انتشار: ۱۴:۰۵ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
در حالی مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری از منتفی شدن ادغام یا واگذاری ماموریت‌های رسانه‌های تصویری در حوزه نمایش خانگی به فارابی خبر داد که مدت‌ها این موضوع به عنوان یکی از مباحث اصلی مدیران سازمان سینمایی مطرح بود
به گزارش فارس، در ابتدای روی کار آمدن مدیران سینمایی دولت یازدهم بحث‌های زیادی در خصوص چابک‌سازی سازمان سینمایی مطرح شد و در خلال یکی از همین روزهای ابتدایی، وزیر ارشاد به ناگاه با اعلام نارضایتی از عملکرد موسسه رسانه‌های تصویری اعلام کرد که این موسسه دیگر کارایی لازم را ندارد و باید شرح وظایف آن تغییر کرده و یا در بدنه سازمان سینمایی باید شاهد تغییر ساختار اساسی درخصوص بازوی اجرایی سازمان در حوزه اجرای نمایش خانگی باشیم. بازویی که نه تنها به عنوان اهرم نظارتی سازمان سینمایی (دولت) در حوزه نمایش خانگی فعالیت می‌کند بلکه در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی از جمله اختلافات درون مدیران سینمایی حتی بحث پشتیبانی از جشنواره فیلم فجر نیز بر عهده این موسسه گذاشته شد و در نهایت با واگذاری مسئولیت حضور‌های بین‌المللی سینمای ایران بر گردن رسانه‌های تصویری چابک نشد بلکه از گذشته‌ نیز در بدنه سینمای کشور تاثیرگذارتر است.
18 خرداد سال 93 روز عجیبی برای مدیران موسسه رسانه‌های تصویری بود. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای صرف صبحانه کاری به اتاق بازرگانی ایران رفته بود درباره کارکرد موسسه رسانه‌های تصویری به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این وزارتخانه گفت: «موسسه رسانه های تصویری در یک دوره ای توسط آقای لاریجانی تاسیس شد اما الان دیگر فلسفه وجودی اش را از دست داده است و اگر بتوانیم این موسسه را منحل می‌کنیم. البته به دنبال برطرف کردن موانع و مشکلات پیش روی شبکه نمایش خانگی هستیم».
سال گذشته در مقاطع مختلفی، حجت‌الله‌ایوبی رئیس  سازمان سینمایی با توجه به اظهارات وزیر ارشاد از لزوم تغییرات در بدنه موسسات ارشاد به منظور چابک‌سازی بیشتر خبر داد و حتی در گفت‌وگویی اظهار داشت:«اگر تشخیص داده شده نیاز به وجود موسسه ای خاص نیست و فایده‌ای برای بدنه سینمای ایران ندارند مشکلی برای انحلال آن نداریم چراکه معتقدم به جای وجود سازمان های کم‌فایده  و یا حتی بی‌برنامه بهتر است موسسه هایی جدید در انجام فعالیت های سینمایی تعریف شود. به عنوان مثال هنوز موسسه‌ای مشخص برای انجام امور بین الملل در سازمان سینمایی وجود ندارد و در حال حاضر این بحث وجود دارد که مجموع فعالیت های سینمایی در بخش بین الملل را که اکنون به شکل مجزا از یکدیگر در مراکز مختلف سینمایی در حال انجام است در یک مرکز واحد متمرکز کنیم»
25 آذرماه سال گذشته بود که بعد از تغییرات عجیب و غریب در مدیریت بنیاد سینمایی فارابی که منجر به خروج جعفری‌جلوه و مهدی مسعود‌شاهی شد ایوبی در گفت‌وگویی از واگذاری بخشی از ماموریت‌های موسسه رسانه‌های تصویری به فارابی خبر داد و در آن زمان و حتی بعد از آن در چندین مقطع عنوان کرد آن دسته از ماموریت‌های رسانه‌های تصویری در حوزه نمایش خانگی به طور کامل به بنیاد سینمایی فارابی واگذار خواهد شد.ایوبی در این گفت‌وگو اظهار داشته بود:«در نظر داریم مسئولیت فیلم اولی‌ها را از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به فارابی منتقل کنیم. وظیفه سینمای خانگی نیز به فارابی محول می‌شود و با این حساب می‌بینیم که فارابی قوی‌تر از گذشته خواهد شد. همچنین بحث تکنیکی تجهیزات را به مؤسسه سینمای شهر منتقل می‌کنیم».
ایوبی حتی بعد از آن نیز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیران فارابی(که البته بدون حضور مدیران سابق برگزار شد،گفت:«با این تغییرات بنیاد فارابی تمرکزش بر تولید و حمایت از فیلمها می‌گذارد. هر چیزی که به این مأموریت صدمه بزند را حذف میکنیم تا بتواند بخش تولید و نظارت را رصد کند. حمایت از فیلم‌های اول و دوم، خرید رایت برای رایت فیلم و شبکه نمایش خانگی نیز توسط بنیاد دنبال خواهد شد». پس از این اتفاق و با انتصاب بی سر و صدای آرش امینی مدیرکل امور بین‌الملل سازمان سینمایی به عنوان قائم مقام موسسه رسانه‌های تصویری،مشخص شد موسسه‌ای که تا دیروز تمام تمرکزش بر حوزه نمایش خانگی و خرید رایت فیلمهای سینمایی از سینماگران بود،کاملاً سمت و سوی بین‌المللی گرفته و قرار است تمام ماموریت‌های سینمای ایران در حوزه بین‌الملل توسط رسانه‌های تصویری انجام شود، اما صحبت‌های حسین مسافر آستانه مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری که از جمله معدود مدیرانی است که ضرورتی برای حضور در جشنواره کن ندیده است در این مورد بسیار قابل تأمل است.
وی با اشاره به اینکه کارگروه سال گذشته تشکیل جلسه داد و خروجی جلسات متعدد این کارگروه متشکل از مدیران سینمایی و اعضای هیأت امنای رسانه‌های تصویری و فارابی در نهایت منجر به منتفی شدن ادغام وظایف رسانه‌های تصویری در فارابی شد، گفت: این موضوع یک طرح مطالعاتی بود که سال گذشته توسط یک کارگروه ویژه مورد مطالعه قرار گرفت اما بعد از جلسات متعدد نتیجه‌گیری بر این شد به دلیل وظایف ماهووی رسانه‌های تصویری اساساً ادغام این وظایف در فارابی امکان‌پذیر نیست.
مسافر آستانه در پاسخ به این سوال که در حال حاضر دقیقاً شرح وظایف رسانه‌های تصویری چیست و آیا همچنان این موسسه در حوزه تولید فعالیت خواهد داشت یا خیر، گفت: طبق شرح وظایفی که به ما ابلاغ شده هیچ فعالیتی دیگر در زمینه تولید نداریم و رسانه‌های تصویری و همچنین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی دیگر در زمینه تولید فیلم‌های سینمایی هیچ فعالیتی انجام نمی‌دهد و تنها بنیاد سینمایی فارابی در حوزه تولید و حمایت از ساخت آثار سینمایی حتی آثار اول فعالیت خواهد کرد و دیگر هیچ بهانه‌ای برای تولید سینمایی در موسسه رسانه‌های تصویری و مرکز گسترش وجود ندارد.
مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری تاکید کرد: اما طبق شرح وظایف محوله، موسسه می‌تواند همچنان از تله فیلم حمایت کند و ملاک موسسه برای تولید تله فیلم نیز بر اساس اهداف کلی نظام و رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خصوص در مورد موضوعات مورد نیاز جامعه نظیر: اخلاق در خانواده، تحکیم روابط خانوادگی و به طور کلی سبک زندگی ایرانی اسلامی است.
وی با اشاره به اینکه آماده‌سازی مجموعه فیلمسازان همچنان در دستور کار رسانه‌های تصویری قرار دارد، گفت: با توجه به استقبالی که از مجموعه آثار فیلمسازان مختلف شد همچنان تولید و عرضه مجموعه‌های فاخر از سینماگران در دستور کار ما قرار دارد و به زودی مجموعه کامل آثار رسول صدر عاملی شامل همه آثار تلویزیونی و سینمایی وی روانه بازار خواهد شد و شاید در یک ماه آینده برای این مجموعه یک رونمایی بگیریم.
حسین مسافر آستانه همچنین با تاکید بر اینکه نه تنها شرح وظایفی از رسانه‌های تصویری گرفته نشده بلکه مدیریت ستاد صیانت نیز دوباره به این موسسه واگذار شده، گفت:در دوره جدید که ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری که زیر نظر آقای ابطحی فعالیت می‌کند مدیریت آن در رسانه‌های تصویری انجام می‌شود و علاوه بر پشتیبانی از جشنواره فیلم فجر، برگزاری جشنواره فیلم «یاس» و پشتیبانی از تمامی جشنواره‌های ملی، استانی نظیر جشنواره بارش توسط رسانه‌های تصویری خواهد بود.
مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری در خاتمه اظهار داشت: در کنار همه این موارد، بحث مدیریت VOD توسط شرکت مخابرات و وزارت ارشاد به رسانه‌های تصویری واگذار شده که به زودی با یک برنامه‌ریزی منسجم فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
موضوع منتفی شدن ادغام بخشی از وظایف موسسه‌ رسانه‌های تصویری (در حوزه نمایش خانگی) با فارابی در شرایطی از سوی مدیرعامل این موسسه اعلام شد که از ابتدای سال جاری رئیس سازمان سینمایی در رویکردی قابل تحسین اصلاح ساختارهای معیوب نمایش خانگی را جزو اولویت‌های اصلی این سازمان در سال 94 عنوان کرده است،. اما بهتر این بود که به جای فعالیت در سکوت خبری- آن هم در خصوص موضوعی که مدت‌ها توسط وزیر و معاون او در رسانه‌ها مطرح بود- با یک خبر مشخص و سازمانی نسبت به منتفی شدن این موضوع اطلاع رسانی می‌شد تا رسانه‌ها اینچنین با علامت سوال‌های بزرگ در مقابل تصمیمات سازمان سینمایی مواجه نشوند؟
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: