/
انتشار: ۲۲:۲۳ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: با پیگیری های این اداره کل 10 پرونده میراث معنوی این استان در فهرست آثار ملی قرار گرفت.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری بیان داشت: پرونده های عروسک مینا، عروسک جی جی بی جی، آیین چهارشنبه سوری در قنات سعدی (حوض ماهی سعدی)، مراسم کلاه کنی شهر لطیفی، مهارت تهیه مهیاوه (نوعی غذای محلی) در لار، از جمله این آثار هستند.
وی افزود: همچنین مراسم پرچم سرخ حسینی شهرستان داراب، شام غریبان نوبندگان شهرستان فسا، خاتم سازی، دستمال بازی عشایری و مراسم شب برات لاری ها در زمره این 10 اثر معنوی به ثبت رسیده به شمار می آیند.
امیری ادامه داد: تاکنون 37 اثر و آداب و رسوم استان فارس در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده و همچنان بر شمار این آثار افزوده می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اظهارداشت: برخی از آثار معنوی فارس مانند صنایع دستی، خوراک و پوشاک و یا آداب و رسوم فارس از جمله پخت آش کارده کازرون و یا تهیه مهیاوه لارستان ویژگی های منحصر به فردی دارد.
وی اضافه کرد: همچنین برخی از رسوم قدیمی و کهن این استان مانند تعویض پرچم سرخ حسینی و مراسم چهارشنبه سوری در قنات سعدی بیش از یک هزار سال قدمت دارد و همچنان با شور و هیجان خاصی برگزار می شود.
او ادامه داد: ثبت آثار و سنت های معنوی در حفظ و ماندگاری آنها تاثیر بسزایی دارد و فرصتی مغتنم برای معرفی این میراث معنوی در ابعاد ملی و بین المللی است.
به گفته امیری در حال حاضر حدود 50 پرونده میراث معنوی استان فارس در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است و هم اینک کارشناسان میراث فرهنگی فارس در حال فراهم کردن پرونده 15 اثر معنوی دیگر و ارسال آنها برای سپری کردن روند ثبت در فهرست ملی کشورمان هستند.
در حال حاضر فالوده شیرازی، جوک کاری، مراسم سینه زنی قطاری، منبت، دست بافته های فارس، پوشاک عشایری، مراسم عزاداری امام حسین (ع) در شهرستان های مختلف فارس از جمله استهبان- شیراز و زرقان از توابع شهرستان شیراز در فهرست ملی میراث معنوی کشورمان قرار دارند.
جوک کاری از هنرهای وابسته به چوب است که از ایجاد نقوش هندسی با استفاده از 2 تا سه رنگ چوب و کنار هم قرارگرفتن این نقوش با قطعات کوچک با مقطع های مختلف مثلث، مستطیل و لوزی به وجود می آید.
این هنر در روش کار به خاتم شباهت دارد با این تفاوت که جوک مثل خاتم تنها در روکاری به کار گرفته نمی شود.
تنوع طر ح های جوک بسیار زیاد است به گونه ای که هر طرحی را که بتوان با نقوش هندسی ایجاد کرد، می توان در این هنر به کار گرفت. از جوک در تزیین در، مبلمان، دور جعبه ها و قاب های منبت، خاتم کاری و معرق کاری استفاده می شود.
قدیمی ترین اثر جوک کاری در ایران بر روی منبر موجود در مسجد جامع عتیق شیراز صورت گرفته که به سده دوم هجری قمری و زمان یعقوب لیث صفاری باز می گردد.
کاربرد جوک در ساخت در و پنجره باعث شده که استفاده از این هنر رفته رفته در زندگی ها کمرنگ تر شود و اگر به این هنر توجه نشود ممکن است در آینده از بین برود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: