انتشار: ۱۷:۴۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
نخستین نشست خبری سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر صبح امروز 4 مرداد ماه برگزار شد.
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی ؛ در ابتدای این نشست سعید اسدی دبیر جشنواره گفت: در همین آغاز از حضور رسانه ها در جشنواره سی و چهارم سپاسگزاری می کنم و باید کیفیت همکاری با رسانه ها را در جشنواره سی و پنجم بهبود ببخشیم.

او افزود: در همین ابتدا باید چند نکته را بگویم. در ابتدا جشنواره سی و چهارم را که در سال گذشته برگزار کردیم کاری بسیار سخت و دشوار بود شبیه به تئاترمان که در آن معضلاتی تغییراتی در نحوه برگزاری جشنواره وجود داشت که امسال هم با تغییراتی مواجه هستیم. این تغییرات در ابتدا نگاه توسعه گرای تئاتر ما را نشان می دهد زیرا باید انواع تئاتر را در جامعه تولید کرد. یکی از اتفاقات بسیار مهم جشنواره سی و پنجم تغییری است که در بخش اجراهای محیطی اتفاق افتاده است.

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: با این عنوان که تئاتر خیابانی را در دل خود قرار داده است. تئاتر محیطی برآمده از خود تئاتر خیابانی است که در سال های پیش اجرا می شد. امسال با توجه به نیروهای تئاتر می شود تئاتر را به شکل وسیع تری در جامعه گسترش داد. تبدیل کردن محیط های شهری برای اجراهای محیطی یکی از تغییراتی است که در جشنواره امسال با آن روبرو هستیم. این تغییر نخستین بار است که در این فستیوال اتفاق می افتد و باید منتظر بلوغش در دوره های بعد باشیم.

سعید اسدی در توضیح تغییری که در بخش تئاتر خیابانی وجود دارد گفت: با توجه به مقدورات تئاتر صحنه ای قطعا این یک فرصت خوب برای هنرمندان تئاتر است که دیگرگونه های نمایشی را هم تجربه کنند. درواقع جشنواره باید این قابلیت را داشته باشد که امکانی برای توریسم فرهنگی ایجاد کند. باید گام اول را در این عرصه محکم برداریم تا سفرهای فرهنگی برای دیدن تئاتر در ایران فراهم شود.

اسدی افزود: تغییر بعدی در جشنواره امسال این است که سال گذشته بخشی را به جشنواره افزودیم که علاوه بر بخش اصلی جشنواره بخشی به وجود آمد که امکان تعامل بیشتر جشنواره تئاتر فجر را با تماشاخانه های خصوصی ایجاد می کرد این بخش با عنوان به علاوه فجر معرفی شد. امسال این عنوان را نگه داشته ایم چون پارسال ارزیابی مثبتی از این اتفاق داشتیم.

او ادامه داد: یکی از تغییرات به علاوه فجر این است که علاوه بر تماشاخانه های خصوصی تماشاخانه های دیگری هم می توانند در این قسمت شرکت کنند و به نظر من توسعه دادن این بخش می تواند قدم مثبتی در گسترش تئاتر باشد زیرا بخشی از تنش هایی که در زمینه تولید تئاتر و اجرا وجود دارد مربوط به مرکزگرایی تئاتر است که می توانیم با این روش این مرکزگرایی را از بین ببریم.

سعید اسدی در ادامه با اشاره به بخش فجر استانی گفت: امسال هم مانند سال گذشته بخش فجر استانی را برگزار خواهیم کرد. درواقع بخشی از جشنواره فجر در سایر استان ها می تواند اتفاق افتد و البته بخشی از تولیداتی که در استان ها شکل گرفته اند در یک تور تئاتر به اجرا درآیند این امکان امسال با برنامه ریزی و هدایت مناسب تری اتفاق می افتد. و نکته آخر آن که در فراخوان امسال جشنواره بخش تولیدات تازه های تئاتر ایران را حذف کرده ایم.

اسدی یادآور شد: تجارب سال های پیش نشان می دهد که ساختار تئاتر ایران برای هویت داشتن نیازمند یک جشنواره بوده است اما باید پذیرفت که تئاتر در ایران تغییر کرده است و نگاه به این شکل که آثاری که در جشنواره نمایش داده شده اند باید در سال آینده اجرای عمومی شوند تغییر پیدا کرده است.

او افزود: متاسفانه در 10 سال گذشته پژوهشی در این زمینه نداریم که در زمینه جامعه شناسی تئاتر و این که چقدر نگاه جشنواره ای نسبت به تئاتر تغییر کرده است را داشته باشیم. اما با این حال من چشم انداز مثبتی را در تئاتر ایران پیش بینی می کنم.

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر درباره حذف بخش تازه های تئاتر ایران گفت: جشنواره تئاتر فجر بنا بر تجربه گذشته در بخشی به نام تازه های تئاتر ایران هدفش تولید آثار تازه در تئاتر ایران بود و گویی مسیری برای گرفتن اجرای عمومی در نتیجه جشنواره تئاتر فجر را تحت الشعاع قرار می داد و این فستیوال را مانند یک تهیه کننده جلوه می داد. همه این ها باعث می شد تا تولیداتی که در این بخش وجود دارند در بازه زمانی محدودی تولید شوند که کیفیت مناسبی هم نداشتند. برگزاری مسابقه بین این آثار نیز استاندارد کافی را نداشت به همین خاطر امسال تصمیم گرفته شد تئاترهای تولید شده برای سال آینده را رصد کنیم و چند کار شاخص را برای جشنواره انتخاب کرده تا به عنوان اجرای نخستین در جشنواره اجرا شوند و در سال آینده نیز اجرای عمومی داشته باشند.

او افزود: بعضی تصور می کنند که این تغییر برای ذخیره کردن بودجه است اما امسال با حذف این بخش بودجه را تغییر نمی دهیم و هزینه آن را به بخش های دیگری اختصاص می دهیم.

در ادامه این نشست مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی درباره هدف از دعوت مجدد از سعید اسدی برای دبیری جشنواره امسال گفت: هدف از دعوت مجدد من از آقای اسدی این است که با تجربیات سال گذشته این انتظار از ایشان می رود که جشنواره امسال از هر لحاظ خوب و حرفه ای تر برگزار شود. امسال همچنان موسسات تک منظوره تئاتری در جشنواره حضور دارند که نقش شان جدی است. حضور گروه های خارج از تهران نیز در این جشنواره افزایش پیدا کرده است.

سعید اسدی درباره ضوابطی که برای پذیرش آثاری که جایگزین بخش تازه های تئاتر شده اند گفت: جنبه هنری در آثاری که به جای بخش تازه های تئاتر انتخاب می شوند در نظر گرفته خواهد شد و بنا بر خواست خود هنرمندان اگر آثار پذیرفته شده را بخواهند در بخش مسابقه هم اجرا کنند این موضوع مورد بررسی قرار می گیرد اما یکی دیگر از مواردی که در پذیرش این آثار مورد توجه قرار می گیرد افراد نام آشنا است به این معنا که اعتبار جشنواره این است که جشنواره از افرادی نام آشناتر استفاده کند زیرا می توانند برای جشنواره اعتبار کسب کرده برای همین ما تمایل به پذیرش آثار این دسته از هنرمندان داریم.

مهدی شفیعی درباره نظارت بر ارزشیابی آثار جشنواره فجر گفت: در حوزه ارزشیابی و نظارت با محدودیتی مواجه نیستیم سعی کردیم مبنای کار مصوبه شورای انقلاب فرهنگی باشد. این مصوبه محدودکننده نیست مگر این که در جایی سلیقه شخصی وارد شود که ما سعی کردیم سلایق شخصی را هم محدود کنیم.

اسدی پس از صحبت های شفیعی درباره ماهیت بخش به علاوه فجر یادآور شد : ماهیت بخش به علاوه فجر ارائه فرصت به مدیریت غیرجشنواره ای است این سهمی است که جشنواره فجر از اعتبار خود برای رونق بخشیدن به تماشاخانه ها می پردازد اگر قرار باشد ما برای برگزاری آثار این بخش دخالت کنیم دیگر به علاوه فجر استقلال نخواهد داشت اما این قسمت باید تحت قانون اجرایی جشنواره باشد و قوانین جشنواره را رعایت کند این موضوع به مدیریت تماشاخانه ها ابلاغ شده است.

او درباره استقرار هنرمندان شهرستانی که در زمان جشنواره به تهران می آیند گفت: با تعاملی که با سایر نهادها خواهیم داشت از مکان های استقراری که آنها در اختیار دارند در اختیار هنرمندان شهرستانی قرار می دهیم و دیگر مشکلات سال های گذشته را برای ماندن در تهران در زمان جشنواره نخواهند داشت.

او در مورد تعامل و همکاری با نهادهای دیگر برای برگزاری جشنواره گفت: سال گذشته تعامل خوبی با شهرداری داشتیم جلوه های محیطی بهتری را شهرداری برای ما محیا کرد که بسیار مثبت بود. ما خواهان این همکاری برای امسال نیز هستیم که البته در جو مشارکت درخواست های دیگری هم داشته ایم و امیدوارم که امسال این روند بهبود داشته باشد.

او افزود: اما درباره بودجه جشنواره باید بگویم که سال گذشته بلافاصله بعد از جشنواره ما هیچ طلبکاری نداشتیم و تعامل بسیار سازنده ای بین ما و شرکت کنندگان در جشنواره وجود داشت و ما در نهایت در دو قست بودجه را به آنها پرداخت کردیم. اما توقعی از مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم تا به جشنواره عنایت بیشتری داشته باشند و آن برآورد اصلی را برای ما محقق کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: