلق چین با بیان این‌که دو تمدن بزرگ ایران و چین در جاده ابریشم باعث رشد جهان شد، اظهارکرد: ۴۵ سال از روابط رسمی و مستمر دو کشور می‌گذرد و طرح پیشنهادی رئیس‌جمهوری خلق چین درباره ایجاد کمربند روابط تجاری جاده ابریشم از طرف ایران و کشورهای جاده ابریشم، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

او ادامه داد: چین در سال‌های گذشته شریک اول تجاری ایران بوده و امیدواریم این هفته فرهنگی باعث تقویت ارتباط دوستی بین دو کشور چین و ایران شود.

چوی یوینگ همچنین گفت: از لحظه‌ای که وارد ایران شدم، حس بسیار خوبی داشتم و باید بگویم این کشور، دلربا و دوست‌داشتنی است. همچنین از مهربانی و مهمان‌نوازی مردم ایران نسبت به چینی‌ها تشکر می‌کنم. امیدوارم هفته فرهنگی چین به خوبی برگزار شود و شاهد استمرار همکاری‌های دوجانبه در بخش فرهنگی باشیم. همچنین لازم است از کسانی که ما را در برگزاری این هفته یاری دادند، بخصوص مجموعه فرهنگسرای نیاوران تشکر کنیم.

در ادامه برنامه، عباس خامه‌یار - معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی - با بیان این‌که از گذشته، کاروان‌های مختلفی که از جاده ابریشم عبور می‌کردند، فقط کالاهای تجاری را انتقال نمی‌دانند، بلکه کالاهای فرهنگی و هنری دو ملت چین و ایران را با خود به ارمغان می آوردند، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بر اصل عقل‌گرایی اسلامی در احیای جاده ابریشم به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین کشورهای جاده ابریشم نه‌تنها با کشور چین، بلکه با تمام کشورهای دیگر تعامل می‌کند و امیدوارم شاهد تقویت همکاری‌ها در این بخش باشیم.

پانگ سن - سفیر چین - نیز در این برنامه با بیان این‌که رهبر معظم ایران زمانی که رئیس‌جمهور کشور بودند، به جمهوری خلق چین سفر داشتند، گفت: برخی کشورهای غربی به‌دنبال سیاه‌نمایی درباره ایران هستند و حتی درباره ایران دروغ می‌گویند، اما هدف ما از اجرای این برنامه‌های فرهنگی این است که فرهنگ دو کشور را نشان دهیم و امیدوارم جاده ابریشم را جاده صلح برای کشورها بسازیم.

در ادامه برنامه، علی مردادخانی - معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - با قدردانی از عوامل برگزاری هفته فرهنگی چین، گفت: امیدوارم این برنامه‌های فرهنگی بین دو کشور ادامه داشته باشد و مشترکات فرهنگی و هنری دو کشور باعث شود که این همکاری هرچه بیشتر گسترش یابد. در منطقه شین جیانگ چین، گلستان و بوستان سعدی درس داده می‌شود و این موضوع نشانگر سبقه روابط دو کشور است که حداقل به ۸۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.

او اظهار کرد: باعث افتخار است که من علاوه بر معاونت هنری وزارت ارشاد از اعضای انجمن دوستی ایران و چین هستم و بارها به این کشور سفر داشته‌ام. روابط بسیار خوب و دوستانه‌ای بین دو کشور و دو ملت در جریان است و همان‌طور که می‌بینیم، اشتراکات فرهنگی زیادی بین ما وجود دارد. بر همین اساس باید به‌دنبال استمرار و تداوم چنین برنامه‌هایی باشیم.

وی افزود: رابطه بین ایران و چین از طریق جاده ابریشم به‌وجود آمد؛ اما امروزه ما می‌توانیم از راه‌های جدیدی مانند هنر، برای استحکام روابط بین دو کشور تلاش کنیم.

احد محمدی - رئیس انجمن دوستی ایران و چین - نیز درباره روابط دو کشور، گفت: در زمینه سیاسی و تجاری ارتباط خوبی بین ایران و چین وجود دارد، ولی نیاز است ارتباط فرهنگی نیز بین دو کشور گسترش یابد، زیرا ارتباط فرهنگی نیاز دو ملت است که مسئولان فرهنگی دو کشور برای گسترش آن باید تلاش کنند و کمربند جاده ابریشم که از طرف رئیس جمهور خلق چین مطرح شده می‌تواند بستر خوبی برای گسترش فرهنگی دو کشور ایران و چین را به‌وجود بیاورد.

در ادامه برنامه و پس از بازدید مهمانان از نمایشگاه عکس، سازها و لباس‌های سنتی شین جیانگ، کنسرت موسیقی سنتی و مراسم آیینی منطقه شین جیانگ در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

هفته فرهنگی چین با رویکرد معرفی استان شین جیانگ و منطقه چین غربی از ابتدای شهریورماه در فرهنگسرای نیاوران گشایش یافته و تا هفتم شهریور میزبان علاقه‌مندان است.

نمایشگاه هفته فرهنگی چین شامل عکس‌های هنری، لباس‌های سنتی و سازهای موسیقی است و از ساعت ١٠ تا ٢٠ در گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. همچنین نمایش آیینی سنتی شین جیانگ همراه با اجرای کنسرت موسیقی سنتی چین روزهای دوم و سوم شهریور از ساعت ١١ صبح در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود و حضور در این برنامه‌ها برای عموم علاقه‌مندان رایگان است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: