انتشار: ۲۳:۰۶ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۵
مسئولان سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری عصر سه شنبه19 مرداد با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه گزارشی درباره برنامه ها و راهبردهای سازمان مزبور به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ دادند.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در این نشست مشترک، معاون رییس جمهوری در ابتدا با ارایه گزارشی از برنامه های سازمان در سه بخش تخصصی تصریح کرد: تا کنون حدود 32 هزار اثر فرهنگی ایران به ثبت ملی و 21 اثر برجسته به ثبت جهانی رسیده است.
مسعود سلطانی فر از ثبت جهانی قنات ایرانی و کویر لوت به عنوان تازه ترین آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو یاد کرد و گفت: بازگرداندن 4 محموله اشیاء تاریخی به کشور از جمله اقدامات مهم حوزه میراث فرهنگی در دولت تدبیر و امید بوده است.
وی از احیا و شکل گیری انجمن های میراث فرهنگی به عنوان یکی از اقدامات مهم سازمان در سال های اخیر یاد کرد.
سلطانی فر راه اندازی بخش های تعطیل شده موزه ملی ایران و راه اندازی چند موزه منطقه ای را اقدامات قابل ذکر دیگر در سال های اخیر نام برد و گفت: واگذاری بناهای تاریخی برای مرمت ، احیا و بهره برداری به بخش خصوصی از برنامه های در دست اجرای سازمان میراث فرهنگی است و این روند همچنان ادامه دارد.
معاون رییس جمهوری از صنایع دستی به عنوان یک مزیت برجسته ایران در حوزه بین الملل نام برد و گفت: ایران جزو سه قدرت برتر صنایع دستی دنیا است و از میان 460 رشته صنایع دستی در دنیا، سابقه فعالیت 360 رشته در ایران وجود دارد و هم اکنون نزدیک 300 رشته و 14 هزار کارگاه صنایع دستی در کشور فعال است است.
سلطانی فر جدا بودن بخش فرش از صنایع دستی را یک مشکل در این حوزه دانست که نیازمند تدبیری جدی است.
بخشی از توضیحات سلطانی فر در نشست کمیسیون فرهنگی مجلس به ارایه برنامه های حوزه صنعت گردشگری کشور اختصاص داشت.
معاون رییس جمهوری در این مبحث توضیح داد: در سند چشم انداز 20 ساله در افق 1404 (2025 میلادی) برای بخش گردشگری پیش بینی شده است که، ایران باید میزبان 20 میلیون گردشگر خارجی با حدود 25 تا 30 میلیارد دلار درآمد باشد.
سلطانی فر از جلب حداکثری گردشگران خارجی ، توسعه و ساماندهی گردشگری داخلی، تامین زیرساخت های مورد نیاز و ارتقای کیفی خدمات گردشگری، آموزش، توسعه و توانمندسازی منابع انسانی و توسعه گردشگری الکترونیک و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان راهبردهای اصلی صنعت گردشگری کشور نام برد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: گسترش صدور تسهیلات صدور ویزا و اعطای ویزای فرودگاهی سه ماهه به اتباع 190 کشور دنیا ، افزایش تعداد کشورهای طرف لغو روادید، راه اندازی ویزای الکترونیک (E-VISA)، افزایش سه برابری هتل های 4 و 5 ستاره در 10 سال آینده از 130 به 400 هتل، گسترش و نوسازی شبکه حمل و نقل هوایی و فرودگاهی و ریلی و جاده ای به عنوان اقدامات اساسی دولت در حوزه زیر ساخت های گردشگری نام برد.
سلطانی فر همچنین از شروع اقدامات گسترده به منظور هتل سازی در کشور به عنوان پیش نیاز توسعه گردشگری خبر داد و گفت: در سه سال گذشته 35 هتل 4 و 5 ستاره در کشور ساخته شده است.
وی افزود: در روز آغاز به کار دولت یازدهم در مرداد 92، تعداد کل هتل ها 1100 هتل بود که از آن میزان 125 هتل 4 و 5 ستاره بودند ولی در این 3 سال، 35 هتل جدید 4 و 5 ستاره را به چرخه گردشگری اضافه کردیم.در مجموع، 1750 پروژه در دست اجرا است.
وی افزود: از این تعداد پروژه ، 720 هتل و هتل آپارتمان در دست اجرا است که 170 هتل، 4 و 5 ستاره در این میان وجود دارد.
در ادامه این نشست رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن تشکر از گزارش ارایه شده اظهار کرد: رشد صنعت گردشگری در سال های اخیر بسیار مشهود است و اینکه گردشگری یکی از محورهای توسعه در برنامه ششم اعلام شده است یک فرصت به شمار می رود و ما باید پشتیبانی های لازم از این صنعت را برای رونق اقتصادی در کشور به عمل آوریم.
حجت الاسلام نصرالله پژمان افزود: کمیسیون فرهنگی آمادگی دارد به منظور حمایت از این صنعت، کمیته گردشگری را در ذیل این کمیسیون تشکیل دهد تا مسائل این حوزه به طور تخصصی تر و جدی تر دنبال شود.
در ادامه این جلسه 14 نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی سوالات خود را مطرح کردند. محمد علی وکیلی، اصغر مسعودی، احمد مازنی، غلامرضا کاتب، احسان قاضی زاده هاشمی ، صادق طباطبایی نژاد، مهدی شیخ، طیبه سیاوشی شاه عنایتی، پروانه سلحشوری، احمد سالک کاشانی، فاطمه ذوالقدر، جمشید جعفر پور، نصراله پژمانفر، وعلیرضا ابراهیمی این نمایندگان بودند.
وکلای مجلس سوالاتی درباره راهبردهای صنعت گردشگری ، ساماندهی تعطیلات، تخریب برخی بناهای تاریخی و میراثی کشور، ضروت توجه به حوزه صنایع دستی، لزوم به کار گیری بخش خصوصی در توسعه گردشگری، اهمیت تبلیغات مثبت در خارج کشور، دغدغه تاثیرات فرهنگی ورود توریست به کشور و ضرورت توجه به گردشگری مذهبی و زیارتی مطرح کردند.
از سوی مسئولان سازمان میراث فرهنگی تاکید شد که استراتژی دولت برای توسعه گردشگری، تاکید بر گردشگری حلال در ایران است، همچنین برنامه راهبردی ایران برای جذب 20 میلیون گردشگر مسلمان در افق 1404 نیز در این نشست تشریح شد.
جمشید جعفرپور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این نشست اظهار کرد: متولیان سازمان میراث فرهنگی کشور باید خیلی خوشحال باشند که مورد توجه دولت هستند. عوامل مختلفی به رشد گردشگری در این دو سه سال کمک کرده که رفع تحریم ها و ناامنی های مناطق اطراف از جمله این عوامل است اما برای رسیدن به اهداف برنامه ششم باید ستادی برای جذب مشارکت بخش خصوصی تشکیل دهید و به ظرفیتهای این بخش توجه ویژه کنید.
احمد مازنی به دغدغه تاثیرات منفی فرهنگی ورود توریست به کشور اشاره کرد و سلطانی فر در توضیح گفت: 98 درصد گردشگرانی که به ایران می آیند از ایران تاثیر مثبت می گیرند و تا کنون موردی از عدم رعایت موازین فرهنگی و قانونی توسط گردشگران خارجی در کشور گزارش نشده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه به برخی مشکلات بخش گردشگری مانند ضروت ورود 500 دستگاه اتوبوس ویژه گردشگری به کشور اشاره کرد و گفت: متولیان حوزه صنعت اعلام کرده اند که قادرند چنین اتوبوس هایی را در کشور بسازند و نیاز به وارد کردن آن نیست اما سالها است که این وعده تحقق نیافته است و بخش توریسم کشور به شدت نیازمند چنین امکاناتی است.
اسناد و برنامه های راهبردی سازمان، مستندات فرهنگی، فیلم ها و کتابهای فرصت های سرمایه گذاری، مستند نمونه اقدامات سازمان در حوزه احیا و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی، احداث و گسترش مراکز بومگردی و گزارش اقدامات سازمان در سه بخش تخصصی در سه سال اخیر به نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی ارایه شد.
در پایان این نشست مقرر شد، جلسات تبادل نظر میان مسئولان سازمان میراث فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس در آینده ادامه یابد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: