انتشار: ۱۸:۱۸ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: 9 غذای محلی برای فهرست واحدهای پذیرایی و رستوران های استان انتخاب و به این مراکز معرفی شد.
به گزارش تابناک فرهنگی ؛دلاور بزرگ نیا روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: کدو پلو، هلی غوره، مشکاتی ، ماست کدو ، ناردون ، ماهی شکم پر، اسفناج پلو، شامی بابلی و نرگسی غذاهای منتخب برای این فهرست است.
فهرست غذای یکنواخت جوجه کباب ، کوبیده ، برگ و اکبر جوجه در 400 واحد پذیرایی و رستوران مازندران باعث شد تا مسئولان گردشگری این استان با ارائه فهرستی از غذاهای محلی ، رضایت بیشتر مسافران را جلب کنند .
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به برگزاری جشنواره 'سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری ' اوایل ماه جاری در رامسر ،ادامه داد : غذاهای محلی استان های مازندران ، گیلان ، گلستان و قزوین در این جشنواره پخت ، ارائه و در معرض داوری قرار گرفت .
بزرگ نیا با اشاره به اینکه انتخاب غذاهای محلی برای منوی غذای رستوران ها و مراکز پذیرایی با نظر و ذائقه مردم از بخش های جنبی این جشنواره بود ، افزود : در همین راستا غذاهای محلی برای منوی رستوران های مازندران انتخاب شده است .
وی قرار گرفتن این غذاها در منوی واحدهای پذیرایی مازندران را انتخابی برشمرد و ادامه داد : اکنون صنعت رستوران داری این استان به صورت فعالیت کلیشه ای و روزمره است و تنها به عرضه غذاهای همیشگی در حال استفاده در خانواده ها می پردازند در حالیکه جاذبه گردشگری غذاهای محلی را می توان با قرار دادن آنها در منوی غذای واحدهای پذیرایی شکوفا کرد .
این مسئول ارشد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اعلام کرد : هم اکنون می توان ادعا کرد که در هیچ رستوران و مراکز پذیرایی استان غذاهای محلی یافت نمی شود .
***شناسایی بیش از یکصد غذای محلی مازندران
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت : بیش از یکصد نوع غذای محلی این استان شناسایی شد که برای ثبت معنوی آنها اقداماتی در حال انجام است .
وی ادامه داد : تاکنون دو دمنوش گل گاوزبان و بهار نارنج در فهرست معنوی سازمان میراث فرهنگی کشور ثبت شد و ثبت معنوی ماست کدو روستای اسرم نیز در دست اقدام است .
ثبت معنوی غذاهای محلی به معنای ثبت شیوه و نحوه تهیه این غذاها است تا ماندگاری و حفظ این غذاها برای نسل آینده فراهم شود .
بنابر آمارهای رسمی، مازندران سالانه میزبان 30 میلیون نفر مسافر از سراسر کشور است و پیش بینی می شود امسال حدود نیم میلیون مسافر خارجی را پذیرا باشد .
غذاهای یکنواخت در رستوران های مازندران یکی از گلایه های مسافران در سفر به این خطه است و این مساله از ضعف های گردشگری استان عنوان می شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: