انتشار: ۱۶:۰۵ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۵
آیین یاد بود احمد ابراهیمی و حسین عمومی دو تن از استادان و ردیف دانان موسیقی ایرانی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی ؛ آیین یاد بود احمد ابراهیمی و حسین عمومی دو تن از استادان و ردیف دانان موسیقی ایرانی با حضور هنرمندان عرصه موسیقی عصر پنجشنبه ٧ مرداد در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

رضا موسی زاده دبیر اجرایی این مراسم با بیان اینکه نگاه ما به موسیقی باید نگاه تاریخی باشد، زیرا گذشته موسیقی ما موسیقی امروز را می سازد، اظهار کرد: نگاه تاریخی و عشق این اساتید موجب شد که اصالت موسیقی را به شاگردان خود بیاموزند. ، این اساتید پاسبان حفظ اصالت ومعنویت در هنر ردیف آواز ایران بودند.

سرپرست گروه فاخته افزود: امروزه اشکلاتی در موسیقی سرزمین ما وجود دارد و نیاز است عزیزانی چون این دو استاد پاسبان موسیقی ما باشند.

سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش های نیاوران دیگر سخنران این برنامه ضمن بیان اینکه عدم توجه صداوسیما به ردیف آوازی باعث شده آسیب های زیادی به این هنر وارد و موسیقی آوازی ایران در هجوم قرار گیرد، تصریح کرد: زمانی در تلویزیون برنامه ای تهیه شده بود که در آن آواز به شکل جدی با نوشتن گوشه های موسیقی پخش می شد و باعث شده بود مردم ما با ردیف های آوازی آشنا شوند. ولی امروزه متأسفانه ما از رادیو وتلویزیون موسیقی هایی که فقط ریتم های نا آشنا، غیر ایرانی ونامحسوس دارند می شنویم، که نیاز است رسانه ملی به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد.

فاضل جمشیدی خواننده موسیقی ایرانی نیز در سخنانی با اشاره به این نکته که خود ما دشمن آواز ایرانی هستیم، خاطرنشان کرد: امیدوارم رعایت فرمایش دکتر عمومی را بکنیم و آن این که آواز حد تحملی دارد. عمومی معتقد بود آواز ایرانی گوهری گرانبها است و نباید در هر جایی آن را  به گردن انداخت.

وی افزود: به یاد دارم روزی رفتم منزل دکتر عمومی تا صدایم را تست کند. بعد از آواز خواندنم  خطاب به من گفت خوب می خوانی فقط وقتی می آیی اینجا چه چه هایت را آویزان کن بعد بیا تو.

جمشیدی در پایان صحبت هایش با نقل خاطره ای به تاثیر جامعه بر هنرمند و هنرمند برجامعه اشاره کرد و گفت: آواز ایرانی ظرایف دارد. در حال حاضر  در آواز خیلی فقیریم و آواز به شدت در خطر است. لذت بردن ما و اهالی موسیقی از آن کافی نیست متاسفانه تمام جامعه را موسیقی ناسالم با خودش برده است.

محمود بختیاری، محمود رضوانی و فریبا داودی از دیگر سخنرانان این برنامه بودند که ضمن تقدیر از خدمات ارزنده این دو استاد ردیف آوازی ایران، درباره موسیقی و ردیف آوازی سخنانی بیان کردند. همچنین گروه موسیقی فاخته قطعاتی را برای مخاطبان اجرا کرد. اجرای قطعات آوازی با نوازندگی تار بهرام جمالی از دیگر برنامه های این آیین بود.

همچنین در این برنامه با حضور هنرمندانی چون شهرام ناظری، محمد سریر، حمیدرضا نوربخش، نادر گلچین، آذر سینا، علی جهان دار، پورامیدی پژوهشگر موسیقی و بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی، پیام و لوح تقدیری از طرف علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به خانواده احمد ابراهیمی و حسین عمویی اهدا شد.

در پایان برنامه کلیپی از صحبت های محمد رضا شجریان در اولین سالگرد دکتر عمومی پخش شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: