انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
نشست رسانه ای ارکستر جوانان جهان و ارکستر سمفونیک تهران با عنوان صدای ایتالیا برای ایران امروز سه شنبه 12 مرداد در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی ؛در ابتدای این نشست علی اکبر صفی پور گفت: از سفارت ایتالیا و اقای جورانا که برنامه ریزی این برنامه به عهده ایشان بود تشکر می کنم و حضور ایشان را در ایران برای ارکسترها مغتنم می شماریم. این گروه از 10 کشور مختلف از جمله ترکیه, ارمنستان روسیه، آلمان، پرتغال، آمریکا در ایتالیا گرد هم آمدند و کارهای موفقی در این کشور و دیگر کشورها اجرا کردند. ما در ایران برای این گروه 12 روز متنوع برنامه ریزی کردیم که سه روز از 20-22 مرداد ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر جوانان با هم اجرا می کنند که مطمئنا تجربه بسیار خوب و بسیار مفیدی خواهد بود. همچنین این برنامه به تبادل فرهنگ بین کشورهای مختلف مخصوصا ایران و ایتالیا کمک می کند.

وی ادامه داد: در کنار این سه اجرا کارگاه هایی قرار است اجرا شود که هم نوازندگان ما می توانند برای انتقال تجربه در آن حضور پیدا کنند و هم عزیزانی که از کشورهای دیگر تشریف آوردند با موسیقی ایران و سازهای ایران آشنا شوند.

در ادامه آنتونی نی کاردار سفارت ایتالیا گفت: سفارت ایتالیا برای این اتفاق که در حوزه موسیقی در ایران با حدود سختی ها و پیچیدگی ها در حال انجام است بسیار خوشحال و خوشبخت هستند و از بنیاد رودکی و آقای جورانا تشکر می کنند. این اتفاق، اتفاق به جایی است که در این برهه تاریخی در کشور ایران روابط خودش را با دیگر کشورها از سر گرفته است بسیار ارزنده است. کشور ایتالیا در مذاکرات با ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری که در سال 2013 برگزار شد اولین کشور پیش رو بود بلافاصله بعد از انتخاب آقای روحانی هیات هایی از بسیار زیادی از ایتالیا روانه ایران شدند. در میان مهمترین این دیدارها می توان به سفر آقای روحانی در سال 2016 به ایتالیا و چند ماه بعد از آن سفر نخست وزیر ایتالیا به ایران اشاره کرد.

وی افزود: در تمام این صحبت ها که در سطوح بالای سیاسی انجام شد تبادل فرهنگی از موضوعات مهم بود. در طول این مدت رابطه دو جانبه فرهنگی ایران و ایتالیا و وزرای این دوکشور بسیار عمیق تر و نزدیک تر شده است که می توان به سفر وزیر ایتالیا به ایران و سفر آقای جنتی به ایتالیا اشاره کرد.

کاردار سفارت ایتالیا عنوان کرد: ایتالیا در زمینه های مختلف فرهنگی فعالیت می کند و سرآمد است و ما برنامه های دیگری در آینده در ایران خواهیم داشت که می توان به یک کنسرت جاز در فرهنگسرای نیاوران اشاره کرد. همچنین با همکاری بنیاد رودکی در ماه سپتامبر ارکستر مجلسی تئاتر اسکالا میلان به ایران خواهد آمد.

وی در پاسخ به سوالی که آیا این اتفاق سیاسی تلقی می شود یا فرهنگی گفت: این تصمیم گیری در مورد این اتفاق در سطوح بالای سیاسی صورت گرفته است و در واقع زنجیره ای از یکسری فعالیت هایی است که قرار است اتفاق بیفتد. که در راس آنها می توان به حضور در اردیبهشت ایتالیا 96 به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد که می توان گفت این اتفاق نقطه اوج همکاری های فرهنگ دو کشور است. اگر حمایت های سیاسی در سطوح بالا انجام نمی گرفت این پروژه به ثمر نمی نشست. این علاقه مندی سیاسی از همان سوابق تاریخی و روابط گذشته ایران و ایتالیا نشات می گیرد. اولویت ایتالیا نه در سطح فرهنگی بلکه در تمام سطوح کشور ایران است. هیچ وقت ندیدم که ایتالیا به کشوری انقدر علاقه داشته باشد و سعی کند خودش را به آن نزدیک کند.آنتونی نی صحبت هایش را با تشکر از ریاست بنیاد رودکی و آقای جورانا پایان داد.

در ادامه جورانا رهبر ارکستر جوانان گفت: اولین کلمه ای که می خواهم استفاده کنم عشق است، این برنامه با عشق به ثمر نشست. حال این عشق نسبت به چه کسانی است نسبت به شما جوانان است که خوشحالم شما را می بینم و عشقی که به همت بنیاد رودکی و سفارت ایران و ایتالیا به ثمر نشست. این اتفاقی که رقم خورد در چارچوب یک برنامه همکاری است که یک و نیم سال پیش بین ایران و ایتالیا امضا شد.

وی ادامه داد: ما در تالار وحدت اجرا داریم و معنای این کار به معنای اتخاد و وحدت است چه اسم به جایی است چون که این برنامه با وحدت و اتحاد کشورها انجام می شود و این اتفاق بسیار خوبی است مخصوصا با اتفاق هایی که این روزها در سطح جهان شاهد آنها هستیم.

رهبر ارکستر جوانان گفت: فرهنگ باید مخاطبان خودش را داشته باشد و فرهنگ با بینندگان و شنوندگان خودش معنا پیدا می کند من وقتی زبان شیرین فارسی را گوش می دهم با این که چیزی از آن نمی فهمم بسیار آهنگش به دلم می نشیند. موسیقی هم همین طور است شنوندگان می شنوند و درک می کنند ما باید تمرین کنیم و از طریق زبان موسیقی ارتباط برقرار کنیم تا بتوانیم به اتحاد و وحدت و برادری برسیم. برادری حتما علاقهعشق و محبت ایجاد می کند و این عشق و محبت فقط با اجرای ما پایان نمی یابد و باید مدت ها اثر آن بماند و سرمنشا خیلی اتفاق ها شود.

وی افزود: ریاست جمهوری ایتالیا از این برنامه بسیار استقبال کردند و به من یک مدال اهدا کردند، و من می خواهم نصف این مدال را به شما اهدا کنم چون این برنامه بدون شما اتفاق نمی افتد.

همچنین جورانا برای برنامه هایی که قرار است برای ایرانیان در ایتالیا برگزار شود گفت: ما قبلا ورک شاپ هایی در زمینه موسیقی شناسی و یکسری مسترکلاس هایی برای دوستان ایرانی برگزار کردیم که این اتفاق هنوز هم ادامه دارد و من به دانشجویانی که به ایتالیا فرستاده شده بودند قول داده ام وقتی به ایران می آیم هنوز همین همکاری ها ادامه داشته باشد.

وی صحبت هایش را با نقل قولی از آقای حسن روحانی پایان داد: به جوانان خوراک فرهنگ دهید زیرا به آن نیاز دارند.

در ادامه چکناواریان رهبر مهمان این ارکستر که 21 مرداد ماه به همراه ارکستر جوانان جهان و ارکستر سمفونیک تهران اجرا دارد گفت: ما با ایتالیا بیش از 2500 سال سابقه دوستی و همکاری داشتیم. ایتالیا گهواره موسیقی کلاسیک است و ما خوشحالیم که در این برنامه حضور داریم.

وی ادامه داد: در شب دوم کنسرت من رهبری اجرا را برعهده دارم و در این اجرا دو تا از آثار خود را اجرا می کنم.

در پایان از آقای جورانا تشکر می کنم زبان ایتالیایی و فارسی به هم بسیار نزدیک هستند و هر دو موزیکال هستند. امیدوارم مردم اجرا را ببینند و ببیند که این عشق چه کرده است.

نصیر حیدریان رهبر ارکستر تهران که نزدیک 10 روز است از اتریش به ایران آمده است و تمرین ارکستر را در این روزها به عهده داشته گفت: خدا روشکر در ارکستر سمفونیک اتفاق خوبی افتاد و بچه ها قراردادهایشان را گرفتند و همچنین بیمه شدند و فکر کنم این بهترین اتفاقی بود که در این سی سال برای ارکستر افتاد.

وی ادامه داد: اکنون نوازندگان می توانند با اطمینان پشت سازهایش بنشینند و حال که قدم اول محکم برداشته شده مطمئن هستم قدم های بعدی هم به همین خوبی برداشته می شود.

حیدریان در مورد اجرای خود گفت: اجرای من روز 22 مرداد خواهد بود و بیشتر قطعاتی که انتخاب شده قطعات ادبی و آموزشی است که سطح نوازندگان را بالا می برد.

در ادامه این نشست صفی پور در مورد بخش مالی این برنامه عنوان کردند، این کار، کار مشترکی است بین ایران و ایتالیا و افراد زیادی که در آن شرکت کردند و هزینه ها را پرداخت کردند.

همچنین جورانا در مورد مسایل مالی گفت: وقتی راجع به عشق صحبت می کردیم و بحث عشق باشد باید برای عشق پول خرج کنیم و تشکر می کنم از کسانی که هزینه های این اجرا را به عهده گرفتند.

گفتنی است که این کنسرت 20-22 مرداد 18:30 در تالار وحدت برگزار می شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: