انتشار: ۱۸:۵۳ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
شانزدهمین جشن حافظ در حالی برگزار شد و برندگان خود را شناخت که بسیاری از کسانی که روی سن حاضر شدند، از عباس کیارستمی نام برده و یاد او را گرامی داشتند.
به گزارش سرویس سینما وتئاتر تابناک فرهنگی ؛ شانزدهمین جشن حافظ شب گذشته(شنبه) با حضور اهالی سینما و تلویزیون در تالار وزارت کشور برگزار شد.
در ابتدای این مراسم پس از پخش یک نماهنگ از دوره های گذشته این جشن، طبق روال سال های گذشته که یکی از بازیگران مراسم را آغاز می کند.
آزاده صمدی روی صحنه آمد و گفت: خوشحالیم که در این جشن حضور داریم زیرا جشن حافظ مراسمی است که هنرمندان از صمیم قلب در آن حضور پیدا می کنند و برای موفقیت هم دست می زنند.
پس از صحبت های وی، حجت اشرف زاده دو ترانه «ماه و ماهی» و «یاد یار» را به یاد هنرمندان درگذشته سینما خواند.
سپس علی معلم مدیر مسئول ماهنامه «دنیای تصویر» و دبیر شانزدهمین جشن حافظ به روی صحنه آمد و گفت: خوشحالم که با تمام تنگ نظری ها و حسدها این جشن، شانزدهمین دوره خود را برگزار می کند.
وی افزود: در ابتدای مراسم بر خود واجب می دانم تا یاد و خاطر مرحوم عباس کیارستمی را گرامی بدارم، شخصی که شاید بدون اغراق یکی از 100 فیلمساز برتر کشور بود. امیدوارم بتوانیم شانزدهمین جشن حافظ را هم به خوبی برگزار کنیم.

**نخستین نشان عباس کیارستمی برای شهرام مکری
در ادامه مراسم مسعود کیمیایی روی سن آمد و گفت: هم نسلان من روزهای بدی را سپری می کنند و همه سیاه پوشیم برای عباس کیارستمی و جمشید ارجمند.
وی با اشاره به اهمیت عباس کیارستمی در سینمای جهان افزود: او یک سینمای خاص را به جهان پیشنهاد کرد و جهان آن را پذیرفت. او با کودکان و انسان فیلم ساخت.
سپس شهرام مکری کارگردان جوان سینما نشان عباس کیارستمی را توسط مسعود کیمیایی دریافت کرد.
وی در سخنانی گفت: از آنجا که برای بخش فیلمنامه نامزد بودم فکر کردم برای آن روی سن دعوت شوم اما اکنون که این نشان را می گیرم از بابت دریافت آن خیلی خوشحالم.
مکری افزود: کیارستمی همیشه برای سینمای ایران در دنیا اعتبار بوده و نبودنش هم به من و جشن حافظ اعتبار می دهد.

** تندیس بهترین فیلم مستند
در ادامه بهروز افخمی به همراه فریدن جیرانی روی صحنه آمدند تا جایزه بهترین فیلم مستند را اهدا کنند.
تندیس اول این بخش به آرش لاهوتی برای فیلم «راننده و روباه» رسید که در مراسم حضور نداشت. تندیس دوم نیز به لقمان خالدی برای فیلم «فصل هرس» رسید.
او پس از دریافت تندیس با بیان اینکه یک بار دیگر این تندیس را دریافت کردم، گفت: فیلم من در برنامه «هفت» توسط آقای افخمی به شدت نقد منفی شد و جالب است که حالا این تندیس را از دست او می گیرم.
افخمی نیز در جواب خالدی گفت: این فیلم را خیلی دوست داشتم احتمالا آن روز داشتم ادای مسعود فراستی را در می آوردم.

** مهران مدیری بهترین چهره تلویزیونی
سپس جمشید گرگین و سروش صحت برای بخش بهترین چهره تلویزیونی روی صحنه آمدند و جایزه این بخش را به مهران مدیری دادند.
مدیری پس از دریافت تندیس خود گفت: به علت سرمایی شدید و تب و لرز باید مراسم را ترک کنم فقط جا دارد از علی معلم و آذر معماریان برای برگزاری این جشن که می دانم با مشقت فراوان آن را برگزار کرده اند تشکر کنم.
رامبد جوان(خندوانه)، عادل فردوسی پور(نود)، مهران مدیری(دورهمی)، رضا رشیدپور (دید در شب) و احسان علیخانی(ماه عسل) نامزدهای این بخش بودند.
در ادامه جایزه بهترین دستاورد هنری هم به بهرام دهقانی برای تدوین فیلم «ابد و یک روز» اهدا شد.
وی جایزه خود را از نیوشا ضیغمی و الهام حمیدی دریافت کرد.

** علی نصیریان بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی
ایرج راد و داریوش ارجمند در ادامه برنامه برای اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد درام تلویزیون روی صحنه آمدند و این جایزه را به علی نصیریان برای ایفای نقش «بزرگ آقا» در سریال «شهرزاد» اهدا کردند.
نصیریان پس از دریافت تندیس جشن حافظ، گفت: تمام اتفاقات خوب در حوزه فرهنگ و هنر بدست مردم رخ داده و این جشن نیز اینگونه است. فرهنگ مثل آب است و همیشه می جوشدف بنابرانی هیچ سدی نمی تواند جلوی آن را بگیرد.

** تجلیل از جمشید هاشم پور
در ادامه مراسم، جایزه یک عمر فعالیت هنری به جمشید هاشم پور بازیگر سینما رسید. سعید راد و فرامرز قریبیان این جایزه را اهدا کردند.
قریبیان جایزه حافظ را معتبرترین جایزه ایران دانست زیرا به گفته وی هیچ جهت گیری ندارد.
بازیگر فیلم سینمایی «رد پای گرگ» افزود: هاشم پور بیش از نیم قرن است که در سینما کار می کند و یکی از بزرگان سینمای ایران است.
سعید راد نیز گفت: گاهی افرادی وارد سینما می شوند که آن دوران را می سازند. به جرات می گویم هاشم پور نیز بخشی از سینمای ما را ساخت.
جمشید هاشم پور نیز پس از دریافت تندیس حافظ، گفت: در مورد یک قشر صحبت نشده است و آن کارگردانان سینمای ایران هستند؛ کسانی که سینمای ایران را می سازند.
وی در ادامه اسامی تمام کارگردانانی که در طول 50 سال فعالیت هنری با آنها کار کرده بود را قرائت کرد.

** سعید روستایی باز هم جایزه گرفت
در ادامه این مراسم جایزه بهترین فیلمنامه سینمایی به سعید روستایی برای فیلم سینمایی «ابد و یک روز» اهدا شد.
او جایزه خود را از دست سیروس الوند و یدالله صمدی دریافت کرد و گفت: با اجازه خانواده ام عوامل فیلم و با احترام به داریوش مهرجویی این هدیه را به روح عباس کیارستمی اهدا می کنم.

** جایزه بهترین فیلمنامه تلویزیونی برای «کیمیا»
سپس جایزه بهترین فیلمنامه تلویزیونی توسط شیلا خداداد و مریم معصومی به مسعود بهبهانی برای «کیمیا» اهدا شد.
بهبهانی با بیان اینکه تلویزیون از این مراسم ها بی نصیب است، گفت: اگر فیلمنامه جان می گیرد به همت کارگردان و بازیگران و دیگر عوامل یک اثر این اتفاق می افتد.

** کریستف رضاعی جایزه موسیقی فیلم را برد
جایزه بهترین موسیقی فیلم توسط کمند امیر سلیمانی و مهران غفوریان به کریستف رضاعی برای «در دنیای تو ساعت چند است؟» اهدا شد.

** بهترین بازیگر کمدی مرد تلویزیونی از پایتخت انتخاب شد
در ادامه مراسم میلاد کی مرام و لیلا اوتادی جایزه بهترین بازیگر مرد کمدی را به احمد مهرانفر برای سریال «پایتخت 4» اهدا کردند.
مهرانفر پس از دریافت تندیس حافظ، گفت: بسیار خسته هستم زیرا از سر فیلمبرداری آمده ام، حتی نهار هم نخورده ام.

**نسرین نصرتی بهترین بازیگر زن کمدی
سپس مرجان گلچین و الیکا عبدالرزاقی برای اهدای جایزه بهترین بازیگر زن کمدی به روی صحنه آمدند و باز هم این تندیس به بازیگری از سریال «پایتخت 4» تقدیم شد. نشان حافظ در این بخش به نسرین نصرتی اهدا شد که وی گفت: این جایزه را به نمایندگی از تمام عوامل «پایتخت 4» دریافت می کنم.

** مهتاب کرامتی و پریناز ایزدیار بهترین بازیگران زن
در ادامه جایزه بهترین بازیگر زن سینمایی به مهتاب کرامتی برای ایفای نقش در «عصر یخبندان» و پریناز ایزدیار برای ایفای نقش در فیلم «ابد و یک روز» اهدا شد.
کرامتی که تندیس خود را از دست آنا نعمتی و مسعود رایگان دریافت کرد، گفت: این جایزه برایم بسیار ارزشمند است.
پریناز ایزدیار هم گفت: از سعید ملکان و سعید روستایی برای انتخابم برای ایفای نقش در «ابد و یک روز» متشکرم.

** تندیس بهترین ترانه برای سالار عقیلی
محمد سریر و افشین یداللهی تندیس حافظ بهترین ترانه را به سالار عقیلی برای ترانه «معمای شاه» تقدیم کردند.
عقیلی پس از دریافت جایزه خود، گفت: این تندیس را من از مردم ایران گرفته ام و همیشه مدیون آنها هستم.

** جایزه ویژه برای «نهنگ عنبر»
رضا عطاران و دانیال حکیمی برای اهدای جایزه ویژه هیات داوران روی سن آمدند. این جایزه به سامان مقدم برای تهیه کنندگی «نهنگ عنبر» رسید.
رضا عطاران گفت: منتظر «نهنگ عنبر 2» باشید. امروز هم سر فیلمبرداری بودیم. در ادامه تعدادی از عوامل «نهنگ عنبر» روی صحنه آمدند تا عکس دست جمعی بگیرند.

** «شهرزاد» بهترین سریال شد
عبدالله اسکندری و بهنوش طباطبایی برای اهدای جایزه بهترین مجموعه تلویزیونی روی سن آمدند.
جایزه بهترین مجموعه به سریال «شهرزاد» رسید.

** اسکندری، بهترین بازیگر زن درام
جایزه بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی به ستاره اسکندری برای بازی در سریال «دندون طلا» تقدیم شد.

** بهترین بازیگران مرد سینما؛ اصلانی و محمدزاده
سپس پوریا پورسرخ و لیندا کیانی برای اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد سینما روی سن آمدند و این جایزه بطور مشترک به فرهاد اصلانی برای بازی در «کوچه بی نام» و «دوران عاشقی» و نوید محمدزاده برای بازی در «ابد و یک روز» رسید.

** تندیس بهترین کارگردانی برای حسن فتحی
حسن فتحی برای کارگردانی سریال «شهرزاد» بهترین کارگردان تلویزیونی تندیس حافظ گرفت.

** علیرضا رئیسیان بهترین کارگردان سینما
در ادامه افسانه بایگان و آزاده زارعی برای اهدای جایزه بهترین کارگردان سینما روی سن آمدند و این جایزه را به علیرضا رئیسیان برای کارگردانی «دوران عاشقی» اهدا کردند.

** «ابد و یک روز» بهترین فیلم سینمایی
تندیس حافظ برای این بخش به سعید ملکان برای تهیه کنندگی «ابد و یک روز» رسید.
شانزدهمین جشن حافظ شامگاه شنبه با یک ساعت و نیم تاخیر یعنی ساعت 22 آغاز شد و ساعت 2:30 بامداد یکشنبه پایان یافت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: