انتشار: ۱۶:۴۳ - ۲۶ تير ۱۳۹۵
حسام‌الدین سراج کنسرتِ‌ خود را با تقدیر از محمد‌جواد ظریف برگزار کرد

اشکِ مهتاب با آرزوی سلامتی استاد شجریان

شب گذشته، «حسام‌الدین سراج» آوازخوانِ نامدار ایرانی سرانجام بعد از سه سال روی صحنه رفت،
به گزارش سرویس موسیقی تابناک فرهنگی ؛خوانندۀ نامی ایران را در این کنسرت گروه موسیقی «سور» به سرپرستی «مجید مولانیا» همراهی می‌کرد؛ اما او و مخاطبانی که شبِ گذشته در تالار وحدت تهران بودند، شبی متفاوت از برگزاری یک کنسرتِ صرف را مشاهده کردند. مهمانانِ برنامه، چهره‌های آشنایی چون محمدجواد ظریف (وزیرِ امور خارجه)، عباس عراقچی (معاون وزیر خارجه)، محسن صفایی فراهانی (مدیر سرشناس ورزش)، سید محمود دعایی (مدیرمسوول روزنامه اطلاعات) و سید محمدعلی ابطحی (رییس دفتر رییس جمهور اصلاحات) بودند. «حسام‌الدین سراج» نیز در پایان برنامه دسته گلی به وزیر امور خارجه که اتفاقا چند ساعت بعدش به خاطر حوادث ترکیه، شبِ پراسترسی را گذراند و بلافاصله بعد از اتمام برنامه به جلسۀ شورای عالی امنیت ملی رفت، تقدیم کرد و از تمام تلاش‌هایش برای پاس‌داشتِ حرمتِ ایران تقدیر کرد. خوانندۀ با اخلاق و دور از حاشیۀ موسیقی سنتی ایران، همچنان یادش ماند که از اسطورۀ آواز ایران یاد کند و ضمنِ تقدیم اجرای قطعۀ «اشک مهتاب» به «محمدرضا شجریان»، برای ایشان آرزوی سلامتی کند.

اینها اما تمامِ مهمانان کنسرتِ شبِ گذشتۀ «حسام‌الدین سراج» نبودند، چهره‌های نامدار دیگری چون احمد پورنجاتی،  محمدعلی ابطحی، محمدعلی نجفی و دیگران نیز حضور داشتند و «سرود کهن» را دیدند و از صدایِ خوانندۀ نامدار و اجرای بی‌عیب و نقصِ گروهش لذت بردند، «سرود کهن» نام قطعه‌ای است از سروده‌های هوشنگ ابتهاج که به او تقدیم شد. برنامه در دو قسمتِ بود. بخش اول در مایه بیات اصفهان شامل سه تصنیف به نام‌های «جستجوی دوست»، «سفر» و «دولت عشق» به همراه یک چهار مضراب و  بخش دوم در مایه دشتی شامل سه تصنیف و یک قطعه آوازی. در همین بخش بود که تصنیف  «سرود کهن» (سروده  ه.ا. سایه به آهنگسازی مجید مولانیا) به استاد هوشنگ ابتهاج شاعر پرآوازه معاصر و تصنیف خاطره‌انگیز «اشک مهتاب» از اجراهای قدیمی استاد شجریان با آهنگسازی استاد مرحوم حسن یوسف زمانی است به استاد محمدرضا شجریان. در انتهای برنامه، هم این خواننده به درخواستِ مردم، یکی از آثار قدیمی‌‌اش را با نام «نرگس مست» اجرا کرد.

جمشید صفرزاده (سنتور)، حمید قنبری (تنبک)، علیرضا دریایی (کمانچه)، صابر سوری (عود)، امین دادوری (دف)، فرنام اسکندری (کمانچه آلتو) و  مجید مولانیا (تار)، اعضای گروه سور بودند که سراج را در این برنامه یاری کردند. گروه «سور» البته کارهای دیگری نیز در دست دارد، مثلا سه مجموعه برای انتشار دارد که اولین مجموعه آن به نام «در عشق زنده باید» با خوانندگی وحید تاج و دو مجموعه دیگر نیز با آهنگسازی جمشید صفرزاده و خوانندگی سالار عقیلی قرار است منتشر شود.

خوانندۀ نامدار موسیقی سنتی ایران، اردیبهشت ماه امسال با همراهی گروه «بیدل» در دوحۀ قطر – سالن کتاراهال- به اجرای برنامه پرداخت که کنسرتش با استقبال بسیار زیادی از طرف اتباعِ اروپایی این کشور و همچنین قطری‌ها و ایرانیان مقیم این کشور روبه‌رو شد. او در این کنسرت قطعاتی چون تصنیف «نگارا» و «بادۀ جانی» را بر اساس شعری از مولانا، «رند و خرابات» را بر اساس شعری از شمس مغربی و فرصت شیرازی و همچنین «نرگس مست» را بر اساس شعری از حافظ به اجرا درآورد. او خود آهنگسازی این قطعات را برعهده داشت. همچنین او در بخشی از اجرا «ساز و آواز» بر اساس شعری از شیخ شهاب‌الدین سهروردی و مولانا اجرا کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: