انتشار: ۱۳:۳۵ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بزرگترین الگوی اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار با ثبت جهانی شهر یزد محقق می شود.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی وگردشگری تابناک فرهنگی به نقل از معاونت میراث فرهنگی، محمد حسن طالبیان ضمن بازدید از بافت و محدوده 900 هکتاری شهر تاریخی یزد اظهار کرد: با توجه به اینکه ارزیابان یونسکو تا کمتر از یک ماه دیگر به ایران سفر کرده و از شهر تاریخی یزد بازدید می کنند، لازم است اقدامات حفاظتی و فعالیت های مربوط به ثبت جهانی شهر یزد به طور کاملا جدی پیگیری و بررسی شود.
وی افزود: با توجه به اینکه شهرهای تاریخی کشور در دهه های اخیر به ویژه دهه گذشته با آسیب های فراوانی مواجه شده اند و در این میان شهر تاریخی یزد هر چند اندک اما آن هم مستثنی نبوده، ولی در این دوره مسئولان عالی و دولتی و شهری یزد در کنار مردم و جامعه دانشگاهی، اقدامات متعددی را برای حفاظت از شهر انجام داده اند تا این ثروت فرهنگی را
به درستی حفظ کنند.
طالبیان تاکید کرد: ثبت شهر تاریخی یزد در فهرست آثار جهانی بهانه ای است تا بیش از گذشته به شهرهای تاریخی پرداخته و از آنها محافظت شود. در واقع ثبت جهانی شهر یزد الگوی اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار است. اینکه مردم با شیوه بهره برداری درست از آب کم و استفاده از مصالح بومی و سازگار با محیط توانسته اند فضای آرامش، توسعه و پویایی معیشت ایجاد کنند، یعنی این شیوه زندگی در محیط ، کاملا دانش بنیان بوده و وضعیت نابسامان شهرسازی امروزی شهرتاریخی یزد می تواند الگوی بسیار خوبی باشد.
وی همچنین به پایش و پاکسازی مداوم بافت تاریخی یزد اشاره کرد و افزود: برنامه مدیریتی که برای شهر تاریخی یزد در نظر گرفته شده کاملا از دیگر برنامه های مدیریتی پرونده های جهانی متفاوت است؛ چرا که در این پرونده ما با شهر تاریخی مواجه هستیم.
طالبیان تاکید کرد: الگوهای متعددی برای حفاظت و مرمت بافت تاریخی یزد در نظر گرفته شده است و در برنامه مدیریتی نیز یکسری دستورالعمل ها برای مردم نیز در مواجهه با بنا و خانه های تاریخی تدوین شده است. به عنوان مثال اگر می خواهند خانه خود را بازسازی کنند از چه الگویی پیروی و چه فرآیندی را طی کنند.
به گفته طالبیان، در این میان دستگاه های شهری و مسئولان استان یزد نیز برنامه های خود را با استفاده از برنامه مدیریتی شهر تاریخی یزد پیش می برند و نقش آنها در حفاظت و چگونگی نگهداری و زندگی در شهر تاریخی یزد مشخص شده است. به طوری که حتی مسیرهای پشتیبانی و مراکز مهمی چون اورژانس و آتش نشانی در کنار خودروهای کوچک در کنار محله های پر تراکم مستقر شده اند.
معاون میراث فرهنگی یادآورشد: آنچه که در شهر تاریخی یزد اهمیت دارد تداوم حیات مسکونی شهر و رونق معیشت محلی است، به طوری که تمام معیشت محلی باید در جهت تداوم زندگی در یزد باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: