انتشار: ۱۹:۱۱ - ۲۳ تير ۱۳۹۵
رئیس ایکوم ایران از تهیه لیست قرمز برای اموال مسروقه ایران خبر داد و گفت: داشتن این فهرست موجب می شود تا در هر کشوری خرید و فروش این اشیا وارد لیست سیاه شده و نگهداشتن آن غیرقانونی شود.
به گزارش سرویس میراث فرهنگی و گردشگری تابناک فرهنگی ؛ بیست و چهارمین کنفرانس ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها) از سوم جولای ۲۰۱۶، برابر با ۱۳ تیر ۹۵ در شهر میلان ایتالیا آغاز شد و تا نهم جولای برابر با ۱۹ تیرماه به پایان رسید. پیرو این کنفرانس سید احمد محیط طباطبایی درباره دستاوردها و حضور ایکوم ایران در کنفرانس یک نشست خبری پیش از ظهر امروز ۲۳تیر ماه برگزار کرد.  

وی در این نشست گفت: رد لیست عنوان کتابی است که ایکوم برخی از کشورها آن را تدوین می کنند برای اینکه فهرستی از اشیای به سرقت رفته آن مشخص شود. قرار شده است تا این کتاب تا سال ۲۰۱۸ توسط ایکوم ایران تهیه شود به همین منظور از تیمی که به کشور لیبی و عمان برای تهیه آن کمک کرده بهره بگیریم. این کتاب باید با حمایت دولت تهیه شود. اشیای مسروقه ای که فهرست آن منتشر خواهد شد شامل اشیایی است که یا هنوز در ایران هستند و یا از مرزهای کشور خارج شده اند.

محیط طباطبایی افزود: اشیایی که فهرست آنها در این کتاب منتشر شده باشد در هر کشوری غیر قابل خرید و فروش می شوند بنابراین موزه ای حاضر نمی شود این اشیای شرقتی را خریداری کند. اما هنوز بسیاری از کشورها  این فهرست را ندارند. در ایران نیز تاکنون چنین فهرستی تهیه نشده بود مانند خیلی از کارهای دیگری که هنوز انجام نشده است.

وی بیان کرد که در اجلاس جهانی ایکوم، کمیته ایکوفوم(کمیته بین‌المللی موزه‌شناسی)  بر تهیه این لیست تاکید کرده است.

سوگند نامه ای برای موزه داران

محیط طباطبایی افزود: ایکوم جهانی از همه کشورها خواسته بود تا پیشنهادات خود را ارائه کنند ما هم اعلام کردیم که به خاطر مسائل جنگ های داخلی و شهری فقط آثار تاریخی نیستند که از بین می روند بلکه موزه ها نیزز در خطر قاچاق هستند پس ایکوم برای حفاظت از آثار منقول و غیر منقول به عنوان مسئول رسمی عمل کند و نیروهای ایکوم جهانی بتوانند وارد مناطق جنگی شوند و از موزه ها حمایت کنند در حقیقت یک حلقه آبی برای حفاظت از موزه ها تشکیل شود. مانند جایی مثل صلیب سرخ که وارد وارد مناطق بحرانی شده و کمک رسانی می کند.  در این میان برخی از کشورها پیشنهاد کردند که به این موضوع بحران های اقلیمی و زیست محیطی هم اضافه شود. بنابراین پیشنهاد ایران به همراه پیشنهادات دیگر کشورها پذیرفته شد تا به سازمان ملل برای تصویب و اجرایی شدن برسد.

محیط طباطبایی بیان کرد: ایکوم یک کمیته اخلاق نیز دارد. کتاب اخلاق ایکوم را یکی از کارشناسان قدیمی طراحی کرده که امسال جزو افتخاری ایکوم نیز بود ما از او مجوز ترجمه کتاب را گرفتیم تا به فارسی در ایران منتشر شود و آن را در اختیار موزه داران قرار دهیم. همچنین خواستیم تا دوره آموزشی اخلاق نیز ایکوم در ایران برگزار و این نویسنده کتابش را تدریس کند. شاید این کتاب را بتوان سوگند نامه موزه داران هم تلقی کرد.

برچسب ها: سرقت موزه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: