انتشار: ۱۴:۳۳ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۴
کارگردان «آواز پر جبرئیل» تاکید کرد در این نمایش مواجهه‌ای هرمنوتیکی با موضوع معراج پیامبر اسلام (ص) صورت گرفته است.
محسن معینی کارگردان «آواز پر جبرئیل» درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: این اثر نمایشی که از اول خرداد ماه اجرای خود را در تالار اندیشه حوزه هنری آغاز می کند مواجهه‌ای هرمنوتیکی با موضوع معراج پیامبر اسلام (ص) است.

وی افزود: این نمایش در واقع یک تریلوژی است که دو قسمت قبلی آن با عنوان های «برفرس تندرو» و «هزار آیینه» قبلا در برج میلاد به صحنه رفته است. در نمایش «کاسپار» نیز که سال گذشته در تماشاخانه آو اجرا شده با نگاهی هرمنوتیک با متن پیتر هاندکه برخورد کرده بودم. نگارش نمایشنامه «آواز پرجبرئیل» دو سال طول کشید تا من بتوانم کاملا به ساختار درست در روایت متن برسم.
نگره‌ای پست‌مدرن به معراج پیامبر اسلام در «آواز پر جبرئیل»

معینی درباره شیوه اجرایی نمایش متذکر شد: در اجرای این نمایش از عناصر تصویری جدید و «بک آرت تئاتر» استفاده شده است به این ترتیب که بازیگران با تصویرسازی های سه بعدی که در صحنه وجود دارد، خودشان را هماهنگ می کنند. به کار بردن این تکنیک برای بیان مفاهم سوررئالیستی بسیار مناسب است.

وی درباره به تصویرکشیدن معراج پیامبر و مفاهیمی که در پس این عمل وجود داشته است، گفت: من همیشه دلبسته مفهوم معراج بوده ام و این نمایش نیز روایتی مستند از این اتفاق است. مساله معراج از مفاهیم بزرگ و سترگی برخوردار است و در آثار شعرای بزرگی چون نظامی و حتی نقاشان برجسته ای چون سلطان محمد این مضمون مورد استفاده قرار گرفته است. منبع اصلی من نیز برای پرداختن به این موضوع کتاب «تفسیر المیزان» علامه طباطبایی بود که بسیار باشکوه و جذاب به این مساله پرداخته است.

وی با اشاره به تمرین‌های سخت و فشرده ای که تا روزی ۱۲ ساعت هم می رسید، اضافه کرد: محمد عمرانی، لیلا بلوکات، اردلان شجاع کاوه، علی طالب لو، الیزا اورامی، محمد تنهایی، وجیهه لاریجانی، بهزاد جاودان فرد، افسانه میرباقری، مریم باقری، پرهام رمضانی، هستی رهبر، مهناز میرزایی، لیلا خلیلی، میترا بلوکات، الهام حیدری، حمیدرضا غلامحسینی، بهنام سلطانی، پیمان گنجی بازیگران این نمایش هستند.

نگره‌ای پست‌مدرن به معراج پیامبر اسلام در «آواز پر جبرئیل»
کارگردان نمایش «پاسکار» یادآور شد: در اجرای این اثر نمایشی نظام زیبایی شناسی پست مدرن را مورد استفاده قرار داده ام و تلاش کردم از تمام عناصری که در زیبایی شناسی مفاهیم مطرح شده در کشورمان نقش دارند برای یان اجرا بهره ببرم. در حقیقت این نمایش نگره ای پست مدرن به موضوع معراج دارد.

«آواز پر جبرییل» از اول خرداد ساعت ۲۰.۴۵ در تالار اندیشه حوزه هنری روی صحنه می رود.

معینی پیش از این نمایش‌های «عقلِ دهم»، «خانه برنارد آلبا»، «مزامیر اکسدوس»، «بازیگر و زنش»، «آدم خوابش می‌گیره» و «بر فَرَس تندرو» را روی صحنه برده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: