انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
جلسه‌­ی کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح پیش­نویس سند معماری و شهرسازی اسلامی ـ ایرانی برگزار شد.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی ؛ محمدحسین ایمانی خوشخو ـ رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ با اشاره به ضرورت تهیه‌ی سند یا راه ­حلی برای معماری و شهرسازی، گفت: متأسفانه در معماری و شهرسازی ما آشفتگی و نابسامانی وجود دارد. در این سال­‌ها بخش مهمی از داشته‌­های معماری ما از بین رفته و سند معماری و شهرسازی برای نظم و سامان دادن به این آشفتگی و هماهنگی نهادها و دستگاه‌های مسوول تهیه شده است.

او با تأکید بر استفاده از نظرات کارشناسی معماران، استادان و نهادهای مرتبط، گفت: کارگروه ویژه­‌ای در کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌و­گوهایی نظرات کارشناسی معماران، استادان و نهادهای گوناگون مانند وزارت راه و شهرسازی و صاحب‌نظران علاقه‌مند را جمع­‌آوری کرد و این پیش­نویس نتیجه‌ی این نظرات است. نمی­‌توان گفت این سند صد­در­صد بی­‌نقص است، اما تا اندازه­‌ی زیادی موثر است و تصویب آن می‌­تواند یک آغاز برای جلوگیری از آشفتگی در زمینه معماری باشد و با اجرای آن نهادها و بخش خصوصی مرتبط با معماری و شهرسازی با یکدیگر هماهنگ خواهند شد.

وی ادامه داد: این سند یا راه­ حل می‌­تواند مانند یک ترمز، نابسامانی و آشفتگی معماری و شهرسازی را متوقف کند تا این وضعیت ادامه پیدا نکند و سپس با اجرای راهکارهای پیشنهادی سمت و سوی معماری کشور در جهت اهداف مشخص شده که بر پایه ریشه‌های دینی و ملی هدف‌گذاری شده تنظیم شود. ساختار سند هم براساس ساختار رایج اسناد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم شده است.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: یکی از دلایلی که سبب شده معماری ما به نتیجه نرسد، این باور است که در زندگی امروز نمی‌توانیم معماری گذشته را داشته باشیم و به ناچار، تخریب سنت را در دستور کار قرار دادیم. در حالی که بسیاری از کشورهای غربی با تخریب سنت به مدرنیته و تجدد نرسیدند، بلکه سنت­‌ها را حفظ کردند؛ اما ما مکان­‌ها و معماری گذشته را از بین می‌بریم و به جای آن‌ها فضاهایی فاقد حس تعلق ساخته می‌شود.

ایمانی خوشخو افزود: سند معماری و شهرسازی اسلامی ـ ایرانی و سند موسیقی مراحل نهایی را برای ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی طی می‌کنند و کارگروه ویژه‌­ای نیز برای تهیه­‌ی سند تئاتر کشور در کمیسیون هنر و معماری شورای انقلاب فرهنگی تشکیل شده است.

در این جلسه، گزارشی از وضعیت معماری و شهرسازی گذشته و معاصر کشور با نمایش تصاویر و کلیات پیش­نویس سند ارائه شد و اعضای کمیسیون هنر و معماری نظرات و پیشنهادهای خود را بیان کردند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: