انتشار: ۱۷:۱۹ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
رئیس بنیاد بین المللی امام رضا (ع) با بیان اینکه بلوغ جشنواره تئاتر رضوی در دوره یازدهم اتفاق می افتد، گفت: امسال جشنواره ای متفاوت، فاخر و پرمحتوا خواهیم داشت.
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی ؛سیدجواد جعفری در نشست خبری یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی که امروز 11 مرداد ماه در سالن مشاهیر تئاترشهر برگزار شد، افزود: به فاصله 10 روزه دو میلاد حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) (دهه کرامت) به این مناسبت دستگاه ها و نهادهای فرهنگی همراه با جشن هایی که توسط مردم برپا می شود برای مجموعه فعالیت هایی پیش بینی های انجام می دهند.
وی اضافه کرد: یکی از این برنامه ها که 14سال است پایه گذاری شده و به صورت فراگیر در عرصه ملی برگزار می شود جشنواره بین المللی امام رضا (ع) است.
جعفری با بیان این که این جشنواره شامل برنامه های متنوع فرهنگی، هنری، سینمایی، مطبوعاتی و رسانه دیجیتال می شود، ادامه داد: این رویداد دارای 84 شاخه مختلف است. دبیرخانه رشته ها در چند استان شکل می گیرد و اتاق فکری تشکیل می شود تا نسبت به اثربخشی برنامه ها نظارت صورت گیرد و ارتقا یابند. برای هر یک از برنامه ها نیز دو نوع نظارت پیش بینی شده است. نخست نظارت تخصصی متناسب با نوع برنامه استان ها و دوم نظارت عمومی بر مجموعه مراسم هاست.
رئیس بنیاد بین المللی امام رضا(ع) با این توضیح که جشنواره تئاتر رضوی یکی از 84 شاخه فعالیت رویداد بین المللی امام رضا(ع) است، تصریح کرد: این جشنواره یکی از موثق ترین جشنواره ها در حوزه فرهنگی و هنری کشور است. چهره های سرشناس عرصه نمایش به لحاظ ارادتمندی که به امام هشتم شیعیان (ع) دارند، نمایشنامه می نویسند و نمایش تولید می کنند.
جعفری دو هدف را برای جشنواره تئاتر رضوی برشمرد و توضیح داد: با برپایی این جشنواره از قالب های هنری و ظرفیت هنرمندان بهره مند می شویم و آنان تلاش می کنند مسیر فرهنگ و هنر ارزش های حاکم بر جامعه اسلامی را با الهام از سیره و فرهنگ رضوی تقویت کنند.
وی گفت: همچنین این رویداد فرصتی است تا از پدیدآورندگان آثار فرهنگی هنری مرتبط با فرهنگ رضوی تجلیل شود. در طول سال فرهیختگان و نام آوران عرصه هنر در بخش های مختلف رضوی تولیداتی دارند یکی از رسالت های این جشنواره شناسایی و قدردانی از این هنرمندان است.
وی با بیان اینکه مرکز هنرهای نمایشی در این سال ها تلاش کرده دبیر جشنواره چهره سرشناس عرصه تئاتر باشد، اضافه کرد: دبیری یازدهمین دوره جشنواره را محمود عزیزی به عهده دارد. وی با دغدغه در این عرصه حاضر شده و با پیگیری های خود، هنرمندان قابل و تاثیرگذاری را شناسایی کرده است.
جعفری اظهار داشت: امسال جشنواره ای متفاوت، فاخر و پرمحتوا خواهیم داشت. استان خراسان شمالی و مردم علاقه ویژه ای به فرهنگ و هنر و حوزه تئاتر دارند. پبشتر و امروز نشان داده اند از این حوزه پشتیبانی لازم را دارند و در مرکز استان، سالن مناسبی را برای اجرای تئاتر ساختند تا جشنواره در استان بماند و همه ساله میزبان این رویداد باشد.
رئیس بنیاد بین المللی امام رضا(ع) با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر رضوی توسط دولت تأسیس شده و حمایت می شود، افزود: این رویداد به طور جدی در بخش های مختلف با حضور متخصصان بررسی و آسیب شناسی می شود تا درباره ادغام یا جا به جایی بخش ها و برگزاری آن در استان های دیگر اقدامات لازم صورت گیرد. به عنوان نمونه، بخش نمایشنامه نویسی جشنواره امام رضا(ع) که در قزوین برگزار می شد به جشنواره تئاتر رضوی افزوده شده است.

** همراهی و همدلی هنرمندان شهرستان
در ادامه این نشست محمود عزیزی، دبیر یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی گفت: همراهی و همدلی هنرمندان از شهرستان های مختلف در این دوره شایسته بود؛ کارها از جایگاه خوبی برخوردار هستند. اخلاق رضوی در متون شرکت کنندگان تجلی داشت که می تواند آغازگر یک جریان تأثیرگذار و به یادماندنی باشد. نطفه های قابل توجهی شکل گرفته که اگر حمایت شوند جریانی را پدید می آورند.
وی ادامه داد: این جشنواره با تکلیف مشخص شکل گرفته است و با وجود سن کم به دلیل رویکرد و برخورداری از تفکر شیعه، خود به خود و بدون انتظار تقویت می شود. اگر مشکلی برای این رویداد پیش نیاید جریان تئاتری را رقم می زند و با قوت پیش می رود تا به چندصدمین دوره خود برسد و جریان سازی کند؛ آنچه که سال هاست منتظر آن هستیم. این رویداد بسیار سودمند و تأثیرگذار است.
دبیر یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی درباره بازبینی نمایش ها با دیدن فیلم آنها، توضیح داد: مخالف دیدن لوح فشرده نمایش ها هستم؛ چرا که قضاوت مشکل می شود؛ اما از سویی نمی توان چند داور را به دلیل شرایط کاری که دارند همزمان به شهرهای مختلف فرستاد تا کارها را ببیند. با دیدن فیلم ها جوهره کارها ارزیابی می شوند.
عزیزی با تأکید بر این که بخش آیینی و سنتی در دوره یازدهم جشنواره حفظ شده، تصریح کرد: از بزرگان نقالی در این رویداد حضور دارند و شاهد اجرای پرده خوانی و نقالی خواهیم بود.
وی همچنین از تولید و انتشار بسته صوتی نمایشنامه های رضوی گفت و این فعالیت را ابتکار بی نظیری دانست.
در پایان این نشست از این مجموع شنیداری که حاوی ۱۲ نمایش رادیویی است رونمایی شد.
یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی ۱۵ تا ۲۰ مرداد در بجنورد برگزار می شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: