انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: دستگاه قضایی و نهاد فرهنگی دولت امروز نیازمند تعامل و همکاری نزدیک و صمیمانه تر هستند تا برخی مشکلات و ناهماهنگی ها و اتفاقات باعث سوء استفاده بدخواهان نظام و دشمنان این ملت شریف نشود.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی ؛ لغو کنسرت های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اگرچه رویداد تازه ای نیست اما اینک دامنه آن با گذشتن از کنسرت های پاپ به کنسرت های سنتی نیز کشیده شده؛ رویدادی که اهالی فرهنگ و موسیقی را نسبت به آینده حرفه ای شان بیش از پیش نگران ساخته است.
صدور مجوز اجرای عمومی موسیقی در سطح کشور مبتنی بر روندی قانونی است که بر اساس آن شعرها و موسیقی در اجرای عمومی مورد بررسی فنی و محتوایی قرار می گیرد و سپس مجوزهای لازم صادر می شود.
بر اساس این روند موسسات فرهنگی هنری دارای مجوز مسوولیت برگزاری اجرای عمومی و صحنه ای موسیقی را به عهد دارند که این موسسات نیز مراحل قانونی برای دریافت مجوز موسسه فرهنگی هنری را انجام داده اند.
براساس اعلام مدیران کل استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که برخی اجراهای برنامه های هنری از جمله اجرای کنسرت موسیقی در آنها لغو شد، مجوز اجرای صحنه ای موسیقی بر اساس روندهای قانونی و بعد از تایید مراجع سیاسی و انتظامی شهرستان و ارسال نامه های مربوطه بوده و بر این اساس دارای وجاهت قانونی بوده اند و لغو کنسرت های مذکور نیز با مکاتبه دادستان امنیت و عمومی شهرستان ها به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه ها از جمله نیروی انتظامی و پلیس امنیت صورت پذیرفته است.
لغو کنسرت های موسیقی اتفاق تازه ای نیست. سال های گذشته نیز همواره شاهد نمونه های بسیاری از آن بودیم.
لغو اجرا کنسرت ها، نمایش های صحنه ای و برخی برنامه های هنری به ویژه کنسرت سالار عقیلی که قرار بود طبق وعده قبلی امروز (جمعه 15 مرداد ماه 95) در شهرستان سبزوار برگزارشود، بهانه ای شد تا چرایی آن را از حسین نوش آبادی سخنگوی و معاون حقوقی و پارلمانی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی بپرسیم.
حسین نوش آبادی در این گفت و گو با در این زمینه گفت: مطلع شدیم که دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سبزوار به پلیس امنیت عمومی این شهرستان با حکم دادستان عمومی و امنیت استان خراسان رضوی ابلاغ می کند که کنسرت سالار عقیلی روز جمعه 15 مرداد ماه اجرا نشود.
وی افزود: اصولا کنسرتهایی که تا الان بعضا توسط برخی مسئولان نهادهای قضایی لغو شده به استناد اصل 156 قانون اساسی که مسئولیت نظارت بر حسن و اجرای قوانین و پیشگیری از وقوع جرم را بر عهده دارد صورت می گیرد.
معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شاهد هستیم برخی اجراهای صحنه ای، کنسرت های موسیقی و اجراهای هنری با مخالفت مقامات قضایی مواجه می شود و از اجرای آنها جلوگیری می کنند.
نوش آبادی خاطرنشان کرد: مقامات قضایپی این تصمیمات را قانونی می دانند.

** نگاهی به مفاد قانون اساسی
وی با اشاره به مفادی از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که میثاق ملی برای همگان در کشور است، یادآور شد: براساس اصل 57 قانون اساسی قوای حاکم در ایران عبارت است از قوه مقننه، مجریه و قضاییه که زیر نظر ولایت مطلق و امامت امت اعمال قدرت می کنند و مستقل از یکدیگرند در صورت اختلاف بین سه قوه طبق اصل 110 این قانون، تصمیم گیری در زمینه حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه و نیز رفع معضلات نظام جزء وظایف و اختیارات رهبر معظم انقلاب است.

** سه اصل قانون اساسی چه می گویند؟
معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: همچنین براساس اصول 58، 60 و 61 قانون اساسی اعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی است که مصوبات پس از طی مراحل قانونی برای اجرا به قوه مجریه و قضاییه ابلاغ می شود و نیز اعمال قوه مجریه جز در اموری که به عهده رهبر معظم انقلاب است از طریق رئیس جمهوری و وزیران صورت می گیرد.
نوش آبادی اظهار داشت: همچنین اعمال قوه قضاییه به وسیله دادگاه ها و دادگستری صورت می گیرد که متضمن حفظ حقوق عمومی و گسترش و اجرای عدالت و اقامه حدود الهی خواهد بود.
به گفته وی، بر اساس اصل 156 قانون اساسی، قوه قضاییه قوه ای مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق عدالت است - باید گفت قوه محترم قضاییه به همان میزان که مسئولیت کشف جرم و تعقیب مجازات و تعزیر مجرمین و پیشگیری از وقوع جرم را بر عهده دارد وظیفه رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی های مشروع را نیز عهده دارد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: به لحاظ اهمیت و حساسیت امر قوه قضاییه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصول 157، 158 و 162 رئیس قوه قضاییه و رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل باید مجتهد، عادل و آگاه به امور قضایی و مدیر و مدبر باشند و سایر قضات هم از میان قضات عادل و شایسته انتخاب می شوند.

** مقامات قضایی و دولت برای جلوگیری از لغو برنامه های هنری چاره اندیشی کنند
معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بنظر می رسد برای حل برخی مشکلات که بعضا رخ می دهد و باعث بروز برخی مشکلات در زمینه اجرای برنامه های هنری ، صحنه ای و کنسرت های موسیقی در سطح کشور شده است مقامات عالی رتبه دولت و قوه قضاییه چاره اندیشی کنند و برای پیشگیری و جلوگیری و سوء استفاده ها و تخریب و تضعیف نهادهای قانونی و حاکمیتی و تثبیت جایگاه هر نهاد و دستگاه با شفاف سازی و تنظیم روابط و تقسیم شفاف کار از اتفاقاتی که باعث سوء استفاده و بهره برداری بد خواهان نظام و دشمنان می شود و موجب التهاب و نگرانی در میان مسئولان دولتی و اصحاب فرهنگ و هنر می شود جلوگیری کنند.

** اصلاح ماده 20 آیین نامه اداره اماکن در هیات دولت
نوش آبادی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد اتفاقی که در خصوص اصلاح ماده 20 آیین نامه اداره اماکن در هیات دولت شد موجب تقسیم کار و شفاف شدن وظایف و مسئولیت ها، ماموریت های دو نهاد مهم تامینی و انتظامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.
به گفته وی، تفاهم نامه ای که با رعایت شئونات حقوقی هر دو نهاد فرهنگی و قضایی کشور و تنظیم روابط حقوقی، قانونی، اداری و اجرایی این دو نهاد از وقوع حوادثی که باعث ایجاد چالش و بعضا اختلاف می شود جلوگیری می کند.
به گزارش ایرنا، اجرای کنسرت موسیقی سالار عقیلی که برای روز جمعه 15 مرداد ماه جاری(امروز) در سالن هلال احمر سبزوار برنامه ریزی شده بود لغو شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: