انتشار: ۲۰:۲۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
مراسم اختتامیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عصر امروز شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه در ضلع جنوبی مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.
به گزارش تابناک، محمدباقر قالیباف شهردار تهران در این مراسم ضمن تبریک عید سعید مبعث گفت: به نظر می‌رسد که وقتی به عمق موضوع کتاب و کتابخوانی نگاه می‌کنیم بحث آگاهی و آگاهی بخشیدن به جامعه مهم‌ترین رسالت کسانی است که قرآن و آموزه‌های اهل بیت را به مردم آموزش می‌دهند.

وی ادامه داد: همیشه سئوال است که چرا معجزه پیامبر اسلام (ص) کتاب است. در پاسخ باید بگویم که کتاب و کتابخوانی مهم‌ترین اثری است که در زندگی انسان‌ها و تاریخ بشر جاودانه شده است. خواندن، انسان را به اشرف مخلوقات تبدیل می‌کند. این مسیر الهی است که انسان را به رستگاری می‌رساند و این اتفاق بزرگ به دست عزیزان اهل قلم و‌ اندیشه صورت گرفته است.

قالیباف افزود: ما باید بتوانیم قرآن و عترت را که در جامعه قابل فهم است و از رسول اکرم (ص) باقی مانده است حفظ کنیم و بدانیم که مایه عمیق‌ترین تحول فرهنگی، کتاب است.

وی ادامه داد: هر کتابی که در مسیر قرآنی حرکت کرده است تحول اساسی را در زندگی خواننده به جا گذاشته است و در یک مقطع زمانی تاریخ بشریت را به وجود آورده است. مثلاً نهرو به وسیله کتاب در شبه قاره توانست مبارزه بزرگی را با استعمار آغاز کند.

شهردار تهران بیان کرد: امروز به تعبیر مقام معظم رهبری، ما در یک برهه تاریخی و در یک موقعیت استراتژیک قرار داریم. از یک سو با تحریم، از سوی دیگر با تهاجم فرهنگی و از طرفی با مشکل خوانش تکفیری قرآن و اسلام روبه‌رو هستیم که خود به تنهایی ضربه‌ای به اسلام می‌زند و پایه‌گذار آن دشمنان اسلام هستند. همین نکات ما را موظف به آگاهی‌بخشی از طریق کتاب می‌کند.

وی با اشاره به سخنان رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب گفت: من در تایید سخنان دکتر صالحی این نکته را اضافه کنم که در نشست‌هایی که با اهل قلم داشتم تلاش‌های حوزه نشر را بررسی کردم. در همین راستا باید اشاره کنم که همیشه در حوزه فرهنگی با چالش‌هایی مواجه بوده‌ایم و متاسفانه یکی از آن‌ها این است که سرانه سالیانه مطالعه ما به خصوص در حوزه کودکان پایین است؛ چرا که فشار خانواده‌ها در مسائل درسی به قدری است که کودکان از کتاب و کتابخوانی زده می‌شوند.

قالیباف گفت: کاهش سرانه مطالعه و اینکه گاهی کمتر به مبحث کتابخوانی توجه می‌کنیم رفتاری است که باید در جامعه به خصوص در عرصه کودکان و نوجوانان پیگیری شود.

شهردار تهران همچنین اظهار کرد: در آماری که چند روز قبل دیدم، به‌خصوص در حوزه تالیفات کودک و نوجوان هر ساله سیر نزولی داریم و اکثر کتاب‌هایی که در اختیار کودکان است تالیفات خارجی است که با آموزه‌های دینی ما فاصله دارد.

وی ادامه داد: طبق آمار‌ها تا سال ۵۸ تقریبا ۱۸۰۰ عنوان کتاب در سال به چاپ می‌رساندیم اما در سال ۹۳ این آمار به بیش از هفتاد هزار عنوان در سال رسیده است که این یک افتخار است؛ اما باز هم نباید از چالش‌های این حوزه غافل ماند.

قالیباف گفت: آمار ناشران ما بیش از سه برابر کتابفروشان ماست و این نشانگر چالش در بخش تولید کتاب است. تولید، توزیع و ترویج ما باید در مسیری باشد که سیاست مصرف کتاب و کتابخوانی را به اعتدال برساند. آمار‌ها نشان می‌دهد هفتاد درصد خوانندگان تهرانی هستند و این قطری بودن سرانه مطالعه یکی دیگر از چالش‌های حوزه نشر است.

وی در ادامه بیان داشت: آمار‌ها نشان می‌دهد فروش کتاب نسبت به سال گذشته پنجاه درصد افزایش یافته است، اما در حینی که در تهران بین یکهزار تا ۱۲۰۰ کتابفروشی داریم ۵۹۰۰ لوازم آرایشی وجود دارد و همچنین در حالی که چرخش مالی کتاب در سال هشتاد میلیارد تومان است چرخش مالی لوازم آرایشی بیست هزار میلیارد تومان است. این بحران دیگری برای کشور ماست. جامعه‌ای پیشرفت می‌کند که بتواند بین چهار مولفه ثروت، قدرت، معرفت و منزلت رابطه برقرار کند و از مولفه‌های جامعه اسلامی این است که تالیف و تدوین داشته باشد و فقر و تکاثر نداشته باشد.

شهردار تهران عنوان کرد: ما در دوازده سال گذشته بحث نمایشگاه یاد یار مهربان را داشتیم که با هدف تجهیز کتابخانه‌های مدارس تاکنون چهل میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم. در این دوازده سال هشت میلیون کتاب به مدارس دادیم.

قالیباف در ادامه گفت: از سال گذشته نیز طرح بحث «باز باران» را مطرح کردیم تا یک فضای فرهنگی و آموزشی را در تهران و کلانشهر‌ها برپا سازیم.

وی ادامه داد: برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، شهرداری تهران در پنج سال گذشته دو اقدام اساسی انجام داده است؛ نمایشگاه بین‌المللی در شهر آفتاب که در شرف اتفاق است تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه در برداشته و امیدواریم تمام نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله نمایشگاه کتاب را از سال آینده به آنجا ببریم.

وی ادامه داد: مهم‌تر از آن نمایشگاه باغ کتاب است که در تپه‌های عباس آباد و در فضایی به مساحت ۶۵ متر هزار متر در دست آماده‌سازی است. در همین جا از مسئولان خواهش می‌کنم که به هم قول دهیم سال آینده بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در تپه‌های عباس آباد برگزار کنیم.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برپاست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: