انتشار: ۱۸:۰۸ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مسئولیت حفاظت از برج آزادی تهران بر عهده وزارت ارشاد است، از نبود حریم مصوب برای این برج تاریخی و لزوم تامین اعتباری معادل 16 میلیارد تومان برای مرمت فضای داخلی برج خبر داد.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی وگردشگری تابناک فرهنگی ؛ «حسین نوش‌آبادی» که امروز دوشنبه (11 مرداد) در بخش ابتدایی سی‌امین نشست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با حضور خبرنگاران در برج آزادی با هدف بازدید برگزار شد، درباره برج آزادی اظهار کرد:  با اشاره به مشکلات و آسیب‌هایی که برج آزادی با آن روبروست، متأسفانه برج آزادی هنوز حریم مصوب ندارد و تعرضات زیادی در اطراف میدان نسبت به این بنا صورت گرفته و می‌گیرد که باید فکری به حال آن کرد.

وی افزود: باید به این نکته توجه کرد که برج آزادی به عنوان نماد بزرگ ایرانی-اسلامی باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد و در حال حاضر نیز نیازمند اعتبار و بودجه مناسب است تا بتوانیم این نماد را صیانت کرده و به عنوان سمبل از آن نگهداری کنیم.

او با اشاره به تلاش‌های مسئولان بنیاد رودکی در قبال نگهداری و حفظ برج آزادی گفت: هزینه‌هایی در قبال مرمت‌های این برج صورت گرفته، اما نیازمند کمک سایر نهادها از جمله شهرداری نیز هستیم، چون هزینه‌های بالایی متوجه این برج است. امیدواریم با مشارکت شهرداری، شاهد بازسازی محوطه بیرونی برج و همچنین سازه اصلی آن در آینده باشیم و نگرانی اهالی فرهنگ و هنر در این رابطه از بین برود.

حفاظت از برج آزادی بر عهده وزارت ارشاد است

وی در ادامه با یادآوری اینکه نزدیک به 16 میلیارد تومان بودجه برای مرمت داخلی برج آزادی نیاز است، گفت: امیدواریم برای بازسازی داخلی این برج، مسئولان ذیربط دست ما را بگیرند. مسئولیت حفظ و صیانت از برج آزادی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و مسئولیت محوطه برج آزادی بر عهده سازمان شهرداری است.

نوش‌آبادی تاکید کرد: با توجه به اینکه به تنهایی نمی‌توان از عهده هزینه‌های مرمت برآمد، مسئولیان ذیربط را دعوت به کمک و همکاری می‌کنیم.

او در ادامه برج آزادی را یادآور روزهای تلخ و شیرین دانست و با بیان این نکته که حدود 50 سال از ساخت و بهره‌برداری از برج آزادی به عنوان یادمان کشور و نماد ایران اسلامی می‌گذرد، این برج تاریخی را همچنان به عنوان یک نماد برای کشور در سطح ملی و بین‌المللی معرفی کرد و گفت: برج آزادی در یک مقطع از تاریخ کشور در سال 1345 توسط مهندسی جوان و 24 ساله به نام «حسین امانت» طراحی شد. معماریِ این برج تلفیقی از معماری هخامنشی، معماری ساسانیان و معماری اسلامی است و محوطه زیرین آن شامل تالار نمایش، کتابخانه و موزه است که در زمان خود با دقت نظر ویژه‌ای بنا شده است و امروز بسیاری از کشورهای جهان و مردم ایران را با این نماد می‌شناسند.
 

«علی اکبر صفی‌پور»، مدیرعامل بنیاد رودکی نیز در همین زمینه با بیان اینکه شورای شهر تهران ۱۴ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی محوطه بیرونی مجموعه برج آزادی اختصاص داده و این عملیات هم اکنون در حال انجام است، گفت: مجموعه داخلی برج آزادی هم نیازمند مرمت است و برآوردهای ما نشان می‌دهد که این کار نیازمند ۱۶ میلیارد تومان اعتبار است.

ما دخالتی در امر نظارت بر ابنیه تاریخی نداریم

سخنگوی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در ادامه‌ی این نشست در پاسخ به پرسش ،مبنی بر تخریب خانه‌های تاریخی تهران از جمله خانه همسر رضاشاه در زعفرانیه که بعضا در تملک کمیته امداد است و شهرداری و میراث فرهنگی در این رابطه سکوت و کوتاهی می‌کنند، توضیح داد: نظارت بر ابنیه تاریخی به حوزه‌ی گردشگری و میراث مرتبط است و ما هیچ دخالتی در این رابطه نداریم.

او افزود: البته اگر بحث همکاری و نظارتی پیش آید، به نوعی که برخی بناهایی که نیاز به نظارت بیشتر دارد همکاری می‌کنیم، اما بازسازی و مرمت این ابنیه‌های تاریخی بر عهده سازمان گردشگری و میراث است و ما دخالتی در این رابطه نداریم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: