انتشار: ۱۶:۰۸ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
دبیر هنری سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره از حذف جایزه نقدی این جشنواره خبر داد و گفت: برگزیدگان امسال جشنواره فرصت یکساله ارائه و انتشار اثر در حوزه هنری را پیدا خواهند کرد.
نشست خبری سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره صبح امروز در تالار مرحوم امیرحسین فردی حوزه هنری با حضور سعید بیابانکی دبیر هنری جشنواره و محمد کرم‌اللهی دبیر اجرایی این جشنواره برگزار شد.

در این نشست خبری سعید بیابانکی با اشاره به سابقه برگزاری این جشنواره، اظهار داشت: جشنواره شعر و داستان جوان به صورت چرخشی و هر ساله در یکی از استانهای کشور برگزار می شود و شرط شرکت در آن نیز داشتن حداکثر ۳۰ سال سن است و به همین اعتبار جشنواره‌ای مختص جوانان به شمار می‌رود و منطبق با اهداف حوزه هنری در راستای کشف استعدادهای جوان اجرا می‌شود.

رقابت برسر جایزه نقدی برای شعر و داستان مضر است

وی ادامه داد: در سال‌هایی که خودم در این جشنواره حضور داشتم، حس می‌کردم که جشنواره به رقابتی بر سر یک جایزه مادی مبدل شده است. شاید این مسئله فی نفسه بد نباشد اما در مورد شعر و داستان مضر است به همین خاطر با تعدادی از دوستان شاعر و نویسنده صحبت کردیم و به فرمولی رسیدیم که بر اساس آن جشنواره از رقابت مادی خارج شده و به نوعی اعتبار معنوی دست پیدا کند.

بیابانکی افزود: در شیوه جدید همه حاضران در جشنواره مبلغی را به عنوان هدیه و پاداش حضور در مرحله نهایی دریافت می‌کنند اما افراد برگزیده به جای هدیه مادی، صاحب فرصت یکساله ارائه اثر به مرکز آفرینش‌های حوزه هنری می‌شوند تا در صورت تایید، منتشر شود.

وی تصریح کرد: کتابی که این دوستان در مدت یک سال فرصت ارائه آن را دارند باید در بخش شعر حداقل شامل ۵۰ اثر و در بخش داستان حداقل ۲۰ داستان را در برگیرند و مورد تایید کارشناسان مرکز آفرینش ها نیز قرار بگیرند. به نظرم این شیوه باعث می شود تا شرکت کنندگان در جشنواره بیشتر از آنکه به فکر جایزه مادی باشند، به فکر خوانده و شنیده شدن آثارشان باشند. در واقع ما از یک رقابت مادی به سمت رقابتی که به آموختن شاعران و نویسندگان جوان کمک می کند حرکت کرده ایم.

حذف بخش رمان از جشنواره

دبیر هنری این دوره از جشنواره در ادامه به حضور ۲ هزار و ۱۱۴ اثر از ۴۷۶ جوان در این جشنواره اشاره کرد و گفت: در بخش ترانه و سرود ۲۴۳ اثر از ۸۰ شاعر، در بخش شعر کودک ۱۰۶ اثر از ۴۳ شاعر، در بخش شعر کلاسیک ۸۲۰ اثر از ۱۹۵ شاعر، در بخش شعر نو ۵۲۶ اثر از ۱۴۱ شاعر به دست ما رسید. در بخش داستان کوتاه ۳۲۵ اثر از ۱۶۳ نفر و در بخش داستان کوتاه کودک و نوجوان نیز ۹۴ اثر از ۵۷ نویسنده به ما رسیده است. همچنین جشنواره امسال بخش رمان را از جشنواره حذف کرد که علت آن وجود برنامه‌های مشابه در این زمینه در حوزه هنری است.

بیابانکی ادامه داد: از میان این آثار ۲۱ نفر در بخش ترانه و سرود، ۱۹ نفر در بخش داستان کوتاه بزرگسال، ۱۰ نفر در بخش داستان کوتاه کودک و نوجوان، ۳۴ نفر در بخش شعر کلاسیک، ۳۵ نفر در بخش شعر نو و نیمایی، ۸ نفر در بخش شعر کودک و نوجوان در جشنواره حاضر هستند که شامل ۳۶ مرد و ۴۸ زن می شوند.

به گفته وی، در اختتامیه این جشنواره ۱۰ نفر گواهی فرصت ارائه اثر را به دست خواهند آورد که به ترتیب شامل ۳ نفر در بخش داستان کوتاه بزرگسال، یک نفر در داستان کوتاه کودک و نوجوان، ۳ نفر در شعر کلاسیک، یک نفر در شعر کودک و ۲ نفر در شعر آزاد خواهند بود.

قزوین یکی از پایه‌های فرهنگی ایران است

همچنین در این نشست خبری، محمد کرم‌اللهی نیز در سخنانی عنوان کرد: قزوین یکی از پایه‌های فرهنگی ایران و یکی از مراکز بزرگ دانشگاهی کشور نیز هست و به همین خاطر پتانسیل فعالیت ادبی جوانان در آن بسیار مهیاتر از سایر بخش های کشور است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های اجرایی جشنواره، گفت: امسال در جشنواره ۳ کارگاه داستان، شعر کودک و نوجوان و شعر و ترانه تعریف شده است که هر کدام در دو نوبت اجرا می شود. ما همچنین برنامه افتتاحیه را خلاصه دیده‌ایم اما در کارگاه‌ها طی ۶ ساعت فرصتی فراهم کرده‌ایم تا شاعران و نویسندگان جوان بتوانند به ارائه آثار خود بپردازند.

کرم اللهی همچنین از برگزاری محفل شعر اردیبهشت شعر مینودری شامل شب شعر بزرگ با حضور ۱۲۷ شاعر و ادیب از سراسر کشور در حاشیه این جشنواره خبر داد و گفت: امسال برای حضور ۲۵۰ نفر در کارگاه‌های جشنواره برنامه ریزی شده است.

تجلیل از مفاخر ادبی استان قزوین

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مراسم تجلیل از مفاخر ادبی استان قزوین در این جشنواره اشاره کرد و گفت: در افتتاحیه جشنواره از تلاش های دکتر قاسم انصاری پژوهشگر ادبی و نیز محمد علی حضرتی‌ها و امیر عاملی از شاعران استان تجلیل خواهد شد.

همچنین از برخی از زحمت‌کشان عرصه فعالیت های فرهنگی استان از جمله سعید عاشقی و علی قانع نیز در این مراسم تجلیل می شود.

وی ادامه داد: در پایان هر یک از کارگاهها نیز، یکی از مفاخر ادبی استان مورد تجلیل قرار گرفته و آثار آنها به حاضران اهدا می شود.

در مراسم اختتامیه نیز از ۳ استاد ادبیات استان شامل حمید عابدی‌ها و نیز دکتر سمیع‌زاده و دکتر قافله‌باشی تجلیل خواهد شد.

سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره از صبح فردا دوشنبه به مدت ۲ روز در استان قزوین آغاز به کار خواهد کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: