انتشار: ۱۷:۰۸ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
نشست خبری حسین نوش آبادی، سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز 11 مرداد در برج آزادی برگزار شد.
به گزارش تابناک فرهنگی ؛ در ابتدای مراسم علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی گفت: بنیاد فرهنگی رودکی از سال 82 براساس مصوبه قانونی مجلس تاسیس شده و اساسنامه آن یک سال بعد به تصویب هیات رئیسه رسیده است. ماموریت های ویژه ای برای این بنیاد در نظر گرفته شده که 12 مورد هستند از جمله این موارد تولید آثار فاخر و کمک به توسعه و رشد فرهنگ و هنر در همه زمینه ها است.

حسین نوش آبادی در ادامه مراسم در توضیح صحبت های صفی پور گفت: همانطور که دکتر صفی پور اشاره کردند برج آزادی یادمان کشور و نماد ایران اسلامی برجی که قریب به 50 سال از ساخت آن می گذرد و همچنان به عنوان یک نماد و سمبل هم در سطح ملی و هم بین المللی جلوه می کند و بسیاری از مردم دنیا آن را به عنوان نماد ایران می شناسند که تلفیقی از سنت و مدرنیسم است.

او ادامه داد: حتما می دانید که این برج در یک مقطع از تاریخ طراحی شده که برای آن مسابقه ای در نظر گرفته شد. در سال 45 طرح این نماد میان هنرمندان و معماران به مسابقه گذاشته می شود و در پایان مهندسی جوان به نام حسین امانت برنده این مسابقه می شود و به عنوان طراح طرح برج آزادی را ترسیم می کند. همانطور که می دانید نام این برج در ابتدا شهیاد بود و بعد با تغییراتی به برج آزادی تغییر نام داد معماری این برج از معماری هخامنشی؛ ساسانی و اسلامی الهام گرفته است.

نوش آبادی افزود: اطلاعاتی که ما از این برج داریم مربوط به این می شود که ساخت آن از سال 48 آغاز شد و در سال 50 به بهره برداری رسید و منشور حقوق بشری کوروش برای اولین بار در این مکان پرده برداری شده است و با نظرسنجی هایی که صورت گرفته اکثر مردم برج ازادی را نماد شهر تهران می دانند. این بنا به گذشته های درخشان تاریخ ایران نظر دارد.دورانی که ایران در ادبیات هنر و صنایع دستی سرآمد بوده است.

سخنگوی وزیر یادآور شد: در ادامه باید بگویم ساخت این برج بر گرفته از طاق کسرا و برج دیگر آن که شکسته است مربوط به بعد از اسلام است نقش های داخلی آن نیز از مسجد شیخ لطف الله برگرفته شده است. این برج به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است. اما متاسفانه حریم این برج هنوز مصوب نشده و گاهی می بینیم که تعرضاتی در اطراف آن صورت می گیرد.

او افزود: این نماد بزرگ ایرانی و اسلامی باید بیش از این مورد توجه قرار بگیرد و نیازمند اعتبار و بودجه مناسب است. هزینه هایی هم شده اما کافی نیست و نیازمند کمک سایر نهادها است. بازسازی این برج باعث می شود تا نگرانی ها و دغدغه های جامعه هنری نسبت به این برج از بین برود.

حسین نوش آبادی در ادامه با ارائه آخرین خبر از هیات نظارت بر مطبوعات گفت: نشریه یالثارات چندین بار به دلیل برخی تخلفات و عدول از قانون مطبوعات و در نظر نگرفتن اخلاق حرفه ای لغو مجوز شده و توقیف شده است و پرونده آن هم به دادگاه رسانه ارجاع داده شده که بعد از یک سال با حکم مقامات قضایی دوباره به فعالیت خود ادامه داده است. با اتفاق اخیر و توهینی که به هنرمندان توسط این نشریه صورت گرفت و ادبیات سخیفی را که در مورد هنرمندان به کار برد و استفاده از کلماتی که در فرهنگ دینی ما استفاده ای ندارد و تخطی از قانون باعث شد که این نشریه دوباره از سوی هیات نظارت بر مطبوعات، لغو مجوز و به صورت موقت توقیف شود. این نشریه متخلف شناخته شده و پرونده ای هم برای پیگیری به جرایم آن به دادسرا ارجاع شده است.

او ادامه داد: این تصمیم امروز با اکثریت آرا گرفته شد و لغو مجوز این نشریه به دادسرا ارجاع شده است.

نوش آبادی افزود: ما نباید به آسانی این اجازه را بدهیم به هنرمندان توهین شود و رفتاری که به زعم عده ای هنجارگونه نیست دلیل نمی شود که به شکل دیگری منعکس کنند. کلماتی که آنها به کار برده اند در شان فرهنگ ما نیست و مورد پذیرش قانون نیز نخواهد بود. هر حرکت ضداخلاق و قانون و مطبوعات را مورد پیگیری قرار خواهیم داد.

سخنگوی وزارت ارشاد ادامه داد: توقیف یک نشریه هزینه هایی را به همراه دارد اما گاهی چاره ای جز این نیست. برای ما هم فرقی نمی کند که نشریه وابسته به چه حزبی است. هیات نظارت بر مطبوعات به تخلفات رسیدگی می کند و به عنوان یک حق حاکمیتی برای خود محفوظ می داند. هیات نظارت بر مطبوعات وابسته به یک حزب نیست و یک نهاد فراقوه ای است.

حسین نوش آبادی درباره زیرساخت هایی که در زمینه هنرهای نمایشی انجام شده گفت:مطلع هستید که سال قبل سال تئاتر بود و شاهد تحرک قابل توجهی در این زمینه بودیم هم از نظر سخت افزاری توسعه اماکن را در دستور کار قرار دادیم و بسیاری از استان ها تلاش کردند سالن های جدید را تاسیس کنند که بسیار نتیجه بخش بود و همین که در بعضی از استان ها استفاده بهینه ای از سایر سالن هایی که در اختیار دیگر نهادها قرار دارد برای افزایش ظرفیت سالن های تئاتر در نظر گرفته شد. این سیاست امسال نیز ادامه دارد.

نوش آبادی ادامه داد: اما با توجه به اقبال مردم به سمت هنرها به خصوص هنرهای نمایشی تعداد سالن هایمان برای این هنر کافی نیست و تطبیقی با میزان استقبال مردم ندارد. اما به لحاظ محتوایی و کیفیتی توجه بیشتری به محتوا و نظارت بیشتری به نمایشنامه ها و تایید آنها صورت گرفته است. این نظارت بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری و فرمایشاتشان درمورد توجه به ولنگاری فرهنگی صورت گرفته است.

وی افزود: این توجه در بخشی که به ما ارتباط دارد پیگیری شده بخش هایی که تحت نظارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند. اما بخش هایی که به صورت مستقل کار می کنند آنها باید خودشان پاسخگو باشند. اما در برابر حوزه هایی که مرتبط با این وزارتخانه است بسیاری از موارد را رعایت کردیم تا دغدغه ولنگاری فرهنگی از بین برود. کمتر شاهد کار خلاف عرف در سالن های نمایشی هستیم و اگر باشد قطعا اولین دستگاهی که برخورد می کند وزارت ارشاد خواهد بود. ممکن است مشاهده شود در برخی از این نمایش ها یک عبارت یا حرکتی منطبق بر موازی فرهنگی نباشد که آن هم تذکر داده می شود. البته اینها باید مراقبت کنیم تا آن اتفاقات اندک هم به وجود نیاید ولی در مجموع هم به لحاظ کمی و هم کیفی دولت کار خوبی را انجام داده. اما ما قبول داریم همچنان وضعیت مطلوبی نداریم.

نوش آبادی تاکید کرد: انچه که الان مطرح است در حد یک طرح است که ناشرین دولتی را تشویق کنیم تا ممیزی کتاب را انجام دهند. اول ناشرین دولتی باید هیات علمی داشته باشند. اعضای هیات علمی ناشرین هم باید به تایید هیات ممیزی برسند. ضمن این که محدودیت برای عناوین و موضوعات قائل شدیم اگر یک ناشر دولتی هم متعهد شد که هیات علمی داشته باشد و ما تایید کنیم این اتفاق خواهد افتاد و این که در موضوعاتی ورود کنند برای ممیزی که در مورد مسایل پزشکی، آموزشی و تخصصی است.

بنابراین هیچ اتفاق خاصی در ممیزی کتاب نیفتاده و قرار است به شکل آزمایشی این طرح عملی شود.

حسین نوش آبادی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسکانیوز در مورد تعمیرات برج آزادی و نشت آبی که سال گذشته در پی بارندگی ها در سقف برج آزادی ایجاد شده بود گفت: نشت آب برطرف شده اما هنوز کار اساسی در این زمینه در جریان است و برای بازسازی و برطرف کردن این موارد 16 میلیارد تومان پول نیازاست.

او در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار ایسکانیوز درباره شورای صنفی نمایشی و دخالت هایی که از بیرون در این شورا صورت می گیرد گفت: در ارتباط با شوراهای صنفی چون غیردولتی هستند دخالتی در برگزاری انتخابات این شورای صنفی و بخش های دیگر نداریم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر به این شوراها کمک می کند و بسترسازی می کنیم که شورای صنفی شکل بگیرد برای پیشبرد اهداف صنفی. امیدواریم که دخالتی از طرف وزارتخانه نداشته باشیم که مطابق اساسنامه نباشد. ضمنا سعی خواهیم کرد که دیگران هم به مواضع این شورای صنفی ورود نکنند گرچه که فضای سیاسی آنقدر گسترده است که نمی شود همه منافذ را بست و امیدواریم که این شورا تحت نفوذ هیچ جریان خاصی قرار نگیرد و خودشان مستقل کارشان را دنبال کند.

نوش آبادی درباره اتفاقات پیش آمده در جشن حافظ گفت: موضوعی که پیش آمد خیلی بزرگنمایی شد این جشن توسط یک روزنامه غیردولتی برگزار می شود و ربطی به دولت ندارد. 16 سال هم است که ادامه دارد بنا بر آن ممکن است به سلیقه خود افرادی را دعوت کنند که ما مداخله ای در دعوت آنها نداریم و ارتباط مستقیمی هم به ما نداشته باشند. 16 دوره است از جشن حافظ برگزار می شود و یک جشن صنفی است که هنرمندان بسیاری در آن حضور دارند.

او ادامه داد: بعضی از صحنه ها در این جشن توسط خبرنگاران رصد شده که این صحنه ها در برخی سینماها و سالن ها هم دیده می شود و چیز غیرقابل هضمی نیست. در همه سینماها و کنسرت ها از این گونه صحنه ها وجود دارد. اما بعضی خبرنگاران تصور کردند که موضوع عجیبی را شکار کرده اند.

نوش آبادی یادآور شد: این نوع پوشش و آرایش که در جشن حافظ دیده شده در همه جای جامعه وجود داردو ممکن است برای بعضی خوشایند نباشد. گاهی بعضی فضاها شرایط خاص خود را دارد. اما در همه جا این جلوه ها ممکن است اتفاق بیفتد و ما نمی توانیم همه را بگیریم اما باید یک فکر اساسی برای این موضوع شود.

یک نشریه این موضوع را بزرگنمایی کرده و از عبارت های تند و سخیف و ناهنجار به کار برده است که مورد پسند هیچ کس نبود حتی هنرمندان که وجهه دینی دارند از این توهین ها ناراحت بودند.

نوش آبادی ادامه داد: وزیر ارشاد نباید پاسخگوی مراسمی باشد که شبیه به آن هر روز در جاهای مختلف از کشور اتفاق می افتد.

معاون پارلمانی و حقوقی وزارت ارشاد اضافه کرد: وزارت ارشاد به مسئولیت‌های خود واقف است ولی می‌گوییم نمی‌توان تمام بار فرهنگی را به دوش وزارتخانه‌ای انداخت که تنها 10 درصد بودجه مربوط به فرهنگ را در اختیار دارد.

نوش‌آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به دلیل برگزاری جشن حافظ وزیر ارشاد از سوی کمیسیون فرهنگی به مجلس فراخوانده شده است یا خیر گفت: هر شخصی در هر نهادی می‌تواند نظر شخصی خود را در قبال اتفاقات روز داشته باشد اما واقعیت این است که اتفاق خیلی بدی نیفتاده که وزیر ارشاد بخواهد پاسخگوی آن باشد. عده‌ای تنها منتظرند تا وزارت ارشاد را سیبل هدف خود کنند. البته ما باید تلاش کنیم وجاهت اخلاقی محیط‌های فرهنگی و هنری راحفظ کنیم اما مجدد تاکید می‌کنم آنچه در جشن حافظ دیدیم صحنه‌ای بود که روزهای مختلف و در برنامه‌های گوناگون در سطح شهر دیده می‌شود.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره اقدامات این وزارتخانه برای حفظ ابنیه‌های تاریخی نیز اظهار داشت: براساس قانون نظارت بر ابنیه‌های تاریخی و ساختمان‌هایی که حکم میراث فرهنگی را دارند؛ برعهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است البته اگر نیاز به همکاری و حمایت وزارت ارشاد باشد قطعاً دریغ نمی‌کنیم اما اصل ماجرا برای مرمت، بازسازی و نگهداری به عهده سازمان میراث فرهنگی است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به انتقاداتی که نسبت به عدم به‌کارگیری مدیران بومی در استان‌ها می‌شود، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری جلسات سالانه با مدیران استان‌ها در جریان امور مرتبط با هر استان قرار می‌گیرد و مدیران هر استان موظف هستند امکانات فرهنگی هنری مثل سینما، سالن تئاتر کتابفروشی و ... را بررسی کرده و کمبودها را به ما گزارش کنند. البته در برخی مناطق شکاف طبقاتی زیاد است و باید با شدت و حدت بیشتری به رفع آن اقدام کنیم.

وی افزود: بنده خودم نزدیک به 40 سفر استانی به شهرهای مختلف داشتم و معاونت‌های دیگر نیز به همین منوال موظفند با استان‌های دیگر در ارتباط باشند. مدیریت‌های استانی در وهله اول حق مدیران بومی و مرتبط با هر استان است ولی گاهی به دلیل کمبود زمان یا دیگر مسائل امکان شناخت و دسترسی به مدیران بومی وجود ندارد و چهره‌های شناخته شده به ما معرفی نمی‌شود و ما ناچار از مدیران سایر استان‌ها که آنها هم به نوعی تجربه حضور در استان مذکور و کار در آن را دارند؛ استفاده می‌کنیم. این مساله به معنای بی‌توجهی به ظرفیت‌ها و استعدادهای استان‌ها نیست بلکه از عدم شناخت و معرفی مدیران استانی نشأت می‌گیرد.

او همچنین در پاسخ به چرایی عدم برگزاری مراسم برای اصغر بیچاره گفت: عدم برگزاری مراسم برای این هنرمند فقید به درخواست خانواده متوفی بود و حتی مساعدت و همکاری که برای توسعه مراسم را داشتیم؛ صلاح ندیدند که استفاده شود.

نوش‌آبادی در پایان با اشاره به سخنان دیروز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهمیت اخلاق در سیاست و شنیدن برخی خرید و فروش‌های رأی در آستانه انتخابات گفت: آقای جنتی به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور درباره مساله خرید و فروش رأی که گاهی به‌صورت محدود در کشور دیده می‌شود؛ هشدار دادند و این ناشی از لزوم توجه و نگرانی لازم برای حفظ سلامت سیاست اخلاقی در جامعه است البته خوشبختانه این مساله چندان در کشور ما جدی نیست و مردم هم اقبالی به این قبیل آدم‌های فرصت‌طلب نشان نمی‌دهند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برگزاری کنسرت‌ها و نظر نیروی انتظامی در این خصوص گفت: ما با نیروی انتظامی هیچ مشکلی نداریم اما برخی با خبرهایی که زدند باعث شدند حرف و سخن زیاد شود. مطمئنا بدون حضور نیروی انتظامی برگزار کردن کنسرت‌ها امکان‌پذیر نیست. این مصوبه جدید ماده قانونی است که در دولت‌های قبل بود و فقط اصلاح شد. آیین‌نامه‌های داخلی دولت بعد از تصویب به رییس مجلس داده می‌شود و اگر ایشان خلافی در قانون بییند به دولت برمی‌گرداند. کجای این کار غیرقانونی است که برخی می‌گویند؟ این کار کاملا قانونی است و اگر ایرادی باشد رییس مجلس با ذکر دلایل این مصوبه را به دولت می‌فرستد.

در پایان این نشست حسین نوش آبادی به همراه خبرنگاران از طبقات مختلف برج آزادی دیدن کردند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: