انتشار: ۱۶:۵۶ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
خبرنگاری پیشه صبوران است و اندیشمندان، آنان که با قلم خود تفکری را جابجا می کنند. روز خبرنگار فرصتی است تا رنج ها و سختی هایی که یک خبرنگار در مسیر شغلی خویش می بیند و تحمل می کند ولی دیده نمی شود،بیان شودبه این امیدکه به چشم آید.

هر یک از ما پشت میز خود با خیال آسوده چای میان وعده می نوشیم و روزنامه ها را ورق می زنیم و سایت های خبری را با یک کلیک از نظر می گذرانیم، بدون اینکه بدانیم برای نگارش واژه واژه این خبرها چه عرق هایی ریخته شده و چه رنجش هایی دیده شده است. اگر سختی کار مسوول آزمایشگاه مواد سمی است و کارگر ساختمانی خطرات جسمی، خبرنگار روحش و دلش آسیب می بیند که با هربار " نه " شنیدن و برخورد نامناسب مصاحبه شنوندگان، روحش چون فولاد آب داده سخت تر می شود و چه بسا آن عاطفه ی شیرین خود را پشت نقاب سخت و محکم پنهان می کند که مبادا دل نازکش صدمه ببیند که آن دل نرم را برای ناز کشیدن از قلم می جوید، چرا که قلم از جنس دل است و دل سخت را یارای هدایتگری نیست.
از نظر کسانی که شناختی از حرفه خبرنگاری ندارند، شاید شغلی ساده و یا حتی شیک باشد زیرادرنگاه ظاهری خبرنگار فقط دوربین پیشرفته ای با لنز بزرگ، بر دوش دارد و جایگاهش در تمامی مراسم در صف اول است. و نمی دانند که پس آن لنز بزرگ چه می گذرد. چه تصاویری که شاید هریک سالها حرف و بغض را در خود حبس کرده اند، که هر کسی را یارای تاب آوردن نیست و نه اینکه خبرنگار نسبت به دیدن و به تصویر کشیدن عکس ها بی تفاوت شده است، بلکه شاید بر سر هر صحنه و حادثه ای، اشک های پشت لنزش را در میان سطرهای خبرش پنهان می کند که مبادا خبری از نظر دور بماند که شاید انتشار همان خبر، مادری را از نگرانی درآورد.
یک خبرنگار وظیفه خود می داند تمامی حوادث را به تصویر بکشد، چه بتواند، چه نتواند، و حتی اگر قبول نداشته باشد. چه جنگ باشد و چه صلح، و آن زمانی که در حادثه ای، همگان در اندیشه گریختن و نجات جان خویشند، جان و نان یک خبرنگار در دل حوادث نهفته است.برای توضیح سختی کار خبرنگار همین بس که واژه معادل آن در زبان لاتین Press به معنی فشار و له شدن است که به حقیقت انتخاب درستی است و واژه خبر که به لاتین News گفته می شود که به معنی تازه هاست زیرااگر خبر تازه نباشد دیگر معنای خودش را از دست داده است. و این فشار و استرس بیشتری را به خبرنگار تحمیل می کند.
امروزه با گستردگی فضای مجازی، اقبال به روزنامه های کاغذی کمتر شده و انگیزه برای خبرنگار کمتر و آن جاست که رسالتش سخت ترمی شودچرا که حوادث زیاد و خبرگزاری ها برای انتشار هرچه سریعتر اخبار در رقابت یکدیگرند.
و حال که در عصر ارتباطات به سر می بریم بازیگر اصلی آن خبرنگار است که دنیای امروز بدون خبر نه تنها معنا ندارد بلکه نشدنی است. که خبرنگار رسالت انبیا را بر دوش می کشد و همچون پیامبران وظیفه پیام رسانی به عموم را دارد و نه از سمت پرودگار بلکه برای رضای او که اگر بخواهیم سختی کار او را از نظر مالی بسنجیم درآمدش نمی تواند پاسخگوی لحظه ای استرس و یا عکاسی از صحنه های دلخراش باشد که خبرنگاری حرفه ی دل است و علاقه که هر کسی را توان انتخاب آن نیست چرا که لازمه اش قلم و خلاقیت است و هوش بالا که اگر ابزار جور نباشد در همان خبر اول راه نرفته مشخص است .
خبرنگار به مانند زیارت، طلبیده می شود و نه تنها به اراده، بلکه به انتخاب شدن است که اگر شایسته ی آن نباشد محبوبیتی هم بدنبال نخواهد داشت از همین روی حرفه ی کم طرفداریست زیرا که نه فقط فکر و جسم او درگیر است که دل و روح را نیز در اختیار دارد و چشمها که از پشت لنزهای بزرگ مسوول ثبت وقایعی هستند که شاید یارای بیان آن برای هرکسی ممکن نباشد و اوست که بارها و بارها تصاویر گرفته شده را پنهان می کند که ممکن است دیگران تاب تماشای آن را نداشته باشند و خودش چه غصه ها که پای عکسها نخورده است و ازینرو زندگی خبرنگار سراسر تصمیم است، تصمیم برای انتشار و یا عدم انتشار، که گاهی انتخاب غلط جامعه ای را به چالش می کشد و اینجاست که قریحه ی منحصر به فردش به یاریش می آید و پرواضح که او نیز از جنس مردم است و اشتباه درکارش دور از انتظار نیست که این حساسیت به سختی کارش می افزاید. تمامی مشکلات و مسائل حرفه خبرنگاری در آن سوی کفه نسبت به درآمدش بسیار سنگینی می کند و قابل مقایسه نیست.

و از همه دشوار تر اینکه همواره پشت صحنه بودنش دردیست که به شیرینی کارش افزوده است و او خود را ناگزیر می بیند فریادش را با قلمش به همگان نشان دهد که مگر جامعه بر اهمیت وجودش پی ببرد و همه عادت کرده اند به خواندن مطالبی که دردها و اشکهایی در پس آن نهفته است. و شاید اندک کسانی پس از مطالعه ی خبر، نام خبرنگارش را از نظر بگذرانند و سپاس و تشکر از او که دیگر اصلا معمول نیست تا برسد به شناخت حتی مختصر از حرفه اش.
حال که امروز به نام او نامگذاری شده چه زیباست سپاس و تشکر ویژه خود را از خبرنگاران آنا، ایسکانیوز و فرهیختگان داشته باشیم به این مناسبت نشان دهیم زحماتشان دیده می شود و هنرشان بر کسی پوشیده نیست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: