انتشار: ۱۵:۵۶ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک جلسه پرسش و پاسخ در آخرین روز اجلاس مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها گفت: در این معاونت، تمام تلاش ما این است که از فقر مفرط خارج شویم.
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، علی مرادخانی- معاون هنری وزارت ارشاد - در یک جلسه پرسش و پاسخ در آخرین روز اجلاس مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها حضور یافت.

او در این جلسه با بیان این‌که معاونت هنری وزارت ارشاد زیرمجموعه‌های گسترده‌ای دارد، به‌طوری که بعضا اداره‌های کل آن با هم متجانس نیستند، اظهار کرد: بخش موسیقی، تئاتر و تجسمی هر کدام با توجه به وضعیت و شرایط خاص خود فعالیت می‌کنند.

او به فقر موجود در معاونت هنری اشاره کرد و گفت: در حوزه معاونت هنری، تمام تلاش ما این است که از فقر مفرط معاونت خارج شویم؛ فقری که همیشه معاونت هنری با آن روبه‌رو بوده است. مشکل عمده این موضوع هم پروژه‌محور بودن برنامه‌ریزی در کشور است و این‌که بودجه‌ها براساس پروژه‌ها اختصاص می یابد.

معاون هنری وزیر ارشاد با اشاره به افزایش بودجه در سال 1395، تأکید کرد: برای سال ٩٥ توانستیم ٤٦ میلیارد تومان به بودجه اضافه کنیم، در حالی که این بودجه سال‌های قبل، ١٨ میلیارد تومان بود و امسال افزایش خوبی داشته است.

وی ادامه داد: حرکت‌های ما باید بیشتر به سمت مباحث زیرساختی باشد. قبلا رسم بر این بود که هر ١٥ روز، مدیران کل به تهران می‌آمدند و طرحی را هم با خود می‌آوردند و بودجه‌ای می‌گرفتند. اگر طرحی وجود دارد، باید هدف آن و نقطه پایانش مشخص باشد.

مرادخانی گفت: تلاش شده تا موضوع تفاهم‌نامه‌ها به یک فرهنگ تبدیل شود تا تکلیف در اول هر سال، در همه بخش‌ها مشخص شود. سال گذشته، سازمان مدیریت نتوانست بودجه را تأمین کند و هشت میلیارد تومان از بودجه باقی ماند که به امسال موکول شد.

معاون هنری وزیر درباره رعایت راهبردهای کلی کشور، بیان کرد: راهبرد اصلی این است که مشخصا مطابق اهداف کلان وزارتخانه کار کنیم تا در نهایت بدانیم برای هنر کشور چه کرده‌ایم. کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نسبت به کار دیگر وزارتخانه‌ها متفاوت و با کیفیت‌تر باشد. مثلا اگر تئاتری را حمایت می‌کنیم بتواند تأثیرگذاری داشته باشد و جریان ایجاد کند.

وی خطاب به مدیران کل ارشاد استان‌ها، گفت: وزارت ارشاد وزارتخانه‌ای حاکمیتی است و بیشتر نقش حمایتی دارد. بنابراین بهتر است اداره‌های کل برای برگزاری برنامه‌ها با بخش خصوصی وارد همکاری شوند تا باری از دوش دولت برداشته شود.

مرادخانی اظهار کرد: متأسفانه علاقه زیادی وجود دارد که خودمان همه کارها را انجام دهیم و کنسرت و جشنواره برگزار کنیم. اگر این رویه باشد، هر کدام از ما مجری بخش کوچکی از کارها خواهیم بود؛ اما اگر نقش حمایتی داشته باشیم، می‌توانیم کارهای بزرگی را رقم بزنیم.

معاون هنری وزیر با اشاره به وارد شدن هنر به سبد کالای خانواده‌ها در استان‌ها، ادامه داد: «حراج تهران» امسال ٢٣ میلیارد تومان فروش داشت، در استان‌ها هم باید از این دست کارها انجام شود.

مرادخانی درباره اختصاص ٢٠ درصد از بودجه معاونت به استان‌ها، گفت: اگر استانی خوب کار کند، ممکن است رقمی بالاتر از آن ٢٠ درصدی که در نظر گرفته شده را اختصاص دهیم. اگر این‌گونه فکر کنیم بسیار بهتر است در غیر این صورت، همه به یک رقم فکر می‌کنند که باید آن را به‌دست بیاورند و در نهایت هم صرف هزینه‌های جاری می‌شود.

او با اشاره به تکریم هنرمندان پیشکسوت، اظهار کرد: در برخی موارد برای بزرگان موسیقی نواحی، درجه یک هنری صادر می‌شود. برای مثال برای شیرمحمد اسپندار درجه یک هنری صادر شده است. مراتب علمی باید بالا برود و بالا رفتن سن نمی‌تواند درجه یک هنری برای کسی به ارمغان بیاورد.

وی درباره جایگاه بنیاد رودکی و همکاری‌هایی که با استان‌ها می‌تواند داشته باشد نیز گفت: بنیاد رودکی تنها بنیاد قانونی فرهنگی هنری کشور است که مصوبه مجلس را دارد. هیچ بنیادی در کشور نداریم که مصوبه مجلس را داشته باشد. این بنیاد می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند. اگر جایی مشکل قانونی وجود دارد، بهترین راهکار، مراجعه به بنیاد رودکی است که می‌تواند مجموعه‌ای از کارها را حل و فصل کند.

در پایان این جلسه، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، پیشنهادها و ابهام‌های خود را با معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان گذاشتند و پاسخ های خود را دریافت کردند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: