انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
نوازندگانی از 10 کشور دنیا در کنار نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در سه شب کنسرت مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر جوانان جهان با عنوان «صدای ایتالیا برای ایران» اجرا خواهند داشت.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی ؛ نشست خبری کنسرت مشترک ارکستر جوانان جهان و ارکستر سمفونیک تهران، پیش از ظهر امروز با حضور لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر، دامیانو جورانا رهبر ارکستر جوانان جهان، نصیر حیدریان رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران، علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی و آنتو نیونی کاردار سفارت ایتالیا در تهران، در تالار وحدت برگزار شد.
مدیرعامل بنیاد رودکی در این نشست با اشاره به اجرای کنسرت مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر جوانان جهان، در شب های 20، 21 و 22 مردادماه در تالار وحدت، گفت: ارکستر جوانان جهان در ایتالیا بنیان نهاده شده و تاکنون اجراهای موفقی را در ایتالیا و دیگر کشورهای جهان برگزار کرده است. این ارکستر 43 عضو دارد که از 10 کشور مختلف (از جمله ایتالیا، ارمنستان، پرتغال، آلمان، کانادا، آمریکا، روسیه و ترکیه) گردهم آمده اند.
صفی پور با اشاره به اینکه حضور این نوازندگان از کشورهای گوناگون در تهران، فرصتی برای ارکستر سمفونیک تهران است، گفت: عنوان و شعار این کنسرت، «صدای ایتالیا برای ایران» است. هزینه های این کنسرت را نیز دو کشور ایران و ایتالیا عهده دار شده اند. هزینه ی بلیت هواپیما و هتل را ایتالیا تقبل کرده و جابجایی ها در ایران و پذیرایی نیز بر عهده ی ما است.

** ایتالیا گهواره ی موسیقی کلاسیک است
لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران، که در شب دوم اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر جوانان جهان (21 مرداد ماه) رهبر ارکستر خواهد بود، گفت: بین ایران و ایتالیا بیش از 2500 سال عشق و همراهی جریان داشته، به گونه یی که حتی خسرو پرویز، مادری رومی داشته است.
وی گفت: ایتالیا گهواره ی موسیقی کلاسیک است و ما خوشحالیم نمایندگان این موسیقی به ایران آمده اند. من در شب دوم این کنسرت، آثار خود، از جمله «نغمه ی عشق» و سوییت سمفونی آرارت را رهبری خواهم کرد.
چکناواریان افزود: زبان ایتالیایی نیز مانند فارسی بسیار آهنگین است و احساس فراوانی دارد. مردم هم می آیند و اجرای ما را که نشانه یی از دوستی و برادری دو ملت ایران و ایتالیا است، از نزدیک خواهند دید.

** ارکستر جوانان جهان با عشق پدید آمده است
دامیانو جورانا، رهبر ایتالیایی ارکستر جوانان جهان، نیز در این نشست گفت: نخستین واژه یی که می توانم بگویم، «عشق» است، زیرا این ارکستر با عشق پدید آمده. این ابتکار عمل فرهنگی در چارچوب تفاهم نامه ی فرهنگیی است که یک سال و نیم پیش بین دولت ایران و ایتالیا به امضا رسیده است و باید از دو همکار بزرگوارم، چکناواریان و حیدریان برای همکاری در اجرای این کنسرت سپاسگزاری کنم.
وی گفت: معنای نام تالاری که قرار است کنسرت در آن برگزار شود، اتحاد و وحدت است؛ این انتخاب بسیار مناسبی برای مکان برگزاری این کنسرت است، زیرا ارکستر جوانان جهان از نوازندگان 10 کشور تشکیل شده که با همراهی نوازندگان ایرانی ارکستر سمفونیک تهران، به خوبی می تواند وحدت ملت های گوناگون را تجسم بخشند، آن هم در شرایطی که دنیا در وضعیت خوبی به سر نمی برد.
جورانا گفت: همچنان که اگر خواننده یی نباشد، کتاب های کتابخانه ها ارزشی نخواهد داشت، فرهنگ نیز با وجود مخاطبان است که معنا می یابد. من وقتی زبان شیرین فارسی را گوش می کنم، با وجود آنکه معنای واژه ها را نمی فهمم، اما به گوشم بسیار آهنگین و خوشایند می آید. موسیقی نیز به سبب آهنگین بودن، زبانی بین المللی است که همه آن را می فهمند.
وی ادامه داد: برادری می تواند عشق و علاقه و محبت ایجاد کند و این محبت و عشق، همان چیزی است که ما می خواهیم با اجرایمان آن را به نمایش گذاریم. عشق، عاملی است که موجب می شود آدم ها دست به جیب شوند و پول خرج کنند. از آنجایی که کنسرت ما نیز با عشق فراهم آمده، شماری از اسپانسرهای ایتالیایی حمایت کردند و حدود 60 درصد هزینه ها را عهده دار شدند. باید یادآور شوم که سفارت های پرتغال و استرالیا در تهران نیز ما را برای این کنسرت یاری کردند، که از آنان سپاسگزارم.
جورانا گفت: ما در ماه ژوئن به مدت یک هفته پذیرای گروهی 12 نفره از دانشجویان ایرانی بودیم و برای آنان کارگاه های آموزشی برگزار کردیم. البته من در ایران نیز برای این دانشجویان مستر کلاس برگزار خواهم کرد.
رهبر ارکستر جوانان جهان گفت: سرجیو ماتارلا، رئیس جمهوری ایتالیا نیز از این کنسرت مشترک بسیار استقبال کرد، به گونه یی که مدال رئیس جمهوری ایتالیا را به من تقدیم کرد. اما من باید در اصل این مدال را نصف کنم، زیرا نیمی از آن به شما ایرانیان تعلق دارد.

** از بیمه شدن نوازنده های ارکستر سمفونیک خوشحالم
نصیر حیدریان، آهنگساز و رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران، که تمرین های این ارکستر در روزهای اخیر زیر نظر وی برگزار شده است، نیز در این نشست گفت: در ارکستر سمفونیک تهران اتفاق خوبی افتاده است؛ اینکه بچه های نوازنده بیمه شده اند و با آنان قرارداد یک ساله امضا شده است. امیدوارم بعدها نیز نوازنده ها به خوبی تأمین شوند تا بتوانند به خوبی به تمرین های ارکستر برسند.
وی گفت: من در روز سومِ کنسرت مشترک (22 مرداد ماه) رهبر ارکستر خواهم بود. در سه اجرای این کنسرت، نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر جوانان جهان سه قطعه ی دشوار سمفونی هفت بتهوون، سمفونی ناتمام شوبرت (سمفونی شماره ی هفت) و سمفونی شماره ی چهار شومان را اجرا خواهند کرد.
حیدریان گفت: قطعه های شب نخست و بخشی از شب سوم را آقای جورانا انتخاب کرده اند. قطعه های شب دوم را نیز آقای چکناواریان برگزیده اند و من نیز بخشی از قطعه های شب سوم را انتخاب کرده ام.

** گروه هایی از ایتالیا در تهران کنسرت خواهند داد
آنتو نیونی، کاردار سفارت ایتالیا، نیز ضمن اعلام خرسندی سفارت ایتالیا در تهران، از برگزاری این کنسرت مشترک، گفت: باید از بنیاد رودکی و استاد جورانا، که ریاست بنیاد ارکستر جوانان جهان را بر عهده دارند، سپاسگزاری کنم که سبب شد این اتفاق فرهنگی رقم بخورد. برگزاری این کنسرت مشترک، اتفاقی است بجا؛ زیرا از سویی نوازنده هایی از سراسر جهان به ایران آمده اند؛ و از سوی دیگر، در زمانی روی می دهد که ایران دارد دوباره پیوندهای خود را با کشورهای دنیا تازه می کند.
وی افزود: ایتالیا در از سرگیری روابط با ایران (بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 1392)، جزو کشورهای پیشرو بود. بعد از انتخاب دکتر روحانی به ریاست جمهوری ایران، هیئت های سیاسی بسیاری از ایتالیا به ایران آمدند و در همان ملاقات ها، چیزی که بیش از همه مورد تأکید قرار گرفت، روابط فرهنگی بین دو کشور بود.
کاردار سفارت ایتالیا در تهران گفت: ایتالیا در زمینه های گوناگون فرهنگی و علمی و باستان شناسی جزو کشورهای سرآمد است و از اولویت های ما، آموزش زبان ایتالیایی است. یکی از رویدادهای فرهنگی مهم پیش رو، کنسرت جازی که به سرپرستی جیووانی گوئیدی در آغاز شهریور ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود. همچنین ارکستر مجلسی تئاتر اِسکالای میلان نیز به زودی برای برگزاری کنسرت به تهران خواهد آمد.
آنتو نیونی گفت: در اردیبهشت سال 1396 نیز ایتالیا مهمان ویژه ی نمایشگاه کتاب تهران خواهد بود که این موضوع، اوج فعالیت های فرهنگی مشترک ما با ایران است. ایران در حال حاضر در سیاست خارجی ایتالیا، اولویت نخست به شمار می شود و این نیز به دلیل ریشه ها و علاقه های تاریخی بین ایران و ایتالیا است.
کنسرت مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر جوانان جهان، از 20 تا 22 مرداد ماه ساعت 18:30 در تالار وحدت برگزار می شود.
در کنار این اجراهای مشترک چند کارگاه آموزشی نیز برگزار خواهد شد. برنامه ی این کارگاه ها که از فردا آغاز می شود، بدین شرح است:
روز نخست: بداهه نوازی در موسیقی ایرانی (با حضور هومان اسعدی)؛
روز دوم: آواز ایرانی (با حضور مجتبی عسکری)؛
روز سوم: موسیقی فولکلور ایران (با حضور حمیدرضا اردلان)؛
روز پایانی: تفاوت ها و شباهت های موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک غربی (محمدرضا آزاده فر).
این کارگاه ها در طبقه ی ششم ساختمان بنیاد رودکی برگزار می شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: