انتشار: ۱۰:۵۵ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
مدیرعامل مؤسسه منادی تربیت از بیست و سومین دوره حضور این مؤسسه در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: معتقدم باید کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان به جهت اهمیت بالایی که دارند در نمایشگاه دیگری و مستقل از نمایشگاه کتاب بزرگسالان عرضه شوند.
محمود سمیاری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: مؤسسه منادی تربیت امسال با 300 عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف داستان، شعر، رمان، آموزشی، دینی، مهارت‌های اجتماعی و ... در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهد یافت.

جداسازی نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان
 
وی با بیان این‌که 100 عنوان از این کتاب‌ها برای نخستین‌بار در نمایشگاه عرضه خواهند شد، گفت: «افسانه فلک‌الافلاک»، «افسانه ادیانه»، «پرورش و آموزش خانواده در پرتو قرآن و حدیث»، «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»، «مجموعه 4 جلدی چگونه به دانش‌آموزان کمک کنیم»، «مجموعه داستان‌های مثنوی طاقدیس» و «مجموعه داستان‌های مثنوی معنوی» عناوین برخی از این آثار را تشکیل می‌دهند.
 
مدیر مؤسسه منادی تربیت در پاسخ به این پرسش که «پیش‌بینی می‌کنید کدام اثر از آثار این مؤسسه با استقبال چشمگیر بازدیدکنندگان مواجه شود؟» گفت: خوشبختانه همه کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان ما به دلیل این‌که مفاهیم را به‌گونه‌ای ملموس و متناسب با ذوق و سلیقه دانش‌آموزان منتقل می‌کنند، همواره با استقبال چشمگیری مواجه می‌‌شوند؛ نکته قابل توجه این است که بسیاری از این مفاهیم در آموزش‌های رسمی کشور نیز دنبال می‌شوند.
 
وی در ادامه سخنانش، افزود: در حوزه بزرگسال، پیش‌بینی می‌کنم کتاب «پرورش و آموزش خانواده در پرتو قرآن و حدیث» با اقبال خوبی مواجه شود؛ این اثر که به کوشش حسین رودسری به رشته تحریر در آمده حدود 700 نکته تربیتی از دیدگاه قرآن و حدیث دربردارد.
 
سمیاری در پاسخ به این پرسش که «آیا به جز عرضه کتاب در غرفه خود، فعالیت جنبی دیگری نیز خواهید داشت؟» گفت: ما در داخل غرفه مؤسسه منادی تربیت شخصیت‌های داستانی کتاب‌هایی را که خودمان منتشر کرده‌ایم، در قالب اِلِمان‌هایی از تزئین غرفه قرار خواهیم داد. همچنین از مؤلفان حوزه کودک و نوجوان دعوت می‌کنیم تا در غرفه حضور یابند و از نزدیک با مخاطبان آثارشان ارتباط برقرار کنند.
 
مدیرعامل مؤسسه منادی تربیت افزود: برگزاری میز نقاشی و کتابخوانی و همچنین نمایش فیلم و انیمیشن از محتوای کتاب‌هایی که منتشر کرده‌ایم، از دیگر اقدامات جنبی این مؤسسه در نمایشگاه امسال به شمار می‌آیند. به طور مثال می‌کوشیم محتوای کتاب «شب‌های شیرین» اثر محمد میرکیانی را در قالب انیمیشن به نمایش بگذاریم.
 
وی در پاسخ به این پرسش که «به نظر شما نقاط قوت و ضعف نمایشگاه کتاب تهران چیست؟» اظهار کرد: در مجموع برگزاری نمایشگاه کتاب به عنوان یک رویداد عظیم فرهنگی کشور، از نقاط قوت این نمایشگاه محسوب می‌شود. وقتی زمان برپایی نمایشگاه کتاب تهران فرا می‌رسد گویا همه انتظار آغاز این رویداد فرهنگی را به جان می‌کشند؛ این انتظار، انتظار مثبت و دلنوازی است که هر سال در حوزه کتاب شاهد آن هستیم.
 
سمیاری در ادامه سخنانش، گفت: با بازگشایی نمایشگاه کتاب تهران افراد همه آنچه را که در حوزه کتاب نیاز دارند، به صورت یکجا تهیه می کنند. همچنین در طول برپایی نمایشگاه می‌توانند با ناشران سراسر کشور، عناوین فراوان کتاب‌ها و سایر محصولات فرهنگی آشنا شوند.
 
مدیرعامل مؤسسه منادی تربیت ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران محفل آشنایی و دیدار با پدیدآورندگان آثار اعم از تصویرگران، ناشران، مؤلفان و طراحان است. همچنین نمایشگاه کتاب تهران از نظر اقتصادی نیز برای مخاطبان و بازدیدکنندگان فرصت مغتنمی است چرا که با تخفیف مناسبی که ناشران در اختیار آنها قرار می‌دهند، می‌توانند با کمترین هزینه کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند.
 
وی با بیان این‌که البته هر پدیده در کنار نقاط  قوت خود می‌تواند ضعف‌هایی هم داشته باشد، گفت: هر چه در مطلوب‌تر برگزار کردن نمایشگاه کتاب تهران برنامه‌ریزی صورت بگیرد، بدون تردید می‌توان به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی امیدوار بود.
 
سمیاری توضیح داد: معتقدم باید محل غرفه‌های کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران از زیر چادرهایی که در آنها احتمال بروز آسیب‌های فراوان وجود دارد، به فضای مناسب‌تری منتقل یابند؛ چرا که در این صورت امکان فضاسازی بیشتر برای کتاب کودک و نوجوان فراهم می‌شود.
 
مدیرعامل مؤسسه منادی تربیت عنوان کرد: متأسفانه امسال برخی ناشران از گران شدن اجاره بهای غرفه‌ها گله‌مند هستند؛ این معضل فرصت حضور بسیاری از ناشران در نمایشگاه کتاب تهران را از بین می‌برد و محدودیت‌هایی برای ناشران حاضر در نمایشگاه به وجود می‌آورد؛ تمامی این مشکلات زمینه متضرر شدن مخاطبان را فراهم می‌کنند.
 
وی اظهار کرد: معتقدم اردیبهشت‌ماه زمان مناسبی برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران نیست، چرا که دانش‌آموزان در این مقطع زمانی از سال، خود را برای امتحانات پایان سال آماده می‌کنند و بیشتر متمرکز در کتاب‌های درسی هستند به همین دلیل شاید فرصت حضور در نمایشگاه را پیدا نکنند. بنابراین، پیشنهاد می‌کنم نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان به دلیل اهمیتی بالایی که دارد از نمایشگاه کتاب بزرگسال جدا شود و در فصل تابستان که دانش‌آموزان اوقات فراغت بیشتری دارند، برگزار شود.
 
سمیاری در پایان سخنانش، گفت: درست است که سیاستگذاری واگذاری بخشی از امور نمایشگاه کتاب تهران در این دوره از نمایشگاه اِعمال شده است اما به نظرم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نظارت خود را در این قسمت پُررنگ‌تر ، شفاف‌تر و راهبردی‌تر کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: