انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۵
کمانچه نواز پیشکسوت گفت: برای از بین رفتن موسیقی محلی نگرانی ندارم، زیرا معتقدم خدای مهربان آن را نگه می دارد.
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی به نقل از جشنواره موسیقی نواحی آینه دار، استاد علی اکبر شکارچی در بخش هایی از سومین نشست تخصصی جشنواره موسیقی نواحی آینه دار ضمن اجرای زنده ی نغمه هایی از موسیقی آیینی منطقه ی لرستان، درباره ی «تجزیه و تحلیل موسیقی لرستان و بختیاری و انطباق فواصل و دانگ های آن با موسیقی دستگاهی ایران» سخنرانی کرد.
استخراج چهارنوع پرده بندی در موسیقی لرستان، بررسی وجوه تمایز موسیقی محلی با موسیقی های دیگرف رویکرد نسل تازه ی موسیقی ایرانی به اجرای موسیقی محلی، توجه به گردش ملودی ها و تنوع پرده های موجود در موسیقی اقوام بویژه موسیقی منطقه ی لرستان، معرفی گونه های مختلف موسیقی در منطقه ی لرستان از نظر پرده بندی موسیقایی، هجوم موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک به موسیقی محلی منطقه لرستان و توضیح درباره ی موسیقی دستگاهی ایران (استخراج شده به همت داریوش طلایی) از جمله موضوع های طرح شده در سخنرانی استاد شکارچی بود.
وی که روز گذشته(جمعه) در تالار رودکی سخنرانی می کرد، از پرده بندی و دانگ های موسیقی، معرفی نمونه های مختلف موسیقایی در حوزه ی موسیقی دستگاهی، نقش موسیقی دستگاهی در موسیقی محلی، توصیه به آهنگسازان موسیقی سنتی برای استفاده از گوشه ها و نغمه های موسیقی محلی، تأکید بر شناسایی هر چه بیش تر موسیقی محلی، پرده بندی و دانگ های تشکیل دهنده ی موسیقی لری و بختیاری و تبیین اندیشه های موجود در ترانه های محلی برای تغییر در موسیقی های لری و بختیاری نیز سخن گفت.
شکارچی با اشاره به جسارت جوانان در استفاده از موسیقی دستگاهی در موسیقی محلی گفت: معتقدم اگر کسی موسیقی قوم خود و موسیقی دستگاهی را نداند، بطور حتم اثرش هم زیاد به دل نمی نشیند. به هر ترتیب باید به این موضوع واقف باشیم که آداب، رسوم و اندیشه ها تغییراتی را در پرده بندی و دانگ ها ایجاد می کند.
این هنرمند با اشاره به رابطه ی شعر و موسیقی نواحی نیز توضیح داد: شعرها در موسیقی نواحی و موسیقی دستگاهی همزاد یکدیگرند به طوری که شعر نگهبان موسیقی و موسیقی نگهبان شعر است.
وی افزود: موسیقی محلی، موسیقی زندگی است که از دل مردم به صورت طبیعی و پاک بیرون آمده، مردمان این نوع موسیقی، کلمه یا تجزیه و تحلیلی برای موسیقی نداشتند، اما به درستی دورانی را که در آن زندگی می کردند، برای مخاطبان خود معرفی می کردند.
شکارچی با اشاره به شرایط این سال های موسیقی نواحی توضیح داد: برای از بین رفتن موسیقی محلی نگرانی ندارم، زیرا معتقدم خدای مهربان آن را نگه می دارد. نباید جلو تجربه را بگیریم زیرا اگر سخت گیر نباشیم، می بینیم گاه با تغییر همین دستگاه ها، آثار تحمل شدنی بیرون می آید که باید دید چه سرنوشتی در انتظار آنها است.
سومین جشنواره ی موسیقی نواحی از روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد و مراسم اختتامیه آن ساعت 21:30 دقیقه در تالار وحدت برگزار می شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: