انتشار: ۲۳:۱۵ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی:

هر شب یک صندلی برای رئیس صدا و سیما خالی است

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی نامه ای خطاب به رئیس صدا و سیما با عنوان «هر شب، یک صندلی در تماشاخانه های تهران برای شما خالی است» منتشر کرد.
به گزارش سرویس سینما و تئاتر تابناک فرهنگی به نقل از ایران تئاتر، در متن نامه ارمغان بهداروند خطاب به عبدالعلی علی عسگری آمده است: تئاتر در هر روزگاری رسانه بوده است، رسانه ای که در این روزگارِ پررسانه، مخاطب دارد. رسالت هر رسانه ای را همان رسانه تعیین می کند. همین که بتوانی پاسخ چه باشی، چگونه باشی، چرا باشی و چقدر باشی را دست و پا کنی یعنی توانسته ای خودت باشی و کمتر به دیگران شباهت داشته باشی.
وی در بخش دیگر نامه خود می افزاید: تئاتر رسانه ای است که بیشتر از هرچیز شبیه خودش است. در همین بی شباهتی است که مخاطب تئاتر، کنجکاوانه به تماشا می نشیند تا بیاموزد که بیاموزاند، بخندد تا بخنداند، بگرید تا بگریاند و هر چیز دیگری را که رسانه بر آن عهد بسته است. تئاتر، تولید فکر است، کارگاه اندیشه و میدان رویارویی اذهان. آن چه که روی آن صحنه اتفاق می افتد، بازآفرینشی از اتفاقات همان روزگار و دیگر روزگاران است. با این همه چگونه می توان رسانه بود اما رسانه ای نداشت! رسانه ای که از تو بگوید، از تو بنویسید و تو باشد.
وی ادامه می دهد: سال ها پیش، که نه این همه شبکه تلویزیونی بود و نه این همه تئاتر، مجال بیشتری برای تئاتر و تماشایش در تلویزیون بود. تله تئاترهایی که عموماً اجرای متون نمایشی غیر ایرانی بود با بازیگرانی که هر کدام در خاطره جمعی ما ارتفاعی داشتند. تلویزیونِ آن روزها به تئاتر اعتقاد داشت و جویای حال رسانه ای بود که برای خودش و به نام خودش در و دیواری نداشت. نداشت اما حتماً این جمله را شنیده اید که: راه که بیفتیم ترسمان خواهد ریخت! تئاتر به همان شکل و شمایل باقی نماند.کتاب شد، دانشگاه شد، جشنواره شد، آموزشگاه شد، آکادمی شد، دارو شد، تماشاخانه شد و هزار چیز دیگر ... حالا به همان اندازه که از تئاترهای تلویزیون خاطره داریم، از تلویزیون سپاسگزاریم.
در بخش دیگری از نامه مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی به رئیس صدا و سیما آمده است: تکثیر سلولی تئاتر و تماشاخانه های تئاتر به ارزانی به دست نیامده است. افزایش صندلی های تئاتر، دانش آموختگان تئاتر، چند اجرایی شدن سالن ها، بسامد بسیارِ خبرهای تئاتریِ سایت ها و خبرگزاری ها، تئاتر بین الملل و ... حاصل همان اعتقادی است که به این روزها امیدوار بود.
بهداروند می افزاید: همه چیز شاید شبیه بایدها نیست و هنوز تا رسیدن به دلخواه خویش، روزها و شب ها دوریم؛ اما خیلی دلم می خواهد به همین بضاعت اندک، فرصت قرابت تلویزیون و تئاتر را یادآوری کنم؛ به اینکه حالا تئاتر هم می تواند رسانه تلویزیون باشد. فرصت مغتنمی است که هر چند به تأخیر اما به رییس سازمان صدا و سیما خوش آمد بگوییم و همین اندک بضاعت را با او در میان بگذاریم. او را به دیدن تئاتر دعوت کنیم. به تماشای تئاتری که نه «90» دارد نه «هفت»، نه شبکه و نه آنتنِ بعد از نیمه شب حتی!
وی در پایان نامه خود آورده است: با این همه اما برادر ارجمند آقای دکتر عسگری! هر شب، یک صندلی در تماشاخانه های تهران برای شما خالی است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: