انتشار: ۱۹:۱۵ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
مراسم «سمنوپزان» و آیین‌های وابسته به آن در استان گلستان به فهرست آثار ناملموس ملی (میراث معنوی) ثبت شد.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، مدیرکل این سازمان پس از اعلام ثبت ملی شدن مراسم سمنوپزان،  تشریح کرد: سمنو در صدر اسلام وارد ایران شده و به مرور زمان به شکل امروزی تکامل یافته است.

ابراهیم کریمی ادامه داد: سمنو در واقع نوعی حلوای شیرین محسوب می‌شود که شیرینی آن فقط از جوانه گندم بدست می‌آید و پخت این حلوا در شهرستان گرگان، و غالبا به منظور برآورد حاجات و هنگام پخت آن مراسمات مذهبی و خواندن ادعیه صورت می‌گیرد.

او اضافه کرد: علاوه بر جایگاه فرهنگی و غذایی سمنو، این حلوا در طب سنتی ایرانیان به دلیل خواص آن جایگاه ویژه‌ای داشته و همچنین پخت سمنو به دلیل اینکه نماد زایش و باروری گیاهان در فصل بهار است، جزئی جدایی ناپذیر سفره هفت سین در بین ایرانیان محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در پایان گفت: با تلاش و پیگیری‌های صورت گرفته میراث فرهنگی ناملموس (میراث معنوی) با عنوان «سمنوپزان و آیین‌های وابسته به آن» به شماره ۱۱۵۹ در ۲۲ اسفندماه ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: